Από την Κωνσταντινούπολη ξεκίνησαν το ταξίδι τους για τη νότια Ιταλία οι 98 μετανάστες της θαλαμηγού «Sea Power» που βυθίστηκε το απόγευμα της Τρίτης 25/8, μεταξύ Καρπάθου και Χάλκης.
Δύο ημέρες πριν από το ναυάγιο είχαν πάει οδικώς στη νοτιοδυτική Τουρκία και μετά μια διανυκτέρευση σε ξενοδοχεία της Μαρμαρίδας επιβιβάστηκαν με φουσκωτά στη θαλαμηγό, που θα τους μετέφερε στην Ιταλία. Το μήκους 20 μέτρων μηχανοκίνητο σκάφος κινήθηκε βόρεια της Ρόδου και ενώ έπλεε δυτικά της Χάλκης βυθίστηκε λόγω βάρους.
Στέλεχος του Κεντρικού Λιμεναρχείου Ρόδου κατέθεσε ότι η θαλαμηγός είχε τριπλάσιο αριθμό επιβατών από το κανονικό και ότι λόγω βάρους και αυξημένης κατανάλωσης σε καύσιμα, το «Sea Power» δεν θα κατάφερνε να φτάσει στην Ιταλία χωρίς ενδιάμεση στάση για ανεφοδιασμό. Το εγχείρημα ήταν καταδικασμένο να αποτύχει. Τα παραπάνω προκύπτουν από τη δικογραφία του Λιμεναρχείου Ρόδου που τέθηκε υπόψη της «Κ».
Το ίδιο δρομολόγιο, από τα νότια παράλια της Τουρκίας προς την Ιταλία, έχουν πραγματοποιήσει το τελευταίο τρίμηνο περισσότερα από 30 σκάφη. Πρόκειται για θαλαμηγούς και ιστιοπλοϊκά με δυνατότητα να μεταφέρουν πάνω από 50 με 60 μετανάστες το καθένα.
Το φαινόμενο ανάγκασε τα στελέχη του Λιμενικού να αυξήσουν τον αριθμό των σκαφών που επιχειρούν στην περιοχή. Το περασμένο Σάββατο το ένα από τα τρία μεγάλα πλοία ανοικτής θαλάσσης (ΠΑΘ) του Λιμενικού πήρε εντολή να μετακινηθεί από τη Λέσβο στο Νοτιοανατολικό Αιγαίο. Εντολή για περιπολίες στην ίδια περιοχή δόθηκε στη διάρκεια της εβδομάδας και στους άνδρες της Μονάδας Υποβρυχίων Αποστολών (ΜΥΑ).
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», την τελευταία εβδομάδα ακόμα οκτώ σκάφη κατάφεραν να φτάσουν φορτωμένα με μετανάστες στην Ιταλία. Τα πέντε είχαν ξεκινήσει το ταξίδι τους από τη Μαρμαρίδα και το λιμάνι Φετιγιέ της Τουρκίας.
Τα υπόλοιπα τρία είχαν αποπλεύσει από ακτές της Δυτικής Ελλάδας μεταφέροντας μετανάστες που βρίσκονταν ήδη στη χώρα μας. Eνα τέταρτο ιστιοφόρο με επωνυμία «Fortune» εντοπίστηκε να πλέει ακυβέρνητο λόγω μηχανικής βλάβης ανοικτά της Ζακύνθου. Ρυμουλκήθηκε στο Κατάκολο και οι δύο Τούρκοι χειριστές του συνελήφθησαν.
Για το ναυάγιο ανοικτά της Χάλκης έγγραφο του Κεντρικού Λιμεναρχείου Ρόδου αναφέρει ότι «περί ώρα 8.50 μ.μ. στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Καρπάθου και Χάλκης τα σκάφη της υπηρεσίας μας εντόπισαν ένα ημιβυθισμένο θαλαμηγό σκάφος λευκού χρώματος, με διακριτική ονομασία “Sea Power”. Παρουσίαζε συνεχή εισροή υδάτων, ενώ στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή βρισκόταν ικανός αριθμός ατόμων στη θάλασσα χωρίς να φέρουν σωσίβιο».
Από τα σκάφη του Λιμενικού και τα παραπλέοντα φορτηγά διασώθηκαν 96 άτομα. Τα 77 οδηγήθηκαν στη Ρόδο, ενώ 19 μεταφέρθηκαν από τουρκικές ακταιωρούς στα παράλια της Τουρκίας, κατά παράβαση των κανόνων έρευνας και διάσωσης. Ενας άνδρας από τη Συρία και ο τεσσάρων ετών γιος του αγνοούνται.
Στον φάκελο της δικογραφίας υπάρχουν οι καταθέσεις τριών διασωθέντων. Είπαν ότι πλήρωσαν από 3.000 έως 5.000 δολάρια ΗΠΑ στους δουλεμπόρους για να ταξιδέψουν στην Ιταλία. Είπαν ακόμα ότι οι διακινητές τούς πήραν από τη Μαρμαρίδα και, μέσω μιας δασώδους περιοχής, τους οδήγησαν στην ακτή απ’ όπου με φουσκωτά επιβιβάστηκαν στη θαλαμηγό. Υπέδειξαν ως πλήρωμα του «Sea Power» τέσσερις διασωθέντες από την Παλαιστίνη, την Αίγυπτο και το Ιράκ. Και οι τέσσερις προφυλακίστηκαν αντιμετωπίζοντας βαριά δίωξη μεταξύ άλλων για ανθρωποκτονία κατά συρροήν με ενδεχόμενο δόλο.
Εκείνοι πάντως αρνούνται τις κατηγορίες και δηλώνουν μετανάστες. Ο 48χρονος Ιρακινός, ενδεικτικά, κατέθεσε ότι αναγκάστηκε να κρατήσει για 5 λεπτά το τιμόνι του σκάφους όταν η θαλαμηγός άρχισε να βυθίζεται καθώς και ότι σκοπός του ήταν να φτάσει στη Σουηδία για να συναντήσει τη σύζυγό του. Κατονόμασε ως τον εγκέφαλο των διακινητών άτομο που συγκαταλέγεται στην ομάδα των 19 αλλοδαπών, τους οποίους οι τουρκικές ακταιωροί μετέφεραν πίσω στα τουρκικά παράλια.
Παρομοίως, ο δεύτερος κατηγορούμενος Ιρακινός ισχυρίστηκε ότι στόχος του ήταν να φτάσει στη Φινλανδία, όπου σπουδάζει ο γιος του. Αρνήθηκε ότι ήταν υπεύθυνος για τη τήρηση της τάξης στη θαλαμηγό, όπως τον κατηγορούν, και πρόσθεσε ότι ένας «εύσωμος άνδρας με πυκνό μούσι» είχε το γενικό πρόσταγμα.
Τα στελέχη του Λιμενικού αποδίδουν τη μετατόπιση, τους τελευταίους τρεις μήνες, των μεταναστευτικών ροών από το Κεντρικό στο Νότιο Αιγαίο στην αυστηρή τακτική αποτροπών που εφαρμόζουν σε Λέσβο, Σάμο και Χίο, με αποτέλεσμα τη μείωση κατά 95% των αφίξεων μεταναστών σε σχέση με πέρυσι. Τα κυκλώματα χρησιμοποιούν μεγαλύτερα σκάφη, μηχανοκίνητα ή ιστιοφόρα με δυνατότητα να ταξιδέψουν μέχρι τις ιταλικές ακτές μεταφέροντας μεγάλο αριθμό επιβατών. Κινούνται σε διεθνή ύδατα και σε απόσταση ασφαλείας από τα ελληνικά νησιά και τα περιπολικά σκάφη του Λιμενικού. Τα δρομολόγια προς Ιταλία είναι κυρίως δύο: το πρώτο βόρεια της Ρόδου και της Καρπάθου και το δεύτερο νότια της Ρόδου και βόρεια της Κρήτης και νοτίως των Κυθήρων.
Δεκαεπτά μίλια νοτιοδυτικά της Ρόδου βρισκόταν το υπό σημαία ΗΠΑ ιστιοπλοϊκό σκάφος που, ένα εικοσιτετράωρο μετά το ναυάγιο του «Sea Power», εξέπεμψε σήμα κινδύνου. Υπέστη μηχανική βλάβη ενώ στην περιοχή έπνεαν άνεμοι 7 μποφόρ. «Υπήρχαν σωσίβια στο σκάφος αλλά όχι για όλους μας. Οταν σταμάτησε η μηχανή φοβηθήκαμε ότι ανά πάσα στιγμή θα μπορούσαμε να βρεθούμε στη θάλασσα», κατέθεσε ο Σύρος που επέβαινε στο σκάφος. Το ιστιοπλοϊκό ρυμουλκήθηκε στη Ρόδο και οι δύο Ουκρανοί χειριστές συνελήφθησαν. «Εληξε η βίζα μας στην Τουρκία και θέλαμε να βρούμε δουλειά στην Ιταλία», είπαν απολογούμενοι.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», τα στελέχη της ιταλικής ακτοφυλακής έχουν εκφράσει δυσφορία στους Ελληνες συναδέλφους τους. Διαμαρτύρονται για το γεγονός ότι 33 σκάφη έχουν μέσα σε λίγους μήνες καταφέρει να διασχίσουν το Αιγαίο και να καταπλεύσουν στην Ιταλία. Από ελληνικής πλευράς έχει διατυπωθεί η πρόταση ένα ιταλικό αεροσκάφος που περιπολεί υπό την ομπρέλα του Frontex στο Ιόνιο να ενισχύσει τις δυνάμεις που επιχειρούν στο Νοτιοανατολικό Αιγαίο.
Μεταφορές με αλιευτικά
Νέα τακτική με χρήση αλιευτικών σκαφών έχουν υιοθετήσει τα τελευταία εικοσιτετράωρα τα κυκλώματα δουλεμπόρων της Τουρκίας. Τα ξημερώματα της Τετάρτης, πλοίο ανοικτής θαλάσσης του Λιμενικού και ταχύπλοα σκάφη του Στρατού Ξηράς εντόπισαν σε διεθνή χωρικά ύδατα, περίπου δέκα ναυτικά μίλια νότια της Λέσβου, ένα αλιευτικό σκάφος που μετέφερε πάνω από 100 παράτυπους μετανάστες.
Στη θέα των ελληνικών σκαφών ο κυβερνήτης του αλιευτικού άλλαξε πορεία και έβαλε πλώρη για τις ακτές της Τουρκίας, κινούμενος εντός τουρκικών χωρικών υδάτων. Η ακτοφυλακή της γειτονικής χώρας που είχε ειδοποιηθεί από το Λιμενικό αντέδρασε άμεσα υποχρεώνοντας το αλιευτικό να επιστρέψει στο λιμάνι απ’ όπου είχε αποπλεύσει.
Το περασμένο Σάββατο 26 Τούρκοι κατάφεραν να ξεγελάσουν τα περιπολικά του Λιμενικού και κατέπλευσαν στη Χίο μέσα σε μικρά αλιευτικά σκάφη. Μάλιστα, για να μην κινήσουν υποψίες ύψωσαν την ελληνική σημαία σε ορισμένα από τα ψαροκάικα.
Γιάννης Σουλιώτης
https://www.kathimerini.gr/
Δύο ημέρες πριν από το ναυάγιο είχαν πάει οδικώς στη νοτιοδυτική Τουρκία και μετά μια διανυκτέρευση σε ξενοδοχεία της Μαρμαρίδας επιβιβάστηκαν με φουσκωτά στη θαλαμηγό, που θα τους μετέφερε στην Ιταλία. Το μήκους 20 μέτρων μηχανοκίνητο σκάφος κινήθηκε βόρεια της Ρόδου και ενώ έπλεε δυτικά της Χάλκης βυθίστηκε λόγω βάρους.
Στέλεχος του Κεντρικού Λιμεναρχείου Ρόδου κατέθεσε ότι η θαλαμηγός είχε τριπλάσιο αριθμό επιβατών από το κανονικό και ότι λόγω βάρους και αυξημένης κατανάλωσης σε καύσιμα, το «Sea Power» δεν θα κατάφερνε να φτάσει στην Ιταλία χωρίς ενδιάμεση στάση για ανεφοδιασμό. Το εγχείρημα ήταν καταδικασμένο να αποτύχει. Τα παραπάνω προκύπτουν από τη δικογραφία του Λιμεναρχείου Ρόδου που τέθηκε υπόψη της «Κ».
Το ίδιο δρομολόγιο, από τα νότια παράλια της Τουρκίας προς την Ιταλία, έχουν πραγματοποιήσει το τελευταίο τρίμηνο περισσότερα από 30 σκάφη. Πρόκειται για θαλαμηγούς και ιστιοπλοϊκά με δυνατότητα να μεταφέρουν πάνω από 50 με 60 μετανάστες το καθένα.
Το φαινόμενο ανάγκασε τα στελέχη του Λιμενικού να αυξήσουν τον αριθμό των σκαφών που επιχειρούν στην περιοχή. Το περασμένο Σάββατο το ένα από τα τρία μεγάλα πλοία ανοικτής θαλάσσης (ΠΑΘ) του Λιμενικού πήρε εντολή να μετακινηθεί από τη Λέσβο στο Νοτιοανατολικό Αιγαίο. Εντολή για περιπολίες στην ίδια περιοχή δόθηκε στη διάρκεια της εβδομάδας και στους άνδρες της Μονάδας Υποβρυχίων Αποστολών (ΜΥΑ).
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», την τελευταία εβδομάδα ακόμα οκτώ σκάφη κατάφεραν να φτάσουν φορτωμένα με μετανάστες στην Ιταλία. Τα πέντε είχαν ξεκινήσει το ταξίδι τους από τη Μαρμαρίδα και το λιμάνι Φετιγιέ της Τουρκίας.
Τα υπόλοιπα τρία είχαν αποπλεύσει από ακτές της Δυτικής Ελλάδας μεταφέροντας μετανάστες που βρίσκονταν ήδη στη χώρα μας. Eνα τέταρτο ιστιοφόρο με επωνυμία «Fortune» εντοπίστηκε να πλέει ακυβέρνητο λόγω μηχανικής βλάβης ανοικτά της Ζακύνθου. Ρυμουλκήθηκε στο Κατάκολο και οι δύο Τούρκοι χειριστές του συνελήφθησαν.
Για το ναυάγιο ανοικτά της Χάλκης έγγραφο του Κεντρικού Λιμεναρχείου Ρόδου αναφέρει ότι «περί ώρα 8.50 μ.μ. στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Καρπάθου και Χάλκης τα σκάφη της υπηρεσίας μας εντόπισαν ένα ημιβυθισμένο θαλαμηγό σκάφος λευκού χρώματος, με διακριτική ονομασία “Sea Power”. Παρουσίαζε συνεχή εισροή υδάτων, ενώ στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή βρισκόταν ικανός αριθμός ατόμων στη θάλασσα χωρίς να φέρουν σωσίβιο».
Από τα σκάφη του Λιμενικού και τα παραπλέοντα φορτηγά διασώθηκαν 96 άτομα. Τα 77 οδηγήθηκαν στη Ρόδο, ενώ 19 μεταφέρθηκαν από τουρκικές ακταιωρούς στα παράλια της Τουρκίας, κατά παράβαση των κανόνων έρευνας και διάσωσης. Ενας άνδρας από τη Συρία και ο τεσσάρων ετών γιος του αγνοούνται.
Στον φάκελο της δικογραφίας υπάρχουν οι καταθέσεις τριών διασωθέντων. Είπαν ότι πλήρωσαν από 3.000 έως 5.000 δολάρια ΗΠΑ στους δουλεμπόρους για να ταξιδέψουν στην Ιταλία. Είπαν ακόμα ότι οι διακινητές τούς πήραν από τη Μαρμαρίδα και, μέσω μιας δασώδους περιοχής, τους οδήγησαν στην ακτή απ’ όπου με φουσκωτά επιβιβάστηκαν στη θαλαμηγό. Υπέδειξαν ως πλήρωμα του «Sea Power» τέσσερις διασωθέντες από την Παλαιστίνη, την Αίγυπτο και το Ιράκ. Και οι τέσσερις προφυλακίστηκαν αντιμετωπίζοντας βαριά δίωξη μεταξύ άλλων για ανθρωποκτονία κατά συρροήν με ενδεχόμενο δόλο.
Εκείνοι πάντως αρνούνται τις κατηγορίες και δηλώνουν μετανάστες. Ο 48χρονος Ιρακινός, ενδεικτικά, κατέθεσε ότι αναγκάστηκε να κρατήσει για 5 λεπτά το τιμόνι του σκάφους όταν η θαλαμηγός άρχισε να βυθίζεται καθώς και ότι σκοπός του ήταν να φτάσει στη Σουηδία για να συναντήσει τη σύζυγό του. Κατονόμασε ως τον εγκέφαλο των διακινητών άτομο που συγκαταλέγεται στην ομάδα των 19 αλλοδαπών, τους οποίους οι τουρκικές ακταιωροί μετέφεραν πίσω στα τουρκικά παράλια.
Παρομοίως, ο δεύτερος κατηγορούμενος Ιρακινός ισχυρίστηκε ότι στόχος του ήταν να φτάσει στη Φινλανδία, όπου σπουδάζει ο γιος του. Αρνήθηκε ότι ήταν υπεύθυνος για τη τήρηση της τάξης στη θαλαμηγό, όπως τον κατηγορούν, και πρόσθεσε ότι ένας «εύσωμος άνδρας με πυκνό μούσι» είχε το γενικό πρόσταγμα.
Τα στελέχη του Λιμενικού αποδίδουν τη μετατόπιση, τους τελευταίους τρεις μήνες, των μεταναστευτικών ροών από το Κεντρικό στο Νότιο Αιγαίο στην αυστηρή τακτική αποτροπών που εφαρμόζουν σε Λέσβο, Σάμο και Χίο, με αποτέλεσμα τη μείωση κατά 95% των αφίξεων μεταναστών σε σχέση με πέρυσι. Τα κυκλώματα χρησιμοποιούν μεγαλύτερα σκάφη, μηχανοκίνητα ή ιστιοφόρα με δυνατότητα να ταξιδέψουν μέχρι τις ιταλικές ακτές μεταφέροντας μεγάλο αριθμό επιβατών. Κινούνται σε διεθνή ύδατα και σε απόσταση ασφαλείας από τα ελληνικά νησιά και τα περιπολικά σκάφη του Λιμενικού. Τα δρομολόγια προς Ιταλία είναι κυρίως δύο: το πρώτο βόρεια της Ρόδου και της Καρπάθου και το δεύτερο νότια της Ρόδου και βόρεια της Κρήτης και νοτίως των Κυθήρων.
Δεκαεπτά μίλια νοτιοδυτικά της Ρόδου βρισκόταν το υπό σημαία ΗΠΑ ιστιοπλοϊκό σκάφος που, ένα εικοσιτετράωρο μετά το ναυάγιο του «Sea Power», εξέπεμψε σήμα κινδύνου. Υπέστη μηχανική βλάβη ενώ στην περιοχή έπνεαν άνεμοι 7 μποφόρ. «Υπήρχαν σωσίβια στο σκάφος αλλά όχι για όλους μας. Οταν σταμάτησε η μηχανή φοβηθήκαμε ότι ανά πάσα στιγμή θα μπορούσαμε να βρεθούμε στη θάλασσα», κατέθεσε ο Σύρος που επέβαινε στο σκάφος. Το ιστιοπλοϊκό ρυμουλκήθηκε στη Ρόδο και οι δύο Ουκρανοί χειριστές συνελήφθησαν. «Εληξε η βίζα μας στην Τουρκία και θέλαμε να βρούμε δουλειά στην Ιταλία», είπαν απολογούμενοι.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», τα στελέχη της ιταλικής ακτοφυλακής έχουν εκφράσει δυσφορία στους Ελληνες συναδέλφους τους. Διαμαρτύρονται για το γεγονός ότι 33 σκάφη έχουν μέσα σε λίγους μήνες καταφέρει να διασχίσουν το Αιγαίο και να καταπλεύσουν στην Ιταλία. Από ελληνικής πλευράς έχει διατυπωθεί η πρόταση ένα ιταλικό αεροσκάφος που περιπολεί υπό την ομπρέλα του Frontex στο Ιόνιο να ενισχύσει τις δυνάμεις που επιχειρούν στο Νοτιοανατολικό Αιγαίο.
Μεταφορές με αλιευτικά
Νέα τακτική με χρήση αλιευτικών σκαφών έχουν υιοθετήσει τα τελευταία εικοσιτετράωρα τα κυκλώματα δουλεμπόρων της Τουρκίας. Τα ξημερώματα της Τετάρτης, πλοίο ανοικτής θαλάσσης του Λιμενικού και ταχύπλοα σκάφη του Στρατού Ξηράς εντόπισαν σε διεθνή χωρικά ύδατα, περίπου δέκα ναυτικά μίλια νότια της Λέσβου, ένα αλιευτικό σκάφος που μετέφερε πάνω από 100 παράτυπους μετανάστες.
Στη θέα των ελληνικών σκαφών ο κυβερνήτης του αλιευτικού άλλαξε πορεία και έβαλε πλώρη για τις ακτές της Τουρκίας, κινούμενος εντός τουρκικών χωρικών υδάτων. Η ακτοφυλακή της γειτονικής χώρας που είχε ειδοποιηθεί από το Λιμενικό αντέδρασε άμεσα υποχρεώνοντας το αλιευτικό να επιστρέψει στο λιμάνι απ’ όπου είχε αποπλεύσει.
Το περασμένο Σάββατο 26 Τούρκοι κατάφεραν να ξεγελάσουν τα περιπολικά του Λιμενικού και κατέπλευσαν στη Χίο μέσα σε μικρά αλιευτικά σκάφη. Μάλιστα, για να μην κινήσουν υποψίες ύψωσαν την ελληνική σημαία σε ορισμένα από τα ψαροκάικα.
Γιάννης Σουλιώτης
https://www.kathimerini.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για πες