Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου 2020

Ψηφιακή Διακυβέρνηση: Τι κρύβει το «τεχνοκρατικό» προφίλ του Κυριάκου Πιερρακάκη


Αποκαλυπτική συζήτηση στη Βουλή για το τι θα γίνει και κυρίως το ποιος θα ωφεληθεί από τον «ψηφιακό μετασχηματισμό» που προετοιμάζει η κυβέρνηση. Τι ζητάνε και τι θα πάρουν ΣΕΒ, Εταιρείες Κινητής Τηλεφωνίας, Εταιρείες Πληροφορικής.

Γράφει ο ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΛΙΒΙΤΣΑΝΟΣ
Ο υπουργός Ψηφιακής ΔιακυβέρνησηςΚυριάκος Πιερακάκης έχει ομολογουμένως κάνει έξυπνες κινήσεις στην πολιτική σκακιέρα. Διαμορφώνει υπερ-κομματικό προφίλ χωρίς να «μπλέκει» σε πολιτικούς διαπληκτισμούς και αυτοσυστήνεται ως ο «τεχνοκράτης» της κυβέρνησης που θα μας οδηγήσει στην ψηφιακή εποχή. Μια προοπτική την οποία προβάλλει ως εξέλιξη δίχως πολιτικό πρόσημο. 
Για τους λόγους αυτούς στις δημοσκοπήσεις προκύπτει ως ένας από τους πλέον δημοφιλείς υπουργούς. Με αφορμή όμως το νομοσχέδιο που κατέθεσε για την Ψηφιακή Διακυβέρνηση, το προφίλ αυτό αρχίζει να παρουσιάζει ρωγμές. Μιας και όπως φαίνεται κάθε άλλο παρά ξεφεύγει από τον ευρύτερο κυβερνητικό κανόνα που θέλει τις πολιτικές ανά υπουργείο να είναι «κομμένες και ραμμένες» στις ανάγκες των – εγχώριων κυρίως- επενδυτών. 
Αποκαλυπτική ως προς τα παραπάνω είναι η συζήτηση που γίνεται στη Βουλή για το νομοσχέδιο της Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Από το υπουργείο παρουσιάζεται ως μια κωδικοποίηση διατάξεων ώστε να υπάρξει καλύτερη οργάνωση και προώθηση των ψηφιακών αλλαγών. Όμως όταν στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης της Βουλής εμφανίστηκαν οι εκπρόσωποι των ενδιαφερόμενων κλάδων αλλά και ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών για να αναπτύξουν τις απόψεις τους, τότε η εικόνα άλλαξε ριζικά. Το νομοσχέδιο αποτελεί προπομπό ανάθεσης εκατοντάδων έργων σε ιδιωτικούς φορείς και κατευθείαν εμπλοκής των ιδιωτικών εταιρειών στις διαδικασίες σχεδιασμού και εφαρμογής της ψηφιακής πολιτικής. Μάλιστα οι εκπρόσωποι «της αγοράς» πιέζουν την κυβέρνηση να προχωρήσει όσο πιο γρήγορα μπορεί.
Ο ΣΕΒ
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε η Μάγκυ Αθανασιάδη που φέρει τον βαρύγδουπο τίτλο «Senior Advisor Βιομηχανίας, Ανάπτυξης Δικτύων και Περιφερειακής Πολιτικής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανίων» το νομοσχέδιο είναι θετικό. Γιατί «θα ρυθμιστούν σειρά οργανωτικών και διαδικαστικών θεμάτων». Πιο συγκεκριμένα εστίασε στις «παρεμβάσεις όπως ηλεκτρονικές πληρωμές, ηλεκτρονική υπογραφή, το ηλεκτρονικό πρωτόκολλο, η  ηλεκτρονική σφραγίδα, η ηλεκτρονική διαχείριση εγγράφων, αναμφίβολα θα επιταχύνουν την έκδοση αποφάσεων και θα βελτιώσουν σημαντικά τις υπηρεσίες προς επιχειρήσεις και πολίτες». 
Πλην όμως «μαστίγωσε» την κυβέρνηση λέγοντας ότι «η επιτυχία του κώδικα ψηφιακής διακυβέρνησης θα κριθεί από την αποτελεσματικότητα της υλοποίησης». Πιο συγκεκριμένα είπε πως «εξαιρετικά πολλές ρυθμίσεις παραμένουν σε εκκρεμότητα ως δευτερογενής νομοθεσία. Ενδεικτικά, μόνο το άρθρο 107 αναφέρει 77 υπουργικές αποφάσεις. Συνολικά, στον Κώδικα Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης αναφέρονται πάνω από 120 κρίσιμες υπουργικές αποφάσεις, η έγκυρη έκδοση των οποίων θα κρίνει τελικά τη λειτουργικότητα του νομοθετήματος»
Μάλιστα, προέκρινε την ιδιωτικοποίηση των δημόσιων δράσεων, αφού η εκπρόσωπος του ΣΕΒ εκτίμησε ότι «η ανάλυση της αξίας των δεδομένων αυτών ανά θεματική περιοχή για παράδειγμα υγεία, εργασία, κοινωνική πολιτική, παιδεία, ενέργεια και τα λοιπά, ο μετασχηματισμός και η συσχέτιση των δεδομένων από διαφορετικές πηγές και η δημιουργία ενός δικτύου σύνθετων πληροφοριών προτείνεται να ανατίθεται σε ιδιωτικό φορέα μέσω outsourcing».
Όπως ήταν λογικό το αίτημα του ΣΕΒ για αναθέσεις σε ιδιώτες στήριξε και η Πρόεδρος Δ.Σ. του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πληροφορικής Ελλάδος, Γιώτα Παπαρίδου. Σημείωσε ότι στην διαδικασία εξειδίκευσης δηλαδή στην «στην Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού πιστεύουμε θα πρέπει να συμμετέχουν και συλλογικοί φορείς του ιδιωτικού φορέα, κοινωνικοί εταίροι, εκτός από τους ευρωπαϊκούς και διεθνούς φορείς». Επίσης αναφέρθηκε στο άρθρο 7 το νομοσχεδίου «που είναι η Συντονιστική Επιτροπή του Ψηφιακού Μετασχηματισμού πάλι πιστεύουμε ότι θα πρέπει εκτός από εμπειρογνώμονες ιδιώτες και τους διάφορους οργανισμούς που αναφέρει να υπάρχουν και   εκπρόσωποι της επιχειρηματικής κοινότητας του κλάδου τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών». Δηλαδή ιδιώτες ακόμη και στον κεντρικό σχεδιασμό των ψηφιακών αλλαγών.
Οι κινητές τηλεφωνίες
Ευχαριστημένοι από τις εξελίξεις και οι εκπρόσωποι των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας. Αυτό τουλάχιστον είπε ο Γιώργος Στεφανόπουλος, Γενικός Διευθυντής της Ένωσης Εταιριών Κινητής Τηλεφωνίας, τονίζοντας ότι «το νέο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης δίνει πραγματική ώθηση στο συνολικό ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας που ήδη είναι σε εξέλιξη. Έχουμε μπροστά μας ένα μεταρρυθμιστικό νομοσχέδιο, τομή για τον κλάδο των τηλεπικοινωνιών». Οι εταιρίες κινητής τηλεφωνίας φαίνεται ότι εστιάζουν το ενδιαφέρον τους στα δίκτυα 5G.
Ο εκπρόσωπος τους ζήτησε «κίνητρα για επενδύσεις» αφού «είναι απαραίτητα για τις επιχειρήσεις, προκειμένου η ψηφιακή τους μετάβαση να γίνει γρηγορότερα. Τα σημαντικά ψηφιακά βήματα που έγιναν τους τελευταίους μήνες, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, ανέδειξαν τις τεράστιες προκλήσεις, αλλά και τις δυνατότητες για ακόμα περισσότερα στο μέλλον». Επίσης σημείωσε ότι «έχουμε προώθηση επενδυτικών σχεδίων με ειδική χρηματοδότηση μέσω της θέσπισης του Ταμείου Φαιστός, καθώς και από το νέο ΕΣΠΑ. Αυτό θα συνδράμει στο να μπορέσει στη νέα εποχή των δικτύων της 5ης γενιάς να συνεισφέρουν ουσιαστικά επιχειρηματικά σχέδια στην ευρύτερη οικονομία, όχι μόνο στον κλάδο των επικοινωνιών. Η στήριξη των επενδύσεων σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην έρευνα και ανάπτυξη προϊόντων και υπηρεσιών πέμπτης γενιάς μέσα από την ίδρυση του ταμείου, θέτει στην ουσία τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία ενός λειτουργικού και βιώσιμου οικοσυστήματος εφαρμογών και υπηρεσιών. Συμβάλλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη ενός ευρύτερου πλαισίου παροχής κινήτρων για επενδύσεις, οι οποίες, προβλέπονται από τους όρους του επικείμενου διαγωνισμού για το φάσμα 5G».
Οι «εγγυήσεις» της κυβέρνησης
Να απαντήσει σε όλους αυτούς ανέλαβε ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γρηγόρης Ζαριφόπουλος και όπως διαφάνηκε δεν σκοπεύει να «χαλάσει χατίρια». Άλλωστε μάλλον κατανόησε τα αιτήματα λόγω πρότερου βίου. Σύμφωνα με το επίσημο βιογραφικό του πριν γίνει υφυπουργός «ήταν Περιφερειακός Διευθυντής Νοτιοανατολικής Ευρώπης και Γενικός Διευθυντής Ελλάδας, Βουλγαρίας, Κύπρου και Μάλτας της Google. Προτού ενταχθεί στο δυναμικό της Google, κατείχε τη θέση του Γενικού Διευθυντή της Gap για την Ελλάδα, την Κύπρο και τα Βαλκάνια, ενώ έχει εργαστεί ακόμα στην ΙΚΕΑ Ελλάδας, την εταιρεία συμβούλων McKinsey & Company στο Λονδίνο και στην Αθήνα, καθώς και για τη Seagate Technology, κατασκευάστρια εταιρεία σκληρών δίσκων στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ».
Έτσι λοιπόν ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης και «άνθρωπος της αγοράς» δήλωσε για την εξειδίκευση της ψηφιακής στρατηγικής ότι «η βίβλος του ψηφιακού μετασχηματισμού διαφέρει σε σχέση με την εθνική ψηφιακή στρατηγική στο εξής πολύ σημαντικό, δεν παραθέτει μόνο το όραμα, τις στρατηγικές κατευθύνσεις, τους στόχους, αλλά συγκεκριμενοποιεί την υλοποίηση της στρατηγικής. Παρουσιάζει, δηλαδή, πολύ συγκεκριμένα έργα πληροφορικής και δράσεις ψηφιακού μετασχηματισμού, έργα και δράσεις που αθροίζονται σε ένα πολύ μεγάλο νούμερο- άνω των 300 συνολικά- είτε βραχυπρόθεσμου χρονικού ορίζοντα είτε μεσοπρόθεσμου, ανά τομέα πολιτικής, δηλαδή στον τουρισμό, στην αγροτική ανάπτυξη,στη ναυτιλία».
Μάλιστα, ήταν σαφής ως προς το τι …περιμένει η κυβέρνηση και δεν ξεκινάει: Τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης. Ο Γρηγόρης Ζαριφόπουλος δήλωσε ότι «όπως όλοι γνωρίζουμε και πλέον μέσα από τους πόρους που αναμένουμε από το Ταμείο Ανάκαμψης,έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε περισσότερα, άρα έχοντας τη δυνατότητα να κάνουμε περισσότερα έργα, έπρεπε, πολύ σωστά, να καθυστερήσουμε την έκδοση της βίβλου και να την επικαιροποιήσουμε με αυτά τα νέα έργα, τα οποία πλέον πιστεύουμε ότι έχουμε τα χρήματα να τα ολοκληρώσουμε, πολύ απλά».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για πες