Περισσότερα από 12 χρόνια μετά τη βύθιση του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond» στην Καλντέρα της Σαντορίνης, η πολιτεία προχωρεί για πρώτη φορά σε συγκεκριμένα βήματα για την ανέλκυσή του.
Η Δημόσια Αρχή Λιμένων προκήρυξε διαγωνισμό προϋπολογισμού 434 εκατ. ευρώ, υποστηρίζοντας ότι το ποσό θα χρεωθεί στους εφοπλιστές στους οποίους ανήκε το πλοίο ή, αν αυτοί αρνηθούν, στην ασφαλιστική εταιρεία. Καμία κίνηση, ωστόσο, δεν πρόκειται να γίνει πριν τα χρήματα εισπραχθούν και πριν να εγκριθεί σχέδιο ανέλκυσης που θα υποβάλει ο ανάδοχος του έργου.
«Είναι το μεγαλύτερο εγχείρημα ανέλκυσης πλοίου που έχει γίνει ποτέ στη χώρα μας», εκτιμά ο Δημοσθένης Μπακόπουλος, διοικητής της Δημόσιας Αρχής Λιμένων του υπουργείου Ναυτιλίας. Τις εξελίξεις κίνησε πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ). «Ξεκινήσαμε την άνοιξη του 2018, αποδεχόμενοι τη γνωμοδότηση του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος. Σύμφωνα με αυτή, τα ναυάγια είναι νομικώς απορρίμματα και η παραμονή στους στον πυθμένα απαγορεύεται από τις διεθνείς συμβάσεις.
Επρεπε όμως να περιμένουμε την εκδίκαση της προσφυγής του Λιμενικού Ταμείου Θήρας στο ΣτΕ, κατά της (σιωπηρής) άρνησης του υπουργείου Ναυτιλίας να προχωρήσει σε ανέλκυση του ναυαγίου. Τελικώς, η απόφαση του ΣτΕ ήταν κόλαφος διότι γκρέμισε οριστικά το επιχείρημα ότι η ανέλκυση δεν είναι νομικά υποχρεωτική. Το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο ξεκαθάρισε πως το Δημόσιο απαγορεύεται απλά να μην κάνει τίποτα, όποια κι αν είναι τεχνικά η λύση που θα επιλεγεί».
Της απόφασης του ΣτΕ προηγήθηκε πραγματογνωμοσύνη που έγινε για λογαριασμό του Εφετείου Πειραιά. «Η πραγματογνωμοσύνη καθιστά σαφές ότι το πλοίο όχι μόνο ρυπαίνει αλλά θα συνεχίσει να ρυπαίνει για τα επόμενα 420 χρόνια. Επίσης, ότι η κατάσταση στην οποία βρίσκεται το πλοίο είναι τέτοια που καθιστά εφικτή την ανέλκυσή του. Ετσι καταρρίφθηκαν δύο μύθοι: ότι η ανέλκυση δεν είναι νομικά εξαναγκαστή και τεχνικά εφικτή», ανέφερε ο κ. Μπακόπουλος.
Η Δημόσια Αρχή Λιμένων ανέθεσε σε εμπειρογνώμονες την εκτίμηση του κόστους ανέλκυσης του ναυαγίου. Εκείνοι υπολόγισαν ως ελάχιστο κόστος τα 50 εκατ. ευρώ και με τον προϋπολογισμό αυτό προκηρύχθηκε για πρώτη φορά μειοδοτικός διαγωνισμός, ο οποίος κηρύχθηκε άγονος.
Ακολούθησε πριν από λίγες ημέρες η επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού, αυτή τη φορά με προϋπολογισμό 434 εκατ. ευρώ. «Το Δημόσιο δικαιούται να στραφεί κατά των πλοιοκτητών, των εφοπλιστών και “πλαγιαστικά” κατά των ασφαλιστών και να καταλογίσει το ποσό εναντίον τους», ανέφερε ο κ. Μπακόπουλος. «Αν δεν προσέλθουν οι εφοπλιστές να πληρώσουν το ποσό οικειοθελώς, τότε θα στραφούμε εναντίον τους και ποινικά αλλά και με μέτρα δέσμευσης ατομικής περιουσίας».
Οπως υποστηρίζει, το Δημόσιο θα μπορέσει να εισπράξει το ποσό σε διάστημα μόλις 2 -3 μηνών. «Δεν υπάρχει κίνδυνος να μην εισπραχθεί», εκτίμησε. «Για να μη βρεθούμε προ εκπλήξεων, υπάρχει όρος στον διαγωνισμό ότι ο ανάδοχος δεν θα ξεκινήσει πριν εισπράξουμε εμείς το κόστος της επέμβασης». Ο διαγωνισμός έχει προθεσμία έως τα τέλη Ιανουαρίου.
Ως προς το είδος της επέμβασης, αυτή θα αξιολογηθεί από την Αρχή και το ΣΥΓΑΠΕΖ (με την υποστήριξη ειδικών) με βάση το σχέδιο ανέλκυσης που θα υποβάλει ο κάθε ενδιαφερόμενος. «Τότε θα εξεταστεί και εάν η ανέλκυση μπορεί να γίνει με όρους που εξασφαλίζουν την ασφάλεια του περιβάλλοντος. Ειδάλλως, ο νόμος αλλά και η απόφαση του ΣτΕ προβλέπουν αρχικά “εξουδετέρωση” του ναυαγίου και κατόπιν την καταστροφή του».
Αξίζει να σημειωθεί ότι το τελευταίο διάστημα έχει ξεκινήσει η διαδικασία απομάκρυνσης 64 ναυαγίων από τον Πειραιά, με κόστος 0,03 ευρώ/ναυάγιο (το ναυάγιο μεταβιβάζεται σε αυτόν που το ανελκεί και ο οποίος το πωλεί ως scrap). Επίσης, στις 27 Ιανουαρίου θα πραγματοποιηθεί ανοιχτός μειοδοτικός διαγωνισμός για την απομάκρυνση του κουφαριού του «Εξπρές Σαμίνα», με προϋπολογισμό 1,2 εκατ. ευρώ.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ
https://www.kathimerini.gr/
Δείτε ΕΔΩ όλες τις αναρτήσεις μας για το ναυάγιο στη Σαντορίνη και τα της ανέλκυσής του
Η Δημόσια Αρχή Λιμένων προκήρυξε διαγωνισμό προϋπολογισμού 434 εκατ. ευρώ, υποστηρίζοντας ότι το ποσό θα χρεωθεί στους εφοπλιστές στους οποίους ανήκε το πλοίο ή, αν αυτοί αρνηθούν, στην ασφαλιστική εταιρεία. Καμία κίνηση, ωστόσο, δεν πρόκειται να γίνει πριν τα χρήματα εισπραχθούν και πριν να εγκριθεί σχέδιο ανέλκυσης που θα υποβάλει ο ανάδοχος του έργου.
«Είναι το μεγαλύτερο εγχείρημα ανέλκυσης πλοίου που έχει γίνει ποτέ στη χώρα μας», εκτιμά ο Δημοσθένης Μπακόπουλος, διοικητής της Δημόσιας Αρχής Λιμένων του υπουργείου Ναυτιλίας. Τις εξελίξεις κίνησε πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ). «Ξεκινήσαμε την άνοιξη του 2018, αποδεχόμενοι τη γνωμοδότηση του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος. Σύμφωνα με αυτή, τα ναυάγια είναι νομικώς απορρίμματα και η παραμονή στους στον πυθμένα απαγορεύεται από τις διεθνείς συμβάσεις.
Επρεπε όμως να περιμένουμε την εκδίκαση της προσφυγής του Λιμενικού Ταμείου Θήρας στο ΣτΕ, κατά της (σιωπηρής) άρνησης του υπουργείου Ναυτιλίας να προχωρήσει σε ανέλκυση του ναυαγίου. Τελικώς, η απόφαση του ΣτΕ ήταν κόλαφος διότι γκρέμισε οριστικά το επιχείρημα ότι η ανέλκυση δεν είναι νομικά υποχρεωτική. Το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο ξεκαθάρισε πως το Δημόσιο απαγορεύεται απλά να μην κάνει τίποτα, όποια κι αν είναι τεχνικά η λύση που θα επιλεγεί».
Της απόφασης του ΣτΕ προηγήθηκε πραγματογνωμοσύνη που έγινε για λογαριασμό του Εφετείου Πειραιά. «Η πραγματογνωμοσύνη καθιστά σαφές ότι το πλοίο όχι μόνο ρυπαίνει αλλά θα συνεχίσει να ρυπαίνει για τα επόμενα 420 χρόνια. Επίσης, ότι η κατάσταση στην οποία βρίσκεται το πλοίο είναι τέτοια που καθιστά εφικτή την ανέλκυσή του. Ετσι καταρρίφθηκαν δύο μύθοι: ότι η ανέλκυση δεν είναι νομικά εξαναγκαστή και τεχνικά εφικτή», ανέφερε ο κ. Μπακόπουλος.
Η Δημόσια Αρχή Λιμένων ανέθεσε σε εμπειρογνώμονες την εκτίμηση του κόστους ανέλκυσης του ναυαγίου. Εκείνοι υπολόγισαν ως ελάχιστο κόστος τα 50 εκατ. ευρώ και με τον προϋπολογισμό αυτό προκηρύχθηκε για πρώτη φορά μειοδοτικός διαγωνισμός, ο οποίος κηρύχθηκε άγονος.
Ακολούθησε πριν από λίγες ημέρες η επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού, αυτή τη φορά με προϋπολογισμό 434 εκατ. ευρώ. «Το Δημόσιο δικαιούται να στραφεί κατά των πλοιοκτητών, των εφοπλιστών και “πλαγιαστικά” κατά των ασφαλιστών και να καταλογίσει το ποσό εναντίον τους», ανέφερε ο κ. Μπακόπουλος. «Αν δεν προσέλθουν οι εφοπλιστές να πληρώσουν το ποσό οικειοθελώς, τότε θα στραφούμε εναντίον τους και ποινικά αλλά και με μέτρα δέσμευσης ατομικής περιουσίας».
Οπως υποστηρίζει, το Δημόσιο θα μπορέσει να εισπράξει το ποσό σε διάστημα μόλις 2 -3 μηνών. «Δεν υπάρχει κίνδυνος να μην εισπραχθεί», εκτίμησε. «Για να μη βρεθούμε προ εκπλήξεων, υπάρχει όρος στον διαγωνισμό ότι ο ανάδοχος δεν θα ξεκινήσει πριν εισπράξουμε εμείς το κόστος της επέμβασης». Ο διαγωνισμός έχει προθεσμία έως τα τέλη Ιανουαρίου.
Ως προς το είδος της επέμβασης, αυτή θα αξιολογηθεί από την Αρχή και το ΣΥΓΑΠΕΖ (με την υποστήριξη ειδικών) με βάση το σχέδιο ανέλκυσης που θα υποβάλει ο κάθε ενδιαφερόμενος. «Τότε θα εξεταστεί και εάν η ανέλκυση μπορεί να γίνει με όρους που εξασφαλίζουν την ασφάλεια του περιβάλλοντος. Ειδάλλως, ο νόμος αλλά και η απόφαση του ΣτΕ προβλέπουν αρχικά “εξουδετέρωση” του ναυαγίου και κατόπιν την καταστροφή του».
Αξίζει να σημειωθεί ότι το τελευταίο διάστημα έχει ξεκινήσει η διαδικασία απομάκρυνσης 64 ναυαγίων από τον Πειραιά, με κόστος 0,03 ευρώ/ναυάγιο (το ναυάγιο μεταβιβάζεται σε αυτόν που το ανελκεί και ο οποίος το πωλεί ως scrap). Επίσης, στις 27 Ιανουαρίου θα πραγματοποιηθεί ανοιχτός μειοδοτικός διαγωνισμός για την απομάκρυνση του κουφαριού του «Εξπρές Σαμίνα», με προϋπολογισμό 1,2 εκατ. ευρώ.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ
https://www.kathimerini.gr/
Δείτε ΕΔΩ όλες τις αναρτήσεις μας για το ναυάγιο στη Σαντορίνη και τα της ανέλκυσής του
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για πες