Το ιρανικό τάνκερ που απέπλευσε από το Γιβραλτάρ, μετά από πολυήμερη κράτηση, και πλέει στη Μεσόγειο, δεν κατευθύνεται προς την Ελλάδα, δήλωσε ο έλληνας πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης.
«Το πλοίο δεν κατευθύνεται προς την Ελλάδα. Δεν έχουμε λάβει αίτημα για να δέσει σε ελληνικό λιμάνι» δήλωσε ο κ. Μητσοτάκης, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο France 24 TV, στο πλαίσιο της επίσκεψής του στη Γαλλία και της συνάντησής του με τον Εμανουέλ Μακρόν.
Αναφορές ήθελαν το ιρανικό δεξαμενόπλοιο να κατευθύνεται προς το λιμάνι της Καλαμάτας αφότου αφέθηκε ελεύθερο από τις αρχές του Γιβραλτάρ. Η εξέλιξη αυτή θα έφερνε την ελληνική διπλωματία αντιμέτωπη με μια δύσκολη κατάσταση.
Οι ΗΠΑ από την πρώτη στιγμή απαίτησαν, με ιδιαίτερα πιεστικό τρόπο, να υπάρξει μια συστράτευση των ευρωπαϊκών χωρών στη δική τους στρατηγική κυρώσεων και κλιμάκωσης της σύγκρουσης με το Ιράν. Χθες, μάλιστα, ο υπουργός Εξωτερικών των Ηνωμένων Πολιτειών, Μάικ Πομπέο, επανέλαβε ότι απειλούνται με κυρώσεις όσοι βοηθήσουν στη ρότα του το τάνκερ.
Από τη μεριά του το Ιράν θέλει σε αυτή τη φάση να δείξει ότι οι υπόλοιπες δυτικές χώρες, και ιδίως οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεν πρόκειται να ακολουθήσουν τις ΗΠΑ στην επιβολή των παράνομων κατά την Τεχεράνη κυρώσεων.
Αυτό, όμως, διαμορφώνει μια ιδιαίτερα δύσκολη άσκηση ισορροπίας για την ελληνική κυβέρνηση. Από τη μια, η ελληνική κυβέρνηση έχει επενδύσει ιδιαίτερα στην αναβάθμιση των ελληνοαμερικανικών σχέσεων, θεωρώντας ότι αυτή μπορεί να ενισχύσει και την ελληνική θέση ιδίως σε σχέση με τις τρέχουσες εντάσεις στα ελληνοτουρκικά και γι’ αυτό το λόγο διεκδικεί να έχει η Ελλάδα ρόλο στρατηγικής συμμάχου των ΗΠΑ.
Από την άλλη, εάν η Ελλάδα επιλέξει, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, να ακολουθήσει τις αμερικανικές κυρώσεις και π.χ. να αρνηθεί τον ελλιμενισμό του δεξαμενόπλοιου, τότε υπάρχει κίνδυνος να αντιμετωπίσουν ελληνόκτητα πλοία πιθανά αντίποινα από τη μεριά του Ιράν σε ό,τι αφορά τη ναυσιπλοΐα στον Περσικό Κόλπο. Και αυτό δεν είναι απλό πράγμα, εάν αναλογιστούμε ότι ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος παραμένει ο μεγαλύτερος στον κόσμο.
WSJ: Τα σχέδια του τάνκερ και τα εμπόδια στο δρόμο προς την Ελλάδα
Νωρίτερα, στις αμερικανικές πιέσεις προς την Αθήνα προκειμένου να μην επιτρέψει στο ιρανικό δεξαμενόπλοιο Adrian Darya 1 να βρει ασφαλές λιμάνι στη χώρα μας αναφέρθηκε η Wall Street Journal.
Όπως επισημαίνει η αμερικανική εφημερίδα, ελληνικές εταιρείες ναυτιλιακών υπηρεσιών εγκαταλείπουν τα όποια σχέδια βοήθειας προς το τάνκερ, μετά την σαφέστατη προειδοποίηση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ ότι θα υποστούν κυρώσεις.
«Δεν θα δουλέψω με το συγκεκριμένο δεξαμενόπλοιο. Δεν ενδιαφέρομαι πια» δηλώνει στη WSJ στέλεχος ελληνικής εταιρείας, που αρχικά εξέταζε το ενδεχόμενο να παράσχει υπηρεσίες καθώς είχε γίνει γνωστό ότι το τάνκερ κατευθυνόταν προς το λιμάνι της Καλαματάς.
Σύμφωνα με πληροφορίες της WSJ, που επικαλείται καλά πληροφορημένες πηγές, το ιρανικό τάνκερ σχεδίαζε να πιάσει λιμάνι στην Καλαμάτα, προκειμένου να ανεφοδιαστεί σε τρόφιμα και καύσιμα, αλλά και να προσλάβει νέο προσωπικό. Στόχος του ήταν να μεταφέρει το πετρέλαιο σε άλλο δεξαμενόπλοιο. Όπως εξηγούσαν οι ίδιες πηγές, το πλοίο πρέπει να ξεφορτώσει στη Μεσόγειο, αφού το φορτίο του είναι υπερβολικά βαρύ για να περάσει από τη Διώρυγα του Σουέζ και να φτάσει στο Ιράν.
Ευρωπαίοι διπλωμάτες τόνιζαν παράλληλα στην εφημερίδα ότι η ελληνική κυβέρνηση είναι εξαιρετικά επιφυλακτική στο να επιτρέψει τη μεταφορά το φορτίου σε άλλο ιρανικό δεξαμενόπλοιο στα ύδατά της. Έλληνες αξιωματούχοι φοβούνται ότι σε μία τέτοια περίπτωση θα ακυρωθούν βίζες Ελλήνων ναυτικών.
Υπό τις συνθήκες αυτές το ιρανικό τάνκερ έχει εξετάσει την Κύπρο ως εναλλακτικό προορισμό για ανεφοδιασμό, όμως ούτε κυπριακές εταιρείες εμφανίζονται πρόθυμες να αψηφήσουν τα μηνύματα της Ουάσιγκτον, όπως αναφέρει το δημοσίευμα.
https://www.tovima.gr/
«Το πλοίο δεν κατευθύνεται προς την Ελλάδα. Δεν έχουμε λάβει αίτημα για να δέσει σε ελληνικό λιμάνι» δήλωσε ο κ. Μητσοτάκης, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο France 24 TV, στο πλαίσιο της επίσκεψής του στη Γαλλία και της συνάντησής του με τον Εμανουέλ Μακρόν.
Αναφορές ήθελαν το ιρανικό δεξαμενόπλοιο να κατευθύνεται προς το λιμάνι της Καλαμάτας αφότου αφέθηκε ελεύθερο από τις αρχές του Γιβραλτάρ. Η εξέλιξη αυτή θα έφερνε την ελληνική διπλωματία αντιμέτωπη με μια δύσκολη κατάσταση.
Οι ΗΠΑ από την πρώτη στιγμή απαίτησαν, με ιδιαίτερα πιεστικό τρόπο, να υπάρξει μια συστράτευση των ευρωπαϊκών χωρών στη δική τους στρατηγική κυρώσεων και κλιμάκωσης της σύγκρουσης με το Ιράν. Χθες, μάλιστα, ο υπουργός Εξωτερικών των Ηνωμένων Πολιτειών, Μάικ Πομπέο, επανέλαβε ότι απειλούνται με κυρώσεις όσοι βοηθήσουν στη ρότα του το τάνκερ.
Από τη μεριά του το Ιράν θέλει σε αυτή τη φάση να δείξει ότι οι υπόλοιπες δυτικές χώρες, και ιδίως οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δεν πρόκειται να ακολουθήσουν τις ΗΠΑ στην επιβολή των παράνομων κατά την Τεχεράνη κυρώσεων.
Αυτό, όμως, διαμορφώνει μια ιδιαίτερα δύσκολη άσκηση ισορροπίας για την ελληνική κυβέρνηση. Από τη μια, η ελληνική κυβέρνηση έχει επενδύσει ιδιαίτερα στην αναβάθμιση των ελληνοαμερικανικών σχέσεων, θεωρώντας ότι αυτή μπορεί να ενισχύσει και την ελληνική θέση ιδίως σε σχέση με τις τρέχουσες εντάσεις στα ελληνοτουρκικά και γι’ αυτό το λόγο διεκδικεί να έχει η Ελλάδα ρόλο στρατηγικής συμμάχου των ΗΠΑ.
Από την άλλη, εάν η Ελλάδα επιλέξει, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, να ακολουθήσει τις αμερικανικές κυρώσεις και π.χ. να αρνηθεί τον ελλιμενισμό του δεξαμενόπλοιου, τότε υπάρχει κίνδυνος να αντιμετωπίσουν ελληνόκτητα πλοία πιθανά αντίποινα από τη μεριά του Ιράν σε ό,τι αφορά τη ναυσιπλοΐα στον Περσικό Κόλπο. Και αυτό δεν είναι απλό πράγμα, εάν αναλογιστούμε ότι ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος παραμένει ο μεγαλύτερος στον κόσμο.
WSJ: Τα σχέδια του τάνκερ και τα εμπόδια στο δρόμο προς την Ελλάδα
Νωρίτερα, στις αμερικανικές πιέσεις προς την Αθήνα προκειμένου να μην επιτρέψει στο ιρανικό δεξαμενόπλοιο Adrian Darya 1 να βρει ασφαλές λιμάνι στη χώρα μας αναφέρθηκε η Wall Street Journal.
Όπως επισημαίνει η αμερικανική εφημερίδα, ελληνικές εταιρείες ναυτιλιακών υπηρεσιών εγκαταλείπουν τα όποια σχέδια βοήθειας προς το τάνκερ, μετά την σαφέστατη προειδοποίηση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ ότι θα υποστούν κυρώσεις.
«Δεν θα δουλέψω με το συγκεκριμένο δεξαμενόπλοιο. Δεν ενδιαφέρομαι πια» δηλώνει στη WSJ στέλεχος ελληνικής εταιρείας, που αρχικά εξέταζε το ενδεχόμενο να παράσχει υπηρεσίες καθώς είχε γίνει γνωστό ότι το τάνκερ κατευθυνόταν προς το λιμάνι της Καλαματάς.
Σύμφωνα με πληροφορίες της WSJ, που επικαλείται καλά πληροφορημένες πηγές, το ιρανικό τάνκερ σχεδίαζε να πιάσει λιμάνι στην Καλαμάτα, προκειμένου να ανεφοδιαστεί σε τρόφιμα και καύσιμα, αλλά και να προσλάβει νέο προσωπικό. Στόχος του ήταν να μεταφέρει το πετρέλαιο σε άλλο δεξαμενόπλοιο. Όπως εξηγούσαν οι ίδιες πηγές, το πλοίο πρέπει να ξεφορτώσει στη Μεσόγειο, αφού το φορτίο του είναι υπερβολικά βαρύ για να περάσει από τη Διώρυγα του Σουέζ και να φτάσει στο Ιράν.
Ευρωπαίοι διπλωμάτες τόνιζαν παράλληλα στην εφημερίδα ότι η ελληνική κυβέρνηση είναι εξαιρετικά επιφυλακτική στο να επιτρέψει τη μεταφορά το φορτίου σε άλλο ιρανικό δεξαμενόπλοιο στα ύδατά της. Έλληνες αξιωματούχοι φοβούνται ότι σε μία τέτοια περίπτωση θα ακυρωθούν βίζες Ελλήνων ναυτικών.
Υπό τις συνθήκες αυτές το ιρανικό τάνκερ έχει εξετάσει την Κύπρο ως εναλλακτικό προορισμό για ανεφοδιασμό, όμως ούτε κυπριακές εταιρείες εμφανίζονται πρόθυμες να αψηφήσουν τα μηνύματα της Ουάσιγκτον, όπως αναφέρει το δημοσίευμα.
https://www.tovima.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για πες