Δευτέρα 17 Ιουνίου 2019

Το υπ. Εργασίας απαντά χωρίς να δίνει απαντήσεις για την "κατακρεούργηση" των επικουρικών συντάξεων


Απάντηση σχετικά με τις παράνομες μειώσεις των επικουρικών συντάξεων, που αποκάλυψε ο Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής φέρνοντας στο φως έγγραφο ντοκουμέντο, προσπάθησε να δώσει το Υπουργείο Εργασίας χωρίς όμως να απαντά στην ουσία στο αποκαλυπτικό δημοσίευμα.

Σύμφωνα με την αποκάλυψη του «Ε.Τ.» οι μειώσεις ως και 55% που έγιναν τον Ιούνιο του 2016 σε 350.000 επικουρικές συντάξεις είναι άκυρες, καθώς δεν εφαρμόστηκε η σχετική απόφαση αλλά ένας άλλος μαθηματικός τύπος, χειρότερος, που αποφασίστηκε αφότου εκδόθηκε η απόφαση για τις μειώσεις και μάλιστα σε κλειστή σύσκεψη της 29/6/2016, ενώ η απόφαση είχε βγει από τις 7/6/2016.

Το υπουργείο εργασίας σε ανακοίνωση του αναφέρει:

«Το σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας «Ελεύθερος Τύπος» αναφορικά με δήθεν λάθος υπολογισμό των επικουρικών συντάξεων είναι απολύτως αναληθές. Ο επανυπολογισμός των επικουρικών συντάξεων υλοποιήθηκε όπως ακριβώς ορίζει ο ν. 4387/16″ αναφέρει το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.

«Υπενθυμίζουμε ότι με τον ν.4387/16 η κυβέρνηση πέτυχε την προστασία της συντριπτικής πλειοψηφίας των επικουρικών συντάξεων καθώς με το άρθρο 96 προστατεύτηκαν απολύτως όλες οι επικουρικές συντάξεις για τις περιπτώσεις που το άθροισμα κύριας και επικουρικής δεν ξεπερνούσε τα 1.300 ευρώ.

Παράλληλα, με τον επανυπολογισμό καταφέραμε να αποφύγουμε μια ακόμα οριζόντια μείωση, όπως είχε ήδη ψηφιστεί από τη ΝΔ, μέσω της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος» προσθέτει το Υπουργείο στην απάντησή του σημειώνοντας, στη συνέχεια «συγκεκριμένα, αν είχε εφαρμοστεί η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος, μόνο για τη περίοδο 2014 – 2016 η μείωση των επικουρικών συντάξεων θα ήταν της τάξης του 40% για 1,25 εκατ. δικαιούχους».

«Η σημερινή κυβέρνηση εξασφάλισε τα επίπεδα των επικουρικών συντάξεων, τη βιωσιμότητα της δημόσιας επικουρικής ασφάλισης και την πλεονασματική λειτουργία του ΕΤΕΑΕΠ.

Αντιθέτως, είναι η πρόταση της ΝΔ για την επικουρική ασφάλιση η οποία θα οδηγήσει στη δημιουργία τρύπας 55 δισ. ευρώ στα δημόσια ταμεία και άρα σε νέες μειώσεις επικουρικών συντάξεων για όλους.

Κατανοούμε απόλυτα την απογοήτευση αυτών που τόσους μήνες είχαν ποντάρει στην κατάρρευση της δημόσιας κοινωνικής ασφάλισης.

Δυστυχώς για αυτούς και ευτυχώς για τους ασφαλισμένους, η χώρα πλέον έχει ένα βιώσιμο ασφαλιστικό σύστημα που η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ θα διατηρήσει και θα υπερασπιστεί» καταλήγει η απάντηση του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
======================

Στην ουσία όμως το Υπουργείο δεν απαντά για τους πραγματικούς συντελεστές που χρησιμοποιήθηκαν για το τσεκούρωμα των επικουρικών οι οποίοι είναι δυσμενέστεροι από αυτούς που θα προέκυπταν αν εφαρμοζόταν κατά γράμμα ο νόμος και η απόφαση για τις μειώσεις των επικουρικών συντάξεων!

Το εσωτερικό έγγραφο που αποκαλύπτει ο «Ε.Τ.» λέει στο σημείο 2 των παρατηρήσεων ότι «Ο υπολογισμός έγινε με βάση τον λόγο ΑRN/AR0, όπως συζητήθηκε στην από 29/6/2016 συζήτηση που έγινε στο υπουργείο, και όχι με τον υπολογισμό του AR0=AR*(1-e%)».

Στο έγγραφο ομολογείται ότι οι μειώσεις των επικουρικών δεν έγιναν με τον μαθηματικό τύπο που προέβλεπε η υπουργική απόφαση της 7ης Ιουνίου 2016, αλλά με άλλον τρόπο, που «συζητήθηκε σε σύσκεψη στο υπουργείο Εργασίας στις 29/6/2016»!

Για τον λόγο αυτόν οι επικουρικές μειώθηκαν σε ποσοστά ως 55% από τον Ιούνιο του 2016.

Πώς γίνεται να εφαρμόζεται κάτι άλλο από αυτό που λέει η υπουργική απόφαση και μάλιστα από το ίδιο το υπουργείο Εργασίας και το ΕΤΕΑΕΠ; Πώς γίνεται να αλλάζουν οι παράμετροι του επανυπολογισμού των επικουρικών και τελικά αυτές οι αλλαγές να μην περνούν ως τροποποιήσεις στην αρχική υπουργική απόφαση;

Το αποκαλυπτικό δημοσίευμα του «Ε.Τ.»
Ακυρες είναι οι μειώσεις ως και 55% που έγιναν τον Ιούνιο του 2016 σε 350.000 επικουρικές συντάξεις καθώς δεν εφαρμόστηκε η σχετική απόφαση αλλά ένας άλλος μαθηματικός τύπος, χειρότερος, που αποφασίστηκε αφότου εκδόθηκε η απόφαση για τις μειώσεις και μάλιστα σε κλειστή σύσκεψη της 29/6/2016, ενώ η απόφαση είχε βγει από τις 7/6/2016.

Τίθεται θέμα παράνομων μειώσεων όχι μόνο για τις επικουρικές 350.000 συνταξιούχων που είχαν κούρεμα με τον νόμο Κατρούγκαλπου ως και 55%, αλλά και για άλλους 800.000 συνταξιούχους που είχαν επανυπολογισμό και μικρότερη επικουρική, αλλά προς το παρόν η μείωση δεν εφαρμόζεται καθώς τους καταβάλλεται προσωπική διαφορά. Και οι επικουρικές των 350.000 συνταξιούχων που είχαν μείωση αλλά και των 800.000 που έχουν μικρότερη επικουρική αλλά γλιτώνουν τις μειώσεις λόγω προσωπικής διαφοράς, επανυπολογίστηκαν με μαθηματικό τύπο που δεν προβλέπει η υπουργική απόφαση.

Η αποκάλυψη έρχεται με ντοκουμέντο-βόμβα που εξασφάλισε και φέρνει στη δημοσιότητα ο Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής με τους πραγματικούς συντελεστές που χρησιμοποιήθηκαν για το τσεκούρωμα των επικουρικών οι οποίοι είναι δυσμενέστεροι από αυτούς που θα προέκυπταν αν εφαρμοζόταν κατά γράμμα ο νόμος και η απόφαση για τις μειώσεις των επικουρικών συντάξεων!

Το εσωτερικό έγγραφο που αποκαλύπτει ο «Ε.Τ.» λέει στο σημείο 2 των παρατηρήσεων ότι «Ο υπολογισμός έγινε με βάση τον λόγο ΑRN/AR0, όπως συζητήθηκε στην από 29/6/2016 συζήτηση που έγινε στο υπουργείο, και όχι με τον υπολογισμό του AR0=AR*(1-e%)».

Στο έγγραφο ομολογείται ότι οι μειώσεις των επικουρικών δεν έγιναν με τον μαθηματικό τύπο που προέβλεπε η υπουργική απόφαση της 7ης Ιουνίου 2016, αλλά με άλλον τρόπο, που «συζητήθηκε σε σύσκεψη στο υπουργείο Εργασίας στις 29/6/2016»!

Για τον λόγο αυτόν οι επικουρικές μειώθηκαν σε ποσοστά ως 55% από τον Ιούνιο του 2016.

Πώς γίνεται να εφαρμόζεται κάτι άλλο από αυτό που λέει η υπουργική απόφαση και μάλιστα από το ίδιο το υπουργείο Εργασίας και το ΕΤΕΑΕΠ; Πώς γίνεται να αλλάζουν οι παράμετροι του επανυπολογισμού των επικουρικών και τελικά αυτές οι αλλαγές να μην περνούν ως τροποποιήσεις στην αρχική υπουργική απόφαση; Οι ερωτήσεις είναι πολλές και επιβάλλεται να απαντηθούν από τη στιγμή που άλλα έλεγε ο νόμος και η απόφαση και άλλα τελικώς έγιναν, δηλαδή έγιναν μεγαλύτερες περικοπές που καθίστανται άκυρες γιατί δεν έχουν αντίκρισμα σε όσα λέει ο νόμος!

Στο γιατί τελικά επιλέχθηκε άλλος τρόπος επανυπολογισμού από αυτόν που έλεγε η υπουργική απόφαση, η απάντηση είναι καθαρή: Εγινε γιατί κατόπιν εορτής είδαν στο υπουργείο Εργασίας και στο ΕΤΕΑΕΠ ότι αν εφαρμοζόταν ο νόμος και η απόφαση, δεν θα έβγαιναν τα χρήματα των περικοπών που είχαν δεσμευτεί στην τρόικα. Το ποσό εξοικονόμησης από τις μειώσεις επικουρικών το υπολόγιζαν σε περίπου 180 εκατ. ευρώ ετησίως σε μόνιμη βάση από τον Ιούνιο του 2016 και διαπιστώθηκε εκ των υστέρων ότι δεν το έπιαναν αν ακολουθούσαν τον μαθηματικό τύπο της υπουργικής απόφασης της 7ης Ιουνίου, οπότε αποφάσισαν, σε σύσκεψη στις 29 Ιουνίου, να εφαρμόσουν εν κρυπτώ άλλον μαθηματικό τύπο που έβγαζε τις περικοπές των 180 εκατ. ευρώ!

Με το κόλπο αυτό, δηλαδή με παράνομη εφαρμογή ενός μαθηματικού τύπου που δεν τον προβλέπει ούτε νόμος ούτε υπουργική απόφαση, οι επιπλέον μειώσεις που έγιναν στις επικουρικές και χρεώθηκαν άδικα σε περίπου 350.000 συνταξιούχους, φτάνουν και στα 200 ευρώ τον μήνα για όσους είχαν επικουρικές άνω των 400 ευρώ! Με δυο λόγια, αν εφαρμοζόταν κατά γράμμα ο μαθηματικός τύπος έτσι όπως περιγραφόταν στον νόμο Κατρούγκαλου και στη μετέπειτα υπουργική απόφαση (της 7ης Ιουνίου 2016), τότε οι περικοπές θα ήταν ως 30%-32% και όχι ως 55%, δηλαδή μικρότερες σχεδόν κατά 23%. Δεν εφαρμόστηκε όμως η απόφαση, αλλά μεθόδευσαν μεγαλύτερες μειώσεις, δηλαδή προέβησαν σε παράνομες μειώσεις!

Η απόδειξη που ακυρώνει τις μειώσεις των επικουρικών
Στο έγγραφο αναφέρεται και ομολογείται αυτό που λίγο ως πολύ είχαν ως υποψία χιλιάδες συνταξιούχοι που είδαν τις επικουρικές τους να κουρεύονται από τα 400 στα 170 ευρώ και από τα 600 στα 200 ευρώ.

Η μεθόδευση και η ομολογία των επιτελικών στελεχών του υπουργείου Εργασίας και του ΕΤΕΑΕΠ φαίνεται στο έγγραφο που φέρνει στο φως σήμερα ο «Ε.Τ.» της Κυριακής και είναι το σημείο 2 στη στήλη των «Γενικών Παρατηρήσεων», αναφορικά με τον τρόπο που θα χρησιμοποιηθεί για να υπολογιστούν οι τελικές περικοπές στις επικουρικές συντάξεις.


Το έγγραφο συντάχθηκε ύστερα από σύσκεψη μεταξύ υπ. Εργασίας και ΕΤΕΑΕΠ στις 29 Ιουνίου 2016 και ομολογείται ότι οι μειώσεις των επικουρικών δεν έγιναν με τον μαθηματικό τύπο που προέβλεπε η υπουργική απόφαση της 7ης Ιουνίου 2016, αλλά με άλλον τρόπο που «συζητήθηκε σε σύσκεψη στο υπουργείο Εργασίας στις 29/6/2016»!

Στο σημείο 2 λοιπόν των παρατηρήσεων αναφέρεται επί λέξει ότι: «Ο υπολογισμός Σ.Ε. έγινε με βάση τον λόγο ΑRN/AR0, όπως συζητήθηκε στην από 29/6/2016 συζήτηση που έγινε στο υπουργείο, και όχι με τον υπολογισμό του AR0=AR*(1-e%). Ο Σ.Ε. εφαρμόζεται στο αρχικό μικτό ποσό».

Για να γίνει κατανοητό ποια είναι η μεθόδευση και πώς τελικά βγήκαν μεγαλύτερες οι μειώσεις, πρέπει να διευκρινιστούν ορισμένα σημεία του μαθηματικού τύπου. Ο «Σ.Ε.» είναι ο συντελεστής επανυπολογισμού για κάθε επικουρική σύνταξη. Ο ARΝ είναι το ποσοστό αναπλήρωσης που είχαν στην αρχική τους επικουρική σύνταξη οι συνταξιούχοι ανά ταμείο με βάση τις παλιές καταστατικές διατάξεις που ήταν σε ισχύ ως τον Ιούνιο του 2016. Ο ΑR0 είναι το ποσοστό αναπλήρωσης της επικουρικής κάθε ταμείου, εφόσον προβλέπεται καθορισμένο ποσοστό αναπλήρωσης (25%-35%-45%) από καταστατική διάταξη, αφού αφαιρεθούν όμως οι μειώσεις που προηγήθηκαν από τα Μνημόνια. Για να βγει όμως ο ΑR0 θα έπρεπε να προηγηθεί υπολογισμός των αποδοχών και των ετών ασφάλισης.

Στην υπ’ αριθμόν 1605/7/6/2016-ΦΕΚ Β υπουργική απόφαση του υφυπουργού Κοινωνικής Ασφάλισης Τ. Πετρόπουλου, ο συντελεστής AR0 για τα ταμεία που έχουν ποσοστά αναπλήρωσης προκύπτει από την εξίσωση: AR0=AR*(1-a%). Δηλαδή το ποσοστό αναπλήρωσης που θα έπρεπε να χρησιμοποιηθεί για τη μείωση των επικουρικών προκύπτει μετά την αφαίρεση των παλιών μνημονιακών περικοπών. Ο τύπος αυτός αφορά σε όλα τα επικουρικά ταμεία των υπαλλήλων του Δημοσίου, τα επικουρικά των τραπεζών, των ΔΕΚΟ και των ενστόλων, όπου τα ποσοστά αναπλήρωσης των επικουρικών συντάξεων, βάσει καταστατικών διατάξεων, κυμαίνονταν από 45% ως και 75%, αλλά μετά τις μειώσεις έπεσαν μεταξύ 25% και 45%. Το νέο ψαλίδι με τον νόμο Κατρούγκαλου θα έπρεπε να λάβει υπόψη τα μειωμένα ποσοστά αναπλήρωσης, για παράδειγμα 25%-45%, ενώ ελήφθησαν υπόψη τα αρχικά ποσοστά αναπλήρωσης, 45% ως 75%, όπως ομολογείται στο έγγραφο! Γι’ αυτό και προέκυψαν μεγαλύτερες μειώσεις.

Στα δε ταμεία όπως το επικουρικό του ΙΚΑ και άλλων φορέων (ΝΑΤ, κ.ά.) που δεν έχουν καθορισμένο ποσοστό αναπλήρωσης, η υπουργική απόφαση έλεγε ότι για να βγει ο συντελεστής AR0 (ποσοστό αναπλήρωσης) θα έπρεπε να εφαρμοστεί ο τύπος AR0 = Ρ / PS * Ys. Οπου «Ρ» η καταβαλλόμενη σύνταξη γήρατος μετά τις μειώσεις, «PS» οι συντάξιμες αποδοχές υπολογισμού της αρχικής επικουρικής σύνταξης και «YS», τα συνολικά έτη ασφάλισης κάθε συνταξιούχου.

Ούτε εδώ όμως εφαρμόστηκε ο τύπος, με αποτέλεσμα να δουν όλοι ανεξαιρέτως οι συνταξιούχοι του ΙΚΑ μειώσεις επικουρικών με ενιαίο ποσοστό 49,27%, είτε είχαν 20 χρόνια εισφορών είτε 40 είτε είχαν μισθό 1.000 ευρώ είτε 2.500 ευρώ στη συνταξιοδότηση.

Οι δυο μαθηματικοί τύποι για τις μειώσεις των επικουρικών, όπως προσδιορίζονται στην υπουργική απόφαση, δεν εφαρμόστηκαν.

Και η απόδειξη έρχεται μέσα από το έγγραφο που έφτιαξαν εν κρυπτώ υπουργείο Εργασίας και ΕΤΕΑΕΠ, όπου λένε ότι ο επανυπολογισμός έγινε με βάση τον λόγο ΑRN/AR0, όπως συζητήθηκε στην από 29/6/2016 συζήτηση που έγινε στο υπουργείο και όχι με τον υπολογισμό του AR0=AR*(1-e%) που προέβλεπε η υπουργική απόφαση.

Στην ουσία, ενώ θα έπρεπε να αφαιρέσουν τις μειώσεις που είχαν προηγηθεί, τελικά αποφάσισαν να κόψουν τις επικουρικές υπολογίζοντας το ψαλίδι σε υψηλότερο από το πραγματικά καταβαλλόμενο ποσό!

ΤΟ «ΜΑΓΕΙΡΕΜΑ» ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΔΥΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ

Η επαλήθευση του μαγειρέματος και η αλήθεια στα όσα λέει το έγγραφο που αποκαλύπτει ο «Ε.Τ.» της Κυριακής φαίνεται σε δυο παραδείγματα:

1 Συνταξιούχος του ΕΤΑΤ (με ενιαίο ποσό επικουρικής και κύριας σύνταξης στα 2.329,66 ευρώ) έπαιρνε καθαρά 1.391,42 ευρώ πριν από τον νόμο Κατρούγκαλου. Οι μειώσεις των παλιών Μνημονίων από τους νόμους 4051 και 4093 ήταν 348 ευρώ και 208 ευρώ αντίστοιχα (σύνολο 556 ευρώ). Αυτά τα 556 ευρώ θα έπρεπε να αφαιρεθούν από τη μικτή των 2.329,66 ευρώ ώστε η επικουρική που θα επανυπολογιζόταν με τον νόμο να ήταν 1.774 ευρώ.

Σε αυτό το ποσό θα έπρεπε να εφαρμοστεί ο μαθηματικός τύπος επανυπολογισμού της υπουργικής απόφασης. Αν γινόταν αυτό ακολουθώντας βήμα προς βήμα τον υπολογισμό της υπουργικής απόφασης, ο συνταξιούχος θα είχε νέα επανυπολογισμένη επικουρική στα 992 ευρώ μικτά, ενώ τώρα, με το μαγείρεμα που έγινε, η επικουρική του (χωρίς να παίρνει κύρια λόγω του ειδικού καθεστώτος του ΕΤΑΤ) είναι 801 ευρώ! Υπάρχει δηλαδή μια επιπλέον μείωση κατά 190 ευρώ τον μήνα που οφείλεται, σύμφωνα με την ανάλυση του επανυπολογισμού, στο κρυφό κούρεμα που δεν το προέβλεπε η απόφαση αλλά ήρθε εκ των υστέρων με τη σύσκεψη στο υπουργείο Εργασίας!

2 Συνταξιούχος της ΑΤΕ από το 2015, με 34 έτη, που έπαιρνε επικουρική 1.093,69 ευρώ, λόγω αυξημένων εισφορών στο πρώην ταμείο της τράπεζας (ΕΛΕΜ-ΑΤΕ), βρέθηκε με την εφαρμογή του ν. 4387/2016 από τον 8ο του 2016 με νέα μικτή επικουρική στα 648,66 ευρώ και λόγω επιστροφών στις εισφορές του νόμου 3896/11 παίρνει σήμερα μικτά 667,36 ευρώ.

Η μείωση που έγινε από τον νόμο είναι 426,33 ευρώ στα μικτά, δηλαδή μείωση 39%. Πρόσφατα διαπίστωσε ότι συνάδελφός του στην ΑΤΕ, με 32 χρόνια και μικρότερο μισθό που συνταξιοδοτήθηκε το 2018, με τον νόμο Κατρούγκαλου, παίρνει επικουρική 986,80 ευρώ, δηλαδή έχει μεγαλύτερη σύνταξη κατά 47% ή κατά 313,44 ευρώ, παρότι με λιγότερα χρόνια και μικρότερο μισθό!

Η διαφορά των 313,44 ευρώ ανάμεσα σε παλιά και νέα επικουρική από το ίδιο ταμείο αποδεικνύει ότι ο μαθηματικός τύπος που χρησιμοποιήθηκε για να μειωθεί η παλιά επικουρική είναι λανθασμένος και δεν έλαβε υπόψη χρόνο ασφάλισης, αποδοχές και αυξημένες εισφορές, ενώ η μείωση εφαρμόστηκε χωρίς να αφαιρεθούν οι περικοπές που είχαν γίνει από τα προηγούμενα Μνημόνια!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για πες