Το ερώτημα κατά πόσο η Εγνατία Οδός είναι ασφαλής έρχεται στο προσκήνιο τις τελευταίες ώρες. Γίνεται λόγος για γέφυρες που δεν μπορούν “να κατηγοριοποιηθούν ως ασφαλείς”. Γέφυρες που έχουν χαρακτηριστεί ως “επικίνδυνες” από την ίδια την Εγνατία Οδό.
Τι απαντούν οι αρμόδιοι στο newsit.gr και όλα τα στοιχεία που γνωρίζουμε μέχρι στιγμής για το ζήτημα.
Τι απαντούν οι αρμόδιοι στο newsit.gr και όλα τα στοιχεία που γνωρίζουμε μέχρι στιγμής για το ζήτημα.
Η Εγνατία Οδός έρχεται ξαφνικά στο προσκήνιο, μετά τις απίστευτες αναφορές για την κατάσταση των γεφυρών και των σηράγγων της. Αυτά γίνονται γνωστά από την χθεσινή έκθεση των δανειστών, στην οποία οι συγκεκριμένες γέφυρες χαρακτηρίζονται μη ασφαλείς και οι σήραγγες μη πιστοποιημένες, με βάση τις νέες αυστηρές κοινοτικές απαιτήσεις.
Επιπλέον, με τη συγκεκριμένη έκθεση, ζητείται το κόστος των εργασιών συντήρησης και επισκευής τους.
Δεν υπάρχει σαφής εικόνα “για τις εργασίες που πρέπει να γίνουν ώστε οι γέφυρες της Εγνατίας Οδού να κατηγοριοποιηθούν ως ασφαλείς” σύμφωνα με τη χθεσινή, τρίτη, έκθεση μεταμνημονιακής εποπτείας, ενώ στην ίδια έκθεση επισημαίνεται πως πολύ πρόσφατα, μόλις τον περασμένο Μάρτιο, “κάποιες από τις γέφυρες του οδικού άξονα κατηγοριοποιήθηκαν από την “Εγνατία Οδός ΑΕ” ως “πιθανά επικίνδυνες”, χωρίς να υπάρχει σημαντική αλλαγή στην κατάστασή τους”.
Οι »επικίνδυνες γέφυρες» δεν έχουν κατασκευαστεί από την »Εγνατία Οδός ΑΕ»
«Η συγκεκριμένη έκθεση δεν αφορά στις γέφυρες τις οποίες έχει κατασκευάσει η Εγνατία Οδός ΑΕ, αλλά γέφυρες κατασκευασμένες πριν από δεκαετίες, που υπάρχουν σε τμήμα αυτοκινητοδρόμων τους οποίους παραλάβαμε το 2014», τονίζει από την πλευρά του στο newsit.gr ο αρμόδιος προϊστάμενος της Εγνατίας Οδού ΑΕ.
«Η Εγνατία Οδός ΑΕ έχει δεκάδες μεγάλες γέφυρες, οι οποίες έχουν κατασκευαστεί από το 1997 έως το 2009. Όμως, το 2014 παρέλαβε ένα τμήμα της ΠΑΘΕ, είναι το τμήμα από το Κλειδί μέχρι και τη Θεσσαλονίκη, τον κάθετο άξονα των Ευζώνων και την παλαιά γέφυρα του Στρυμόνα.
Η κατασκευή αυτού του τμήματος είχε γίνει πριν από περίπου 50 χρόνια. Στο τμήμα αυτό υπάρχουν κάποιες γέφυρες οι οποίες χρήζουν συντήρησης και σε αυτές και μόνο αφορά η έκθεση μεταμνημονιακής εποπτείας” λέει, μιλώντας στο newsit.gr, o προΐστάμενος σηντήρησης. λειτουργίας και υποδομών της Εγνατίας Οδού ΑΕ, Μιλτιάδης Μπούγαλης.
Σχετικά με την επικινδυνότητα των συγκεκριμένων γεφυρών ο Μιλτιάδης Μπούγαλης τονίζει ότι σαφώς οι συγκεκριμένες γέφυρες έχουν προβλήματα και χρειάζονται επεμβάσεις, αλλά, αυτό, σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι θα πέσουν.
Τις καταγράψαμε ως “πιθανά επικίνδυνες” λόγω των διεθνών στάνταρτ κατηγοριοποίησης
“Σχετικά με το ότι τις καταγράψαμε ως “πιθανά επικίνδυνες” αυτό δεν σημαίνει ότι υπάρχει κίνδυνος για την ασφάλεια όσων περνούν από αυτές τις γέφυρες” λέει χαρακτηριστικά ο Μιλτιάδης Μπούγαλης και εξηγεί:
“Υπάρχουν διεθνή στάνταρ κατηγοριοποίησης των γεφυρών. Το “πιθανά επικίνδυνες” δε σημαίνει ότι η γέφυρα θα πέσει. Για παράδειγμα, κάθε γέφυρα αντέχει ένα φορτίο. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν προδιαγραφές έτσι ώστε πάνω από τις γέφυρες να περνούν συγκεκριμένα φορτία. Σε αυτές τις παλιές γέφυρες διαπιστώσαμε ότι κάποια στοιχεία τους θέλουν συντήρηση. Έχουν κάποιες διαβρώσεις. Κάνουμε τους ελέγχους μας και είναι πιθανό να χρειαστεί να αλλάξουμε το φορτίο που μπορεί να περνάει πάνω από αυτές. Μπορεί να αποφασίσουμε, για παράδειγμα, να μην περνούν πάνω από τις συγκεκριμένες γέφυρες φορτία άνω των 40 τόνων. Σήμερα, περνούν φορτία και 40 τόνων και 80 τόνων, ακόμα και 100 τόνων. Αυτό λοιπόν θα το προσδιορίσουμε άμεσα, ήδη είμαστε στην τελική φάση και θα πάμε σε εργασίες ανακατασκευής, έτσι ώστε να είμαστε στα όρια που πρέπει.
“Από αυτές τις γέφυρες πέρασε ο συρμός του Μετρό της Θεσσαλονίκης”
“Σύμφωνα με τον ΚΟΚ για να περάσει από μία γέφυρα ένα φορτίο πάνω από 40 τόνους πρέπει να πάρει ειδική άδεια. Όταν γίνεται σε μας μία τέτοιου είδους αίτηση, την εξετάζουμε κατά περίπτωση και δίνουμε αδειοδοτήσεις. Και όταν ένα φορτηγό είναι πολύ βαρύ, περνάει υπό προϋποθέσεις. Μια προϋπόθεση μπορεί να είναι να περνάει μόνο του. Μάλιστα, πρόσφατα πέρασε σε μια από αυτές τις γέφυρες ο συρμός του μετρό της Θεσσαλονίκης, που ήταν πάνω από 100 τόνους. Εμείς εξετάζουμε κάθε περίπτωση και δίνουμε οδηγίες διέλευσης, οι οποίες εκτελούνται σε συνεργασία με την τροχαία. Το συγκεκριμένο φορτίο πέρασε νύχτα και μόνο του πάνω από κάθε γέφυρα”.
Πιέσεις λόγω… σύμβασης παραχώρησης
Με τη χθεσινή έκθεση μεταμνημονιακής εποπτείας εκπρόσωποι των δανειστών ζητούν από τη διοίκηση της “Εγνατία Οδός ΑΕ” να “ξεκαθαρίσει σαφώς τα μέτρα που πρόκειται να ληφθούν καθώς και το κόστος τους, ώστε οι γέφυρες να καταστούν απολύτως ασφαλείς”. Μόνο τότε, επισημαίνεται, «η σύμβαση παραχώρησης θα κατανείμει με ακρίβεια τους κινδύνους μεταξύ του παραχωρησιούχου και του Ελληνικού Δημοσίου».
“Αυτά όλα τα “σκοτεινά σημεία” υπάρχουν γιατί έχει φτάσει στο “δια ταύτα” η σύμβαση της παραχώρησης” σχολιάζει ο Μιλτιάδης Μπούγαλης
Και συνεχίζει: “Η συντήρηση ενός δρόμου είναι μία καθημερινή διαδικασία. Έλεγχοι γίνονται συνεχώς. Εμείς λοιπόν παραλάβαμε τεχνικά έργα ηλικίας περίπου 50 ετών, τα ελέγξαμε και κάποια στιγμή θα προβούμε στο στην αποκατάσταση τους. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στην φάση των τελικών ελέγχων, χρησιμοποιούμε μία πολύ εξειδικευμένη τεχνολογία, η οποία απαιτεί και χρόνο. Τώρα λοιπόν είμαστε στο τελικό στάδιο και πιστεύω ότι μέχρι τον επόμενο Οκτώβριο θα είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε με λεπτομέρειες το τι ακριβώς θα προτείνουμε για αποκατάσταση αυτών των γεφυρών. Δηλαδή, θα έχουμε φτάσει σε φάση μελετών εφαρμογής. Άρα, θα γνωρίζουμε και το κόστος” απαντάει σχετικά ο o προΐστάμενος συντήρησης, λειτουργίας και υποδομών της Εγνατίας Οδού ΑΕ, Μιλτιάδης Μπούγαλης.
Σήραγγες χωρίς την απαιτούμενη άδεια
Αντίστοιχα προβληματική εμφανίζεται στη συγκεκριμένη έκθεση και η εικόνα για τις σήραγγες του οδικού άξονα, καθώς εκκρεμεί, από την αρμόδια Διοικητική Αρχή Σηράγγων, ο κατάλογος των μέτρων που πρέπει να λάβει η Εγνατία Οδός ΑΕ, ώστε αυτές να αδειοδοτηθούν, με βάση τις κοινοτικές οδηγίες οδικής ασφάλειας.
“Υπάρχει μια Οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ένα Προεδρικό Διάταγμα για τις σήραγγες που είναι πάνω από 500 μέτρα, τα οποία προβλέπουν ότι για αυτές πρέπει να δίνεται άδεια από τη Διοικητική Αρχή Σηράγγων. Αυτή η Αρχή ελέγχει αν οι σήραγγες περιλαμβάνουν όλα τα απαραίτητα συστήματα ασφαλείας. Οι περισσότερες, σχεδόν όλες, οι σήραγγες της Εγνατίας Οδού ΑΕ κατασκευάστηκαν έως το 2009. Το συγκεκριμένο Προεδρικό Διάταγμα και η Οδηγία ισχύουν από το 2008. Τη συγκεκριμένη άδεια την έχουν μόνο οι σήραγγες που κατασκευάστηκαν από το 2008 έως το 2009 και είναι πολύ λίγες.
Αυτό δε σημαίνει ότι οι υπόλοιπες σήραγγες δεν κατασκευάστηκαν με τις πιο σύγχρονες προδιαγραφές της εποχής κατασκευής τους. Η συγκεκριμένη αδειοδότηση είναι μια πάρα πολύ χρονοβόρα διαδικασία.
Είμαστε στη φάση που έχουμε καταθέσει όλα τα απαιτούμενα έγγραφα στη Διοικητική Αρχή Σηράγγων και η Αρχή αναμένεται να δώσει κάποιες τελικές οδηγίες και να ζητήσει κάποιες επεμβάσεις. Αυτό, σε καμία περίπτωση δε σημαίνει ότι δεν υπάρχει ασφάλεια στη διέλευση των σηράγγων” τονίζει ο o προΐστάμενος σηντήρησης, λειτουργίας και υποδομών της Εγνατίας Οδού ΑΕ.
Ρεπορτάζ: Έφη ΚουλοχέρηΦωτογραφίες αρχείου: Intime
https://www.newsit.gr//
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για πες