Αλλαγή του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου για τον κατώτατο μισθό προϋποθέτει η πρόθεση της κυβέρνησης να σηματοδοτήσει την έξοδο της χώρας από το μνημόνιο, στις 20 Αυγούστου, με τη σταδιακή αύξησή του, εντός του 2018.
Και αυτό γιατί ο νόμος 4172 του 2013 και δη το άρθρο 103 προβλέπουν συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα εντός των οποίων θα λειτουργήσει νέος μηχανισμός καθορισμού του κατώτατου μισθού.
Ο νόμος ορίζει ρητά ότι οποιαδήποτε διαδικασία δεν μπορεί να ξεκινήσει πριν από την 1/1/2017, αλλά «με το τέλος του Προγράμματος Οικονομικής Σταθεροποίησης». Καθώς το πρόγραμμα επεκτάθηκε με το 3ο μνημόνιο, έως τις 20 Αυγούστου του 2018, το χρονοδιάγραμμα έχει ήδη ανατραπεί.
Στο υπουργείο Εργασίας έχουν επενδύσει πολλά στην επικοινωνιακή αλλά και την ουσιαστική προοπτική μιας απόφασης που θα δώσει σημαντική ανάσα σε χιλιάδες χαμηλόμισθους και θα τονώσει την κατανάλωση, κι έχουν ήδη προετοιμαστεί ώστε η επίσημη έναρξη των συζητήσεων για τη σταδιακή αύξηση του κατώτατου μισθού να συμπέσει με την ολοκλήρωση του μνημονίου.
Ομως για να συμβεί αυτό, και μάλιστα για να υπάρξει έστω κάποια μικρή αύξηση στους μισθούς των 586 ευρώ μεικτά (683 ευρώ μεικτά αν υπολογιστεί επί 12 και όχι 14 μήνες), πρέπει να αλλάξει ο μνημονιακός νόμος του 2013.
Οχι επί της ουσίας, αλλά επί της διαδικασίας, καθώς ο μηχανισμός καθορισμού του κατώτατου μισθού που προβλέπει ξεκινά με τη διαδικασία πρόσκλησης που πρέπει να απευθύνει το τελευταίο 10ήμερο του Φεβρουαρίου η τριμελής επιτροπή, που αποτελείται από τον πρόεδρο του ΟΜΕΔ και τους εκπροσώπους των υπουργείων Οικονομικών και Εργασίας προς επιστημονικούς φορείς (ΚΕΠΕ, ΙΟΒΕ, ΤτΕ, ΕΛΣΤΑΤ, ΟΜΕΔ, ΟΑΕΔ, ΙΝΕ ΓΣΕΕ, ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ, ΣΕΤΕ) για τη σύνταξη τεχνικών εκθέσεων έως το τέλος Μαρτίου, ώστε να τεθούν υπόψη του κοινωνικού διαλόγου.
Η πρόσκληση για προφορική διαβούλευση για το αν πρέπει ή όχι να αναπροσαρμοστούν ο κατώτατος μισθός και το ημερομίσθιο, πρέπει να γίνει το αργότερο μέχρι τη 15η Απριλίου κάθε έτους, ενώ η έκθεση των εξειδικευμένων επιστημονικών και ερευνητικών φορέων πρέπει να έχει αποσταλεί στο ΚΕΠΕ το αργότερο μέχρι την 30ή Απριλίου.
Στη συνέχεια, ένα σχέδιο πορίσματος διαβούλευσης χρειάζεται να συνταχθεί σε συνεργασία με μία επιτροπή αποτελούμενη από 5 ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες σε θέματα οικονομίας και κυρίως οικονομίας της εργασίας, κοινωνικής πολιτικής, καθώς και εργασιακών σχέσεων (ορίζονται 2 από αυτούς από τον υπουργό Εργασίας, 2 από τον υπουργό Οικονομικών και 1 από τον υπουργό Ανάπτυξης) το αργότερο μέχρι την 31η Μαΐου.
Τέλος, εντός του τελευταίου δεκαπενθημέρου του Ιουνίου κάθε έτους ο υπουργός Εργασίας θα εισηγείται στο υπουργικό συμβούλιο το ύψους του νέου κατώτατου μισθού υπαλλήλων και το κατώτατο ημερομίσθιο των εργατοτεχνιτών, λαμβάνοντας υπόψη το πόρισμα διαβούλευσης και θα εκδίδει την απαιτούμενη υπουργική απόφαση.
Πρόκειται για μια χρονοβόρο διαδικασία, που ξεκινά τον Φεβρουάριο και ολοκληρώνεται τον Ιούνιο κάθε έτους. Στην πράξη, δε, πετάει εκτός τους προγραμματισμούς της κυβέρνησης για εφαρμογή του συγκεκριμένου θεσμικού πλαισίου εντός του 2018, καθώς όλα τα χρονικά ορόσημα έχουν ξεπεραστεί.
Και αυτό, γιατί το χρονοδιάγραμμα που άτυπα έχει ήδη θέσει σε εφαρμογή η πολιτική ηγεσία του υπουργείου περιλαμβάνει συγκεκριμένες ενέργειες που θα «δέσουν» όσο γίνεται καλύτερα το ζήτημα της αύξησης του κατώτατου μισθού.
Ο στόχος σε αυτή τη φάση είναι μια περιορισμένη μεν, σημαντική δε αύξηση για τους χιλιάδες αμειβόμενους με τον κατώτατο μισθό, ενώ δεν αποκλείεται να «φωτογραφηθεί» και ο βηματισμός για τις επόμενες αυξήσεις, με στόχο να δοθεί ώθηση στην οικονομία, μέσω της βελτίωσης της κατανάλωσης, που θα φέρουν τόσο αυτή καθ’ αυτή η αύξηση όσο κυρίως η σχετική προσδοκία…
Για τον λόγο αυτό εν μέσω θέρους στο υπουργείο Εργασίας σχεδιάζουν ήδη τον τρόπο που θα ανατεθούν οι απαιτούμενες μελέτες ώστε στη συνέχεια να απευθυνθεί πρόσκληση προς τους κοινωνικούς εταίρους (ΣΕΒ, ΣΕΤΕ, ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ, ΓΣΕΕ αλλά και ΣΒΒΕ), αν είναι δυνατό, ακόμη και εντός του Αυγούστου.
Αυτό βέβαια προϋποθέτει αλλαγή του νόμου του 2013, όχι ως προς την ουσία του, αλλά ως προς τα χρονοδιαγράμματα, και πιθανότατα προς τη διαδικασία, ώστε να γίνει πιο ευέλικτη και σύντομη και έτσι, η όποια αύξηση να μπορεί να εφαρμοστεί εντός του 2018.
Αλλωστε, όπως έχει δηλώσει ο ίδιος ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, η αύξηση του κατώτατου μισθού και ο συνδυασμός της με την επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων θεωρούνται δύο από τις βασικές παρεμβάσεις της κυβέρνησης, που θα υλοποιηθούν αμέσως μετά τη λήξη του προγράμματος.
Μάλιστα, ακόμη και στην έκθεση συμμόρφωσης, οι δανειστές δέχονται πως η χώρα μας έχει επιτύχει αξιοσημείωτη πρόοδο στο θέμα των μισθών και του κόστους εργασίας, την οποία όμως πρέπει να διαφυλάξουν τα επόμενα χρόνια.
http://www.kathimerini.gr/
Και αυτό γιατί ο νόμος 4172 του 2013 και δη το άρθρο 103 προβλέπουν συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα εντός των οποίων θα λειτουργήσει νέος μηχανισμός καθορισμού του κατώτατου μισθού.
Ο νόμος ορίζει ρητά ότι οποιαδήποτε διαδικασία δεν μπορεί να ξεκινήσει πριν από την 1/1/2017, αλλά «με το τέλος του Προγράμματος Οικονομικής Σταθεροποίησης». Καθώς το πρόγραμμα επεκτάθηκε με το 3ο μνημόνιο, έως τις 20 Αυγούστου του 2018, το χρονοδιάγραμμα έχει ήδη ανατραπεί.
Στο υπουργείο Εργασίας έχουν επενδύσει πολλά στην επικοινωνιακή αλλά και την ουσιαστική προοπτική μιας απόφασης που θα δώσει σημαντική ανάσα σε χιλιάδες χαμηλόμισθους και θα τονώσει την κατανάλωση, κι έχουν ήδη προετοιμαστεί ώστε η επίσημη έναρξη των συζητήσεων για τη σταδιακή αύξηση του κατώτατου μισθού να συμπέσει με την ολοκλήρωση του μνημονίου.
Ομως για να συμβεί αυτό, και μάλιστα για να υπάρξει έστω κάποια μικρή αύξηση στους μισθούς των 586 ευρώ μεικτά (683 ευρώ μεικτά αν υπολογιστεί επί 12 και όχι 14 μήνες), πρέπει να αλλάξει ο μνημονιακός νόμος του 2013.
Οχι επί της ουσίας, αλλά επί της διαδικασίας, καθώς ο μηχανισμός καθορισμού του κατώτατου μισθού που προβλέπει ξεκινά με τη διαδικασία πρόσκλησης που πρέπει να απευθύνει το τελευταίο 10ήμερο του Φεβρουαρίου η τριμελής επιτροπή, που αποτελείται από τον πρόεδρο του ΟΜΕΔ και τους εκπροσώπους των υπουργείων Οικονομικών και Εργασίας προς επιστημονικούς φορείς (ΚΕΠΕ, ΙΟΒΕ, ΤτΕ, ΕΛΣΤΑΤ, ΟΜΕΔ, ΟΑΕΔ, ΙΝΕ ΓΣΕΕ, ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ, ΣΕΤΕ) για τη σύνταξη τεχνικών εκθέσεων έως το τέλος Μαρτίου, ώστε να τεθούν υπόψη του κοινωνικού διαλόγου.
Η πρόσκληση για προφορική διαβούλευση για το αν πρέπει ή όχι να αναπροσαρμοστούν ο κατώτατος μισθός και το ημερομίσθιο, πρέπει να γίνει το αργότερο μέχρι τη 15η Απριλίου κάθε έτους, ενώ η έκθεση των εξειδικευμένων επιστημονικών και ερευνητικών φορέων πρέπει να έχει αποσταλεί στο ΚΕΠΕ το αργότερο μέχρι την 30ή Απριλίου.
Στη συνέχεια, ένα σχέδιο πορίσματος διαβούλευσης χρειάζεται να συνταχθεί σε συνεργασία με μία επιτροπή αποτελούμενη από 5 ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες σε θέματα οικονομίας και κυρίως οικονομίας της εργασίας, κοινωνικής πολιτικής, καθώς και εργασιακών σχέσεων (ορίζονται 2 από αυτούς από τον υπουργό Εργασίας, 2 από τον υπουργό Οικονομικών και 1 από τον υπουργό Ανάπτυξης) το αργότερο μέχρι την 31η Μαΐου.
Τέλος, εντός του τελευταίου δεκαπενθημέρου του Ιουνίου κάθε έτους ο υπουργός Εργασίας θα εισηγείται στο υπουργικό συμβούλιο το ύψους του νέου κατώτατου μισθού υπαλλήλων και το κατώτατο ημερομίσθιο των εργατοτεχνιτών, λαμβάνοντας υπόψη το πόρισμα διαβούλευσης και θα εκδίδει την απαιτούμενη υπουργική απόφαση.
Πρόκειται για μια χρονοβόρο διαδικασία, που ξεκινά τον Φεβρουάριο και ολοκληρώνεται τον Ιούνιο κάθε έτους. Στην πράξη, δε, πετάει εκτός τους προγραμματισμούς της κυβέρνησης για εφαρμογή του συγκεκριμένου θεσμικού πλαισίου εντός του 2018, καθώς όλα τα χρονικά ορόσημα έχουν ξεπεραστεί.
Και αυτό, γιατί το χρονοδιάγραμμα που άτυπα έχει ήδη θέσει σε εφαρμογή η πολιτική ηγεσία του υπουργείου περιλαμβάνει συγκεκριμένες ενέργειες που θα «δέσουν» όσο γίνεται καλύτερα το ζήτημα της αύξησης του κατώτατου μισθού.
Ο στόχος σε αυτή τη φάση είναι μια περιορισμένη μεν, σημαντική δε αύξηση για τους χιλιάδες αμειβόμενους με τον κατώτατο μισθό, ενώ δεν αποκλείεται να «φωτογραφηθεί» και ο βηματισμός για τις επόμενες αυξήσεις, με στόχο να δοθεί ώθηση στην οικονομία, μέσω της βελτίωσης της κατανάλωσης, που θα φέρουν τόσο αυτή καθ’ αυτή η αύξηση όσο κυρίως η σχετική προσδοκία…
Για τον λόγο αυτό εν μέσω θέρους στο υπουργείο Εργασίας σχεδιάζουν ήδη τον τρόπο που θα ανατεθούν οι απαιτούμενες μελέτες ώστε στη συνέχεια να απευθυνθεί πρόσκληση προς τους κοινωνικούς εταίρους (ΣΕΒ, ΣΕΤΕ, ΕΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ, ΓΣΕΕ αλλά και ΣΒΒΕ), αν είναι δυνατό, ακόμη και εντός του Αυγούστου.
Αυτό βέβαια προϋποθέτει αλλαγή του νόμου του 2013, όχι ως προς την ουσία του, αλλά ως προς τα χρονοδιαγράμματα, και πιθανότατα προς τη διαδικασία, ώστε να γίνει πιο ευέλικτη και σύντομη και έτσι, η όποια αύξηση να μπορεί να εφαρμοστεί εντός του 2018.
Αλλωστε, όπως έχει δηλώσει ο ίδιος ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, η αύξηση του κατώτατου μισθού και ο συνδυασμός της με την επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων θεωρούνται δύο από τις βασικές παρεμβάσεις της κυβέρνησης, που θα υλοποιηθούν αμέσως μετά τη λήξη του προγράμματος.
Μάλιστα, ακόμη και στην έκθεση συμμόρφωσης, οι δανειστές δέχονται πως η χώρα μας έχει επιτύχει αξιοσημείωτη πρόοδο στο θέμα των μισθών και του κόστους εργασίας, την οποία όμως πρέπει να διαφυλάξουν τα επόμενα χρόνια.
http://www.kathimerini.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για πες