της ΜΑΡΙΝΑΣ ΞΥΠΝΗΤΟΥ
Oργή και πληθώρα ερωτημάτων έχει προκαλέσει η απόφαση της κυβέρνησης να πριμοδοτήσει συγκεκριμένα επιχειρηματικά συμφέροντα, τα οποία σαν αντιπολίτευση κατήγγειλε.
Ουσιαστικά το Μαξίμου κάνει δώρο στην Αττική Οδό με επέκταση της σύμβασης ενώ προεκλογικά διατυμπάνιζε πως θα επιστραφεί στο Δημόσιο.
Πρόσφατα ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης αποκάλυψε ότι η παραχώρηση της Αττικής Οδού παρατείνεται κατά δύο έτη (μέχρι το 2026), ενώ την εκπόνηση των μελετών, πάνω στην οποία θα στηριχθεί ο σχετικός διαγωνισμός, αναλαμβάνει η κοινοπραξία που διαχειρίζεται ήδη τον αυτοκινητόδρομο.
Στην ουσία δηλαδή, η σημερινή κυβέρνηση, που πριν από τις εκλογές του 2015 βροντοφώναζε ότι η Αττική Οδός πρέπει να αποδοθεί στο Δημόσιο, αφού η κοινοπραξία συμφερόντων Μπόμπολα έχει βγάλει και με το παραπάνω τα χρήματά της, τώρα, με τη διετή παράταση δίνει απλόχερα… δώρο κέρδη 100 εκατομμυρίων ευρώ περίπου!
Παρά τις αντιδράσεις ωστόσο των υπόλοιπων εταιριών και των κομμάτων της αντιπολίτευσης για παντελή έλλειψη ευθιξίας, το ζήτημα, έστω και με αργούς ρυθμούς, προχωρά. Ο κ. Σπίρτζης, όλο αυτό το διάστημα, δεν έχει δώσει καμία απάντηση, ενώ η μόνη επίσημη θέση που έχει διατυπωθεί είναι ότι με τη συγκεκριμένη διαδικασία θα είναι πιο εύκολο να προγραμματιστούν οι διαγωνισμοί για τις επεκτάσεις, συνολικού προϋπολογισμού της τάξεως του 1,5 δισ.
Το παράδοξο της υπόθεσης και ταυτόχρονα ειρωνικό, είναι ότι σε ομιλία του στο 12ο Περιφερειακό Συνέδριο στο Λαύριο είχε χαρακτηριστικά αναφέρει ότι «αυτό το σύστημα μας βοηθάει, πρώτον, να γλιτώσουμε ένα μεγάλο οικονομικό κόστος μια και δεν θα πληρώσουμε την Αττική Οδό, αρκετά την έχουμε πληρώσει όλοι».
Οφελος για την Ελλάκτωρ
Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική. Η απόφαση της κυβέρνησης μόνο όφελος έχει για την κοινοπραξία που διαχειρίζεται τον αυτοκινητόδρομο και μάλιστα σε μια εποχή που η Ελλάκτωρ βρίσκεται σε αρκετά δυσχερή θέση. Υπενθυμίζουμε τον αναβρασμό στο εσωτερικό της διοίκησης αλλά και τη δικαστική περιπέτεια που εξελίσσεται στην Κύπρο και την οδήγησε σε παρατεταμένη δυσφήμηση και σε 5ετή αποκλεισμό από κάθε κατασκευαστική εργασία.
Στον αντίποδα, ο υπόλοιπος κατασκευαστικός κλάδος, που μάλλον βγαίνει εκτός παιχνιδιού από τον επικερδέστερο οδικό άξονα της χώρας, τονίζει πως η κοινοπραξία θα κερδίσει πολύ περισσότερα, καθώς το κόστος των μελετών δεν ξεπερνά τα 2-3 εκατ. ευρώ, ενώ τα υπόλοιπα 100 εκατ. ευρώ από τη διετή παράταση θα καταλήξουν στις… τσέπες τους. Παράλληλα, σημειώνουν πως οι μελέτες για το μεγαλύτερο μέρος των έργων είναι ήδη έτοιμες.
Αναπόφευκτα λοιπόν, το κλίμα αναβρασμού εντείνεται όταν γνωρίζουν πως οι υφιστάμενοι μέτοχοι θα έχουν άμεση πρόσβαση στις μελέτες, θα γνωρίζουν περαιτέρω λεπτομέρειες και θα έχουν βασικό πλεονέκτημα στον καθορισμό της προσφοράς που θα υποβάλουν. Αγνωστο παραμένει πάντως, αν θα πραγματοποιηθεί τελικά διαγωνισμός το 2019 ή τα έργα θα δοθούν με απευθείας ανάθεση στην κοινοπραξία.
Σημειώνεται ότι ο υπουργός, σε συνάντηση με δημοσιογράφους, είχε αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι η δυνατότητα διετούς επέκτασης προβλέπεται συμβατικά και μάλιστα δεν χρειάζεται να εγκριθεί από τη Βουλή (όπως στις συμβάσεις παραχώρησης δεύτερης γενιάς), αλλά χρειάζεται μόνο την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Ομως, κάτι τέτοιο δεν διευκρινίζεται στο Ν. 2445/1996, με τον οποίο κυρώθηκε η σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού και ας είναι ένα από τα επιχειρήματα που επικαλείται ο υπουργός. Η Αττική Οδός, στην οποία συμμετέχουν οι όμιλοι ΕΛΛΑΚΤΩΡ (60%), J&P ΑΒΑΞ (30%) και Τράπεζα Πειραιώς (κατέχει σήμερα περίπου το 10%, το οποίο όμως πωλείται), έχει αναλάβει, με βάση πλαίσιο συναντίληψης που υπέγραψε στις 12 Ιανουαρίου με το ΥΠΟΜΕΔΙ, να εκπονήσει το σύνολο των μελετών για σειρά νέων έργων.
Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για την αναβάθμιση των υφιστάμενων ανισόπεδων κόμβων Μεταμόρφωσης και Λεονταρίου της Αττικής Οδού, τη δημιουργία σταθμού μετεπιβίβασης στο Σιδηροδρομικό Σταθμό Κορωπίου, την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού στη Ραφήνα, την επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου στη Ραφήνα και στο Λαύριο, την οδική σύνδεση του αεροδρομίου με τη Ραφήνα καθώς και την αναβάθμιση του οδικού άξονα Σταυρού-Λαυρίου. Στο ίδιο πακέτο περιλαμβάνονται και οι μελέτες για τα συμπληρωματικά έργα στο λιμένα Λαυρίου.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής, η επιλογή της κυβέρνησης να εισχωρήσει σε τέτοια μονοπάτια μόνο καινούργια δεν ήταν, αφού οι συγκεκριμένες συζητήσεις έχουν πέσει στο τραπέζι εδώ και αρκετό καιρό.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής 8/7/18
Διαβάστε κι αυτό:
Οι «παστρικές» δουλειές του Μαξίμου και τα «δώρα» στη διαπλοκή
Oργή και πληθώρα ερωτημάτων έχει προκαλέσει η απόφαση της κυβέρνησης να πριμοδοτήσει συγκεκριμένα επιχειρηματικά συμφέροντα, τα οποία σαν αντιπολίτευση κατήγγειλε.
Ουσιαστικά το Μαξίμου κάνει δώρο στην Αττική Οδό με επέκταση της σύμβασης ενώ προεκλογικά διατυμπάνιζε πως θα επιστραφεί στο Δημόσιο.
Πρόσφατα ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης αποκάλυψε ότι η παραχώρηση της Αττικής Οδού παρατείνεται κατά δύο έτη (μέχρι το 2026), ενώ την εκπόνηση των μελετών, πάνω στην οποία θα στηριχθεί ο σχετικός διαγωνισμός, αναλαμβάνει η κοινοπραξία που διαχειρίζεται ήδη τον αυτοκινητόδρομο.
Στην ουσία δηλαδή, η σημερινή κυβέρνηση, που πριν από τις εκλογές του 2015 βροντοφώναζε ότι η Αττική Οδός πρέπει να αποδοθεί στο Δημόσιο, αφού η κοινοπραξία συμφερόντων Μπόμπολα έχει βγάλει και με το παραπάνω τα χρήματά της, τώρα, με τη διετή παράταση δίνει απλόχερα… δώρο κέρδη 100 εκατομμυρίων ευρώ περίπου!
Παρά τις αντιδράσεις ωστόσο των υπόλοιπων εταιριών και των κομμάτων της αντιπολίτευσης για παντελή έλλειψη ευθιξίας, το ζήτημα, έστω και με αργούς ρυθμούς, προχωρά. Ο κ. Σπίρτζης, όλο αυτό το διάστημα, δεν έχει δώσει καμία απάντηση, ενώ η μόνη επίσημη θέση που έχει διατυπωθεί είναι ότι με τη συγκεκριμένη διαδικασία θα είναι πιο εύκολο να προγραμματιστούν οι διαγωνισμοί για τις επεκτάσεις, συνολικού προϋπολογισμού της τάξεως του 1,5 δισ.
Το παράδοξο της υπόθεσης και ταυτόχρονα ειρωνικό, είναι ότι σε ομιλία του στο 12ο Περιφερειακό Συνέδριο στο Λαύριο είχε χαρακτηριστικά αναφέρει ότι «αυτό το σύστημα μας βοηθάει, πρώτον, να γλιτώσουμε ένα μεγάλο οικονομικό κόστος μια και δεν θα πληρώσουμε την Αττική Οδό, αρκετά την έχουμε πληρώσει όλοι».
Οφελος για την Ελλάκτωρ
Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική. Η απόφαση της κυβέρνησης μόνο όφελος έχει για την κοινοπραξία που διαχειρίζεται τον αυτοκινητόδρομο και μάλιστα σε μια εποχή που η Ελλάκτωρ βρίσκεται σε αρκετά δυσχερή θέση. Υπενθυμίζουμε τον αναβρασμό στο εσωτερικό της διοίκησης αλλά και τη δικαστική περιπέτεια που εξελίσσεται στην Κύπρο και την οδήγησε σε παρατεταμένη δυσφήμηση και σε 5ετή αποκλεισμό από κάθε κατασκευαστική εργασία.
Στον αντίποδα, ο υπόλοιπος κατασκευαστικός κλάδος, που μάλλον βγαίνει εκτός παιχνιδιού από τον επικερδέστερο οδικό άξονα της χώρας, τονίζει πως η κοινοπραξία θα κερδίσει πολύ περισσότερα, καθώς το κόστος των μελετών δεν ξεπερνά τα 2-3 εκατ. ευρώ, ενώ τα υπόλοιπα 100 εκατ. ευρώ από τη διετή παράταση θα καταλήξουν στις… τσέπες τους. Παράλληλα, σημειώνουν πως οι μελέτες για το μεγαλύτερο μέρος των έργων είναι ήδη έτοιμες.
Αναπόφευκτα λοιπόν, το κλίμα αναβρασμού εντείνεται όταν γνωρίζουν πως οι υφιστάμενοι μέτοχοι θα έχουν άμεση πρόσβαση στις μελέτες, θα γνωρίζουν περαιτέρω λεπτομέρειες και θα έχουν βασικό πλεονέκτημα στον καθορισμό της προσφοράς που θα υποβάλουν. Αγνωστο παραμένει πάντως, αν θα πραγματοποιηθεί τελικά διαγωνισμός το 2019 ή τα έργα θα δοθούν με απευθείας ανάθεση στην κοινοπραξία.
Σημειώνεται ότι ο υπουργός, σε συνάντηση με δημοσιογράφους, είχε αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι η δυνατότητα διετούς επέκτασης προβλέπεται συμβατικά και μάλιστα δεν χρειάζεται να εγκριθεί από τη Βουλή (όπως στις συμβάσεις παραχώρησης δεύτερης γενιάς), αλλά χρειάζεται μόνο την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Ομως, κάτι τέτοιο δεν διευκρινίζεται στο Ν. 2445/1996, με τον οποίο κυρώθηκε η σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού και ας είναι ένα από τα επιχειρήματα που επικαλείται ο υπουργός. Η Αττική Οδός, στην οποία συμμετέχουν οι όμιλοι ΕΛΛΑΚΤΩΡ (60%), J&P ΑΒΑΞ (30%) και Τράπεζα Πειραιώς (κατέχει σήμερα περίπου το 10%, το οποίο όμως πωλείται), έχει αναλάβει, με βάση πλαίσιο συναντίληψης που υπέγραψε στις 12 Ιανουαρίου με το ΥΠΟΜΕΔΙ, να εκπονήσει το σύνολο των μελετών για σειρά νέων έργων.
Πιο συγκεκριμένα, πρόκειται για την αναβάθμιση των υφιστάμενων ανισόπεδων κόμβων Μεταμόρφωσης και Λεονταρίου της Αττικής Οδού, τη δημιουργία σταθμού μετεπιβίβασης στο Σιδηροδρομικό Σταθμό Κορωπίου, την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού στη Ραφήνα, την επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου στη Ραφήνα και στο Λαύριο, την οδική σύνδεση του αεροδρομίου με τη Ραφήνα καθώς και την αναβάθμιση του οδικού άξονα Σταυρού-Λαυρίου. Στο ίδιο πακέτο περιλαμβάνονται και οι μελέτες για τα συμπληρωματικά έργα στο λιμένα Λαυρίου.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής, η επιλογή της κυβέρνησης να εισχωρήσει σε τέτοια μονοπάτια μόνο καινούργια δεν ήταν, αφού οι συγκεκριμένες συζητήσεις έχουν πέσει στο τραπέζι εδώ και αρκετό καιρό.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής 8/7/18
Διαβάστε κι αυτό:
Οι «παστρικές» δουλειές του Μαξίμου και τα «δώρα» στη διαπλοκή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για πες