Τι ακριβώς κάνει ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου με τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ τα τελευταία δύο χρόνια; Εξαφανίζει ένα-ένα τα ΤΕΙ και τα μετατρέπει εν μια νυκτί σε
πανεπιστήμια χωρίς μελέτες σκοπιμότητας, χωρίς αξιολόγηση, χωρίς διαβούλευση, χωρίς μέριμνα για το μέλλον.
Πώς το κάνει αυτό; Με αδιαφάνεια, χωρίς γενικές αρχές και κριτήρια, με επιτροπές που ορίζει ο ίδιος, με μέλη από τα υπό «πανεπιστημιοποίηση» ΤΕΙ και τοπικούς παράγοντες.
Τι θέλει να επιτύχει; Οικονομία; Μα, τις μονάδες που υποτίθεται πως καταργεί, τις αφήνει στη θέση τους, διάσπαρτες σε κάθε νομό, με άλλο απλώς όνομα, υπό τη σκέπη τώρα των αντίστοιχων πανεπιστημίων.
Εξορθολογισμό των τμημάτων και των σχολών; Μα οι διευθετήσεις που γίνονται αντανακλούν πρωτίστως τους συσχετισμούς ισχύος εντός των ιδρυμάτων και των σχέσεων που διατηρούν με το υπουργείο. Η ΑΔΙΠ, η ανεξάρτητη αρχή που είναι επιφορτισμένη να αξιολογεί και να πιστοποιεί προγράμματα σπουδών και ακαδημαϊκές μονάδες, όχι μόνο περιθωριοποιείται αλλά και διαβάλλεται από τον υπουργό.
Τι επιτυγχάνει στην πραγματικότητα ο υπουργός; Να εξαλείψει προοδευτικά τα Τεχνολογικά Iδρύματα, εξαφανίζοντας την τεχνολογική εκπαίδευση μέσα σε ένα άμορφο και ασαφές πανεπιστημιακό τοπίο, σε απόκλιση από την τάση που παρατηρείται διεθνώς για ενίσχυση της τεχνολογικής εκπαίδευσης. Ο υπουργός εμφανίζεται να ενδιαφέρεται για την αναβάθμιση των ΤΕΙ, όταν στην πραγματικότητα τα διαλύει και τα περιφρονεί, καθώς αυτό που κάνει είναι να μεταφέρει τους δικούς τους προϋπολογισμούς στα πανεπιστήμια, τα οποία επιζητούν απεγνωσμένα να αυξήσουν τη χρηματοδότησή τους.
Η τεχνολογική εκπαίδευση, οι φοιτητές και καθηγητές τους, θυσιάζονται σε μικροπολιτικούς και ψηφοθηρικούς σχεδιασμούς. Μαζί θυσιάζεται και η επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων τους, που θα έπρεπε να αποτελεί πρώτη προτεραιότητα. Γιατί, όπως έδειξε πρόσφατη έρευνα του ΙΟΒΕ, μετά την έναρξη της κρίσης και ενώ η απασχόληση στη χώρα συρρικνώθηκε, η απασχόληση των αποφοίτων των ΤΕΙ στον ιδιωτικό τομέα αυξήθηκε με πολύ πιο γρήγορους ρυθμούς έναντι εκείνης των αποφοίτων πανεπιστημίων.
Η κυνική και υπολογισμένη εξαφάνιση των ΤΕΙ «χρυσώνεται» με την πανεπιστημιοποίηση και τους τίτλους του καθηγητή που, κατά παράβαση κάθε έννοιας αυτοτέλειας και δεοντολογίας, απονέμονται εντός 30 ημερών από επιτροπές που ορίζει ο υπουργός για να κρίνουν ακαδημαϊκό έργο. Δεν αποτελεί έκπληξη ότι μέλη αυτών των επιτροπών έχουν ήδη παραιτηθεί.
Επιπλέον, χρησιμοποιούνται δύο μέτρα και δύο σταθμά: όποιος δεν συμπράττει στους σχεδιασμούς του υπουργείου, εγκαταλείπεται στη μοίρα του. Ετσι, θα υπάρχουν καθηγητές ΤΕΙ που θα γίνονται με συνοπτικές διαδικασίες καθηγητές πανεπιστημίου και κάποιοι άλλοι συνάδελφοί τους θα μένουν πίσω σε ένα απαξιωμένο και ασαφές τοπίο ιδρυμάτων που δεν θα περιλαμβάνονται στους κυβερνητικούς σχεδιασμούς.
Παράλληλα, φοιτητές με υψηλή βαθμολογία που βρέθηκαν σε ΤΕΙ που δεν συνεργάζεται με το υπουργείο, θα έχουν πτυχίο το οποίο, κατ’ όνομα τουλάχιστον, θα υστερεί έναντι αυτών που θα βρεθούν με αδιαφανείς διαδικασίες να απολαμβάνουν ονομαστικά προνόμια που συνδέονται με το πανεπιστημιακό πτυχίο.
Τα ΤΕΙ έχουν πολλούς καθηγητές υψηλού επιπέδου και πολλά εξαιρετικά τμήματα που συχνά είναι περιζήτητα, πολύ περισσότερο από πολλά τμήματα πανεπιστημίων. ΤΕΙ και πανεπιστήμια αξιολογήθηκαν πρόσφατα από επιτροπές αξιολόγησης της ΑΔΙΠ.
Αντί όμως, ως επόμενο βήμα, και τα δύο να ενισχυθούν για να βελτιώσουν τις αδυναμίες που διαπιστώθηκαν, να αναδειχθούν και να επιβραβευθούν οι καλές πρακτικές τους, τα ΤΕΙ καταργούνται, ενώ τα πανεπιστήμια διευρύνονται χωρίς κανένα σχεδιασμό και καμία ενημέρωση.
Τα ΤΕΙ χρειάζονται ενίσχυση στον σημερινό προσανατολισμό τους στις εφαρμογές της τεχνολογίας και των επιστημών. Γιατί προσφέρουν λύσεις στους νέους που επιδιώκουν να σπουδάσουν και να εργαστούν στο αντικείμενό τους, χωρίς να ξενιτευτούν.
Προσφέρουν λύσεις στις επιχειρήσεις που αναζητούν εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό. Δεν χρειαζόμαστε περισσότερα πρόχειρα φτιαγμένα πανεπιστήμια. Δεν χρειαζόμαστε περισσότερους ανέργους αποφοίτους πανεπιστημίων που είτε εγκαταλείπουν τη χώρα, είτε στριμώχνονται στις πόρτες των κομμάτων επιδιώκοντας διορισμό.
Χρειάζεται σταθερή αξιολόγηση όλων των ακαδημαϊκών μονάδων και ένας σχεδιασμός του ακαδημαϊκού τοπίου που θα γίνει με σοβαρότητα, διαφάνεια και κοινά μέτρα για όλους, λαμβάνοντας υπόψη τις διεθνείς καλές πρακτικές και, προπάντων, την ακαδημαϊκή φυσιογνωμία και τη βιωσιμότητα των ακαδημαϊκών μονάδων.
Κυρίως, όμως, χρειάζεται να σταματήσει επειγόντως ο εκμαυλισμός και κανιβαλισμός του ελληνικού συστήματος τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και ιδιαίτερα του τεχνολογικού σκέλους του, των ΤΕΙ. Γιατί αργότερα η κατάσταση δεν θα είναι αναστρέψιμη.
* Ο κ. Νίκος Βέττας είναι καθηγητής ΟΠΑ, ο κ. Αχιλλέας Γραβάνης καθηγητής Πανεπιστημίου Κρήτης, ο κ. Ορέστης Καλογήρου καθηγητής ΑΠΘ, η κ. Βάσω Κιντή καθηγήτρια ΕΚΠΑ, ο κ. Γιώργος Παγουλάτος καθηγητής ΟΠΑ, ο κ. Πάνος Τσακλόγλου καθηγητής ΟΠΑ.
http://www.kathimerini.gr/
πανεπιστήμια χωρίς μελέτες σκοπιμότητας, χωρίς αξιολόγηση, χωρίς διαβούλευση, χωρίς μέριμνα για το μέλλον.
Πώς το κάνει αυτό; Με αδιαφάνεια, χωρίς γενικές αρχές και κριτήρια, με επιτροπές που ορίζει ο ίδιος, με μέλη από τα υπό «πανεπιστημιοποίηση» ΤΕΙ και τοπικούς παράγοντες.
Τι θέλει να επιτύχει; Οικονομία; Μα, τις μονάδες που υποτίθεται πως καταργεί, τις αφήνει στη θέση τους, διάσπαρτες σε κάθε νομό, με άλλο απλώς όνομα, υπό τη σκέπη τώρα των αντίστοιχων πανεπιστημίων.
Εξορθολογισμό των τμημάτων και των σχολών; Μα οι διευθετήσεις που γίνονται αντανακλούν πρωτίστως τους συσχετισμούς ισχύος εντός των ιδρυμάτων και των σχέσεων που διατηρούν με το υπουργείο. Η ΑΔΙΠ, η ανεξάρτητη αρχή που είναι επιφορτισμένη να αξιολογεί και να πιστοποιεί προγράμματα σπουδών και ακαδημαϊκές μονάδες, όχι μόνο περιθωριοποιείται αλλά και διαβάλλεται από τον υπουργό.
Τι επιτυγχάνει στην πραγματικότητα ο υπουργός; Να εξαλείψει προοδευτικά τα Τεχνολογικά Iδρύματα, εξαφανίζοντας την τεχνολογική εκπαίδευση μέσα σε ένα άμορφο και ασαφές πανεπιστημιακό τοπίο, σε απόκλιση από την τάση που παρατηρείται διεθνώς για ενίσχυση της τεχνολογικής εκπαίδευσης. Ο υπουργός εμφανίζεται να ενδιαφέρεται για την αναβάθμιση των ΤΕΙ, όταν στην πραγματικότητα τα διαλύει και τα περιφρονεί, καθώς αυτό που κάνει είναι να μεταφέρει τους δικούς τους προϋπολογισμούς στα πανεπιστήμια, τα οποία επιζητούν απεγνωσμένα να αυξήσουν τη χρηματοδότησή τους.
Η τεχνολογική εκπαίδευση, οι φοιτητές και καθηγητές τους, θυσιάζονται σε μικροπολιτικούς και ψηφοθηρικούς σχεδιασμούς. Μαζί θυσιάζεται και η επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων τους, που θα έπρεπε να αποτελεί πρώτη προτεραιότητα. Γιατί, όπως έδειξε πρόσφατη έρευνα του ΙΟΒΕ, μετά την έναρξη της κρίσης και ενώ η απασχόληση στη χώρα συρρικνώθηκε, η απασχόληση των αποφοίτων των ΤΕΙ στον ιδιωτικό τομέα αυξήθηκε με πολύ πιο γρήγορους ρυθμούς έναντι εκείνης των αποφοίτων πανεπιστημίων.
Η κυνική και υπολογισμένη εξαφάνιση των ΤΕΙ «χρυσώνεται» με την πανεπιστημιοποίηση και τους τίτλους του καθηγητή που, κατά παράβαση κάθε έννοιας αυτοτέλειας και δεοντολογίας, απονέμονται εντός 30 ημερών από επιτροπές που ορίζει ο υπουργός για να κρίνουν ακαδημαϊκό έργο. Δεν αποτελεί έκπληξη ότι μέλη αυτών των επιτροπών έχουν ήδη παραιτηθεί.
Επιπλέον, χρησιμοποιούνται δύο μέτρα και δύο σταθμά: όποιος δεν συμπράττει στους σχεδιασμούς του υπουργείου, εγκαταλείπεται στη μοίρα του. Ετσι, θα υπάρχουν καθηγητές ΤΕΙ που θα γίνονται με συνοπτικές διαδικασίες καθηγητές πανεπιστημίου και κάποιοι άλλοι συνάδελφοί τους θα μένουν πίσω σε ένα απαξιωμένο και ασαφές τοπίο ιδρυμάτων που δεν θα περιλαμβάνονται στους κυβερνητικούς σχεδιασμούς.
Παράλληλα, φοιτητές με υψηλή βαθμολογία που βρέθηκαν σε ΤΕΙ που δεν συνεργάζεται με το υπουργείο, θα έχουν πτυχίο το οποίο, κατ’ όνομα τουλάχιστον, θα υστερεί έναντι αυτών που θα βρεθούν με αδιαφανείς διαδικασίες να απολαμβάνουν ονομαστικά προνόμια που συνδέονται με το πανεπιστημιακό πτυχίο.
Τα ΤΕΙ έχουν πολλούς καθηγητές υψηλού επιπέδου και πολλά εξαιρετικά τμήματα που συχνά είναι περιζήτητα, πολύ περισσότερο από πολλά τμήματα πανεπιστημίων. ΤΕΙ και πανεπιστήμια αξιολογήθηκαν πρόσφατα από επιτροπές αξιολόγησης της ΑΔΙΠ.
Αντί όμως, ως επόμενο βήμα, και τα δύο να ενισχυθούν για να βελτιώσουν τις αδυναμίες που διαπιστώθηκαν, να αναδειχθούν και να επιβραβευθούν οι καλές πρακτικές τους, τα ΤΕΙ καταργούνται, ενώ τα πανεπιστήμια διευρύνονται χωρίς κανένα σχεδιασμό και καμία ενημέρωση.
Τα ΤΕΙ χρειάζονται ενίσχυση στον σημερινό προσανατολισμό τους στις εφαρμογές της τεχνολογίας και των επιστημών. Γιατί προσφέρουν λύσεις στους νέους που επιδιώκουν να σπουδάσουν και να εργαστούν στο αντικείμενό τους, χωρίς να ξενιτευτούν.
Προσφέρουν λύσεις στις επιχειρήσεις που αναζητούν εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό. Δεν χρειαζόμαστε περισσότερα πρόχειρα φτιαγμένα πανεπιστήμια. Δεν χρειαζόμαστε περισσότερους ανέργους αποφοίτους πανεπιστημίων που είτε εγκαταλείπουν τη χώρα, είτε στριμώχνονται στις πόρτες των κομμάτων επιδιώκοντας διορισμό.
Χρειάζεται σταθερή αξιολόγηση όλων των ακαδημαϊκών μονάδων και ένας σχεδιασμός του ακαδημαϊκού τοπίου που θα γίνει με σοβαρότητα, διαφάνεια και κοινά μέτρα για όλους, λαμβάνοντας υπόψη τις διεθνείς καλές πρακτικές και, προπάντων, την ακαδημαϊκή φυσιογνωμία και τη βιωσιμότητα των ακαδημαϊκών μονάδων.
Κυρίως, όμως, χρειάζεται να σταματήσει επειγόντως ο εκμαυλισμός και κανιβαλισμός του ελληνικού συστήματος τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και ιδιαίτερα του τεχνολογικού σκέλους του, των ΤΕΙ. Γιατί αργότερα η κατάσταση δεν θα είναι αναστρέψιμη.
* Ο κ. Νίκος Βέττας είναι καθηγητής ΟΠΑ, ο κ. Αχιλλέας Γραβάνης καθηγητής Πανεπιστημίου Κρήτης, ο κ. Ορέστης Καλογήρου καθηγητής ΑΠΘ, η κ. Βάσω Κιντή καθηγήτρια ΕΚΠΑ, ο κ. Γιώργος Παγουλάτος καθηγητής ΟΠΑ, ο κ. Πάνος Τσακλόγλου καθηγητής ΟΠΑ.
http://www.kathimerini.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για πες