Αν και ολοκληρωμένη εικόνα για τη χρήση λεπτής πλαστικής σακούλας θα υπάρχει στο τέλος του α΄ τριμήνου, οι βιομηχανίες πλαστικών μετρούν ήδη σημαντικές απώλειες
Διαστάσεις λαμβάνει πλέον ο «πόλεμος της σακούλας», καθώς η επιβολή περιβαλλοντικού τέλους στις λεπτές πλαστικέςσακούλες μιας χρήσης από την 1η Ιανουαρίου 2018 προκάλεσε, από τη μία, απώλειες στις πωλήσεις για τις βιομηχανίες πλαστικών και εξοικονόμηση σημαντικού κόστους, από την άλλη, για το λιανεμπόριο εν γένει και για τα σούπερ μάρκετ ειδικότερα.
Αξίζει να σημειωθεί εδώ πως το κόστος προμήθειας πλαστικής σακούλας μιας χρήσης εκτιμάται ότι προ της επιβολής του περιβαλλοντικού τέλους ανερχόταν σε 1%-1,5% των συνολικών δαπανών των σούπερ μάρκετ.
Και εάν μέχρι τώρα οι διαμαρτυρίες των βιομηχανιών του κλάδου περιορίζονταν σε ανεπίσημες δηλώσεις, η διαφημιστική εκστρατεία της «ΑΒ Βασιλόπουλος» υπό τον γενικό τίτλο «Αλλάζουμε συνήθειες» φαίνεται πως αποτέλεσε... τη σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι.
Ετσι, ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Πλαστικών Ελλάδος (ΣΒΠΕ) απέστειλε εξώδικη δήλωση-διαμαρτυρία στην «ΑΒ Βασιλόπουλος», ζητώντας αφενός να παύσει άμεσα κάθε αναμετάδοση των συγκεκριμένων διαφημίσεων στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Αφετέρου, ζητεί να δημοσιοποιηθούν οι επιστημονικές μελέτες του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), τα στοιχεία των οποίων χρησιμοποιούνται στις επίμαχες διαφημίσεις.
Οπως αναφέρει σε σχετική ανακοίνωσή του, ο ΣΒΠΕ «διαμαρτύρεται για τον συσχετισμό που γίνεται στο διαφημιστικό σποτ της χρήσης πλαστικής σακούλας, ως “κακή συνήθεια” - εξάρτηση, αντίστοιχης βαρύτητας, σοβαρότητας και σημασίας με τον εθισμό στα ναρκωτικά, στο κάπνισμα, στον αλκοολισμό, εθισμοί που αποδεδειγμένα θέτουν σε κίνδυνο την ανθρώπινη ζωή και υγεία».
Στην ίδια ανακοίνωση επισημαίνει ότι το ΙΕΛΚΑ είναι ένας ιδιωτικός φορέας με στόχο την εκπόνηση μελετών για θέματα του λιανεμπορίου και δεν διαθέτει τεχνογνωσία, ούτε έχει εκπονήσει μελέτες στον τομέα της προστασίας του περιβάλλοντος.
Η «Κ» επικοινώνησε με το ΙΕΛΚΑ και με την «ΑΒ Βασιλόπουλος», αμφότεροι, όμως, αρνήθηκαν να σχολιάσουν επί του παρόντος τόσο την εξώδικη διαμαρτυρία όσο και την ανακοίνωση του ΣΒΠΕ.
Επιπλέον, σύμφωνα με τον ΣΒΠΕ, «ενώ η πρόθεση των διαφημίσεων φαίνεται να είναι η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των καταναλωτών σε θέματα περιβάλλοντος και έχουν τη μορφή κοινωνικού μηνύματος, επί της ουσίας προβάλλουν και προωθούν άλλες σακούλες πολλαπλών χρήσεων από σύνθετα ανομοιογενή υλικά, προϊόντα που η εταιρεία πωλεί από τα καταστήματά της αντί συγκεκριμένου τιμήματος».
Εδώ ίσως βρίσκεται και η ουσία της υπόθεσης. Αν και ολοκληρωμένη εικόνα για τη χρήση λεπτής πλαστικής σακούλας θα υπάρχει στο τέλος του α΄ τριμήνου, οπότε οι εμπορικές επιχειρήσεις θα αποδώσουν στο κράτος το περιβαλλοντικό τέλος, οι βιομηχανίες πλαστικών μετρούν ήδη σημαντικές απώλειες.
Σύμφωνα με παράγοντες της βιομηχανίας πλαστικών, τον Ιανουάριο η αγορά είχε υποχωρήσει κατά περίπου 80%, λόγω βεβαίως και των μεγάλων αποθεμάτων σε σακούλες που είχαν τα καταστήματα, καθώς προβαίνουν σε μεγάλες προμήθειες την περίοδο των Χριστουγέννων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας METRO AEBE, στα καταστήματα λιανικής (My Market) οι σακούλες ανά πελάτη υποχώρησαν τον Ιανουάριο του 2018 στις 2 από 9 τον Ιανουάριο του 2017 και στα καταστήματα χονδρικής (Metro Cash & Carry) οι σακούλες ανά πελάτη υποχώρησαν σε 1 από 6 ένα χρόνο πριν.
Η εικόνα, πάντως, σύμφωνα με στελέχη της βιομηχανίας πλαστικών και του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, έχει διαφοροποιηθεί το τελευταίο διάστημα προς όφελος της βιομηχανίας.
Πρώτον, διότι σε αρκετά μικρά καταστήματα, κυρίως στην επαρχία, το μέτρο δεν εφαρμόζεται, δηλαδή η λεπτή πλαστική σακούλα χρησιμοποιείται χωρίς καμία επιβάρυνση για τον καταναλωτή.
Δεύτερον, αρκετοί λιανέμποροι, μεταξύ αυτών και αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όπως για παράδειγμα η Lidl και η Κρητικός, έχουν καταργήσει τις λεπτές πλαστικές σακούλες και διαθέτουν πλαστικές σακούλες πάχους 50-70 μικρών (τα μικρά είναι μονάδα μέτρησης) στις οποίες δεν επιβάλλεται περιβαλλοντικό τέλος, αλλά πρέπει υποχρεωτικά να χρεώνονται.
Το είδος αυτό παράγεται από τις ελληνικές βιομηχανίες, σε αντίθεση με τις τσάντες πολλαπλών χρήσεων από συνθετικά υλικά οι οποίες εισάγονται κυρίως από το Βιετνάμ, τη Μαλαισία και την Τουρκία.
http://www.kathimerini.gr
Η AB Βασιλόπουλος απαντάει στο εξώδικο του ΣΒΠΕ
Στο εξώδικο από τον Σύνδεσμο Βιομηχανιών Πλαστικών Ελλάδος απαντάει η ΑΒ Βασιλόπουλος τονίζοντας πως αναλαμβάνει με θάρρος την ευθύνη που της αναλογεί για τη διαφήμιση σχετικά με τις πλαστικές σακούλες.
Όπως σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση: «Η κατάργηση της πλαστικής σακούλας μίας χρησης είναι ανταπόκριση σε ένα παγκόσμιο κοινωνικό ζητούμενο
H Πλαστικών Ελλάδος (ΣΒΠΕ), δηλώνει ότι οι ενέργειες της εταιρείας για το περιβάλλον και τον περιορισμό της πλαστικής σακούλας μίας χρήσης, ανταποκρίνονται σε ένα παγκόσμιο κοινωνικό ζητούμενο.
Η ΑΒ Βασιλόπουλος, με ειλικρίνεια και αμεσότητα έχει τοποθετηθεί ξεκάθαρα ενάντια στη χρήση πλαστικής σακούλας μιας χρήσης, αναλαμβάνοντας με θάρρος την ευθύνη που της αναλογεί σε ότι αφορά την ενημέρωση και την αλλαγή της υπάρχουσας αντίληψης του κοινού για αυτό το ζήτημα που επιβαρύνει σοβαρά και αποδεδειγμένα το περιβάλλον».
Σε ό,τι αφορά την κριτική που δέχθηκε για τα στοιχεία της αναφέρει πως: «Τα στοιχεία των μελετών του ΙΕΛΚΑ που έχουν δημόσια παρουσιαστεί πολλές φορές, αποτελούν ενδείξεις της σοβαρότητας του προβλήματος στη χώρα μας και έρχονται να συνεπικουρήσουν τα στοιχεία δεκάδων μελετών που έχουν αναδείξει παρόμοιες πρωτοβουλίες σε πολλές χώρες. Αξίζει να σημειωθεί ότι η χώρα μας ήταν από τις τελευταίες χώρες της Ε.Ε που εναρμονίστηκε με την Ευρωπαϊκή Οδηγία. Σε κάθε περίπτωση στην ΑΒ Βασιλόπουλος δεν αντιμετωπίζουμε την υποχρέωση αυτή ως τυπική αλλά ως ηθική και ουσιαστική μας δέσμευση για τις μελλοντικές γενιές».
Χθες ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Πλαστικών Ελλάδος (ΣΒΠΕ) προχώρησε σε εξώδικη δήλωση – διαμαρτυρία κατά της ΑΒ Βασιλόπουλος για τη διαφήμιση της εταιρείας σχετικά με τις πλαστικές σακούλες.
Στο εξώδικο του ο ΣΒΠΕ διαμαρτύρεται για τον συσχετισμό που γίνεται στο διαφημιστικό σποτ της χρήσης πλαστικής σακούλας, ως «κακή συνήθεια» – εξάρτηση, αντίστοιχης βαρύτητας, σοβαρότητας και σημασίας με τον εθισμό στα ναρκωτικά, στο κάπνισμα, στον αλκοολισμό, εθισμοί που αποδεδειγμένα θέτουν σε κίνδυνο την ανθρώπινη ζωή και υγεία».
Όπως αναφέρει ο ΣΒΠΕ ενώ η πρόθεση των διαφημίσεων φαίνεται να είναι η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των καταναλωτών σε θέματα περιβάλλοντος και έχουν τη μορφή κοινωνικού μηνύματος, επί της ουσίας προβάλλουν και προωθούν άλλες σακούλες πολλαπλών χρήσεων από σύνθετα ανομοιογενή υλικά, προϊόντα που η εταιρεία πωλεί από τα καταστήματά της αντί συγκεκριμένου τιμήματος.
Επιπλέον, στις διαφημίσεις αναφέρεται ότι: «1 στα 2 απορρίμματα στους βυθούς μας είναι σακούλες» και «το 2050 τα πλαστικά στις θάλασσές μας θα είναι περισσότερα από τα ψάρια», σημειώνοντας με αστερίσκο «Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΕΛΚΑ».
Όμως, σύμφωνα με το ΣΒΠΕ, το Ινστιτούτο Ερευνών Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) είναι ένας ιδιωτικός φορέας με στόχο την προώθηση της επιστημονικής έρευνας και την εκπόνηση μελετών για θέματα του λιανεμπορίου και δεν διαθέτει τεχνογνωσία ούτε έχει εκπονήσει μελέτες στον τομέα της προστασίας του περιβάλλοντος.
http://arouraios.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για πες