Σάββατο 2 Απριλίου 2016

Το κύκλωμα των δουλεμπόρων και οι νέοι δρόμοι προς την Ευρώπη

Τα νέα δρομολόγια και τιμολόγια, οι μετακινήσεις μέσω τζετ σκι ή γιοτ και οι ... free lance πλαστογράφοι. Ακτινογραφία του δουλεμπορικού κυκλώματος.

του Παναγιώτη Σπυρόπουλου
Με τζετ σκι, γιοτ, ιδιωτικά αεροπλάνα, νταλίκες και φουσκωτά θα μεταφέρουν, πλέον τα δουλεμπορικά κυκλώματα, πρόσφυγες και μετανάστες, προς δυτική Ελλάδα και από εκεί στην Ιταλία και τα ανοικτά σύνορά της προς την Ευρώπη. Τα δρομολόγια άλλαξαν, όπως και τα τιμολόγια για τους vip πρόσφυγες και τους φτωχότερους.

Κυκλώματα δουλεμπόρων και πλαστογράφων άλλαξαν... πλεύση. Οι αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. διαπιστώνουν και προβλέπουν πως οι δουλέμποροι κινούνται και πάλι στα δυτικά της χώρας και διώχνουν πρόσφυγες και μετανάστες προς Ιταλία με σκάφη, νταλίκες και... αεροπλάνα. Συνεχίζουν και προσπαθούν να διακινήσουν κόσμο μέσω του αεροδρομίου με πλαστά ταξιδιωτικά έγγραφα και βρίσκουν διάφορους νέους τρόπους.

Μέσα, δρομολόγια, τιμές

Το πιο σύνηθες δρομολόγιο πριν κλείσουν τα σύνορα, ήταν με μετανάστες που έρχονταν στα νησιά, και το μεγαλύτερο ποσοστό να έρχεται στην Αθήνα. Από εκεί με λεωφορεία είτε τουριστικά, είτε του ΚΤΕΛ, είτε με τρένα, με μέσα μαζικής μεταφοράς, μετέβαιναν μέχρι τα σύνορα με τα Σκόπια και από εκεί και πέρα με τα μέλη του κυκλώματος ή και μόνοι τους πολλοί μετανάστες, πέρναγαν τα σύνορα με προορισμό τη Σερβία, την Ουγγαρία και από εκεί την Αυστρία και τις υπόλοιπες χώρες της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης.

Τώρα όσοι έχουν χρήματα και μπορούν να αγοράσουν «καλά» έγγραφα προκειμένου να διακινηθούν μέσω αεροδρομίων, το οποίο ενέχει μεγάλο βαθμό κινδύνου για αυτούς, επιχειρούν να φύγουν αεροπορικώς, και άλλοι με φορτηγά ή φουσκωτά σκάφη προς Ιταλία. Τα στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. είδαν περιπτώσεις μετακίνησης μεταναστών από την Τουρκία στην Ελλάδα ακόμη και με τζετ σκι ή με γιοτ και πρόσφατα διαπιστώθηκε διακίνηση μεταναστών με ιδιωτικό αεροπλάνο από το Μεσολόγγι.

Μετά το κλείσιμο των συνόρων οι δουλέμποροι προσπαθούν να οργανώσουν νταλίκες, φορτηγά στα οποία θα στοιβάξουν μετανάστες για να περάσουν είτε προς Ιταλία, είτε βόρεια σύνορα και φυσικά συνεχίζουν και προσπαθούν με πλωτά μέσα.

Για την περίπτωση διακίνησης με το τζετ σκι, ο μετανάστης έδωσε 5.000 ευρώ, για μία πολύ μικρή απόσταση, από την Τουρκία στα κοντινά ελληνικά παράλια. Με το γιοτ η αμοιβή ήταν πολύ μεγαλύτερη και στόχευε εκείνους που είχαν λεφτά στη διάθεσή τους και μπορούσαν να το κάνουν σε μια… VIP εκδοχή.

Το μεγαλύτερο ποσοστό προσφύγων και μεταναστών μετακινούνταν με φουσκωτά με τους δουλέμπορους να θέλουν ως 2.000 ευρώ το άτομα έως το νησί. Από εκεί και πέρα οι πληρωμές των κυκλωμάτων κυμαίνονται ανάλογα την χώρα προορισμού και τον τρόπο διακίνησης. Ενδεικτικά για να πάει ένας μετανάστης στο Ηνωμένο Βασίλειο θα του κόστιζε τουλάχιστον 5.000-6.000 ευρώ, για Αμερική είναι περίπου τα διπλάσια, 10.000 ευρώ και παραπάνω.

Πλαστογράφοι... free lance

Σύμφωνα με τον κλασσικό νόμο της ζήτησης και της προσφοράς από την στιγμή που αυξήθηκε η ζήτηση σε πλαστά έγγραφα αυξήθηκε και η προσφορά. Τα κυκλώματα εξακολουθούν να προμηθεύουν τους μετανάστες είτε με κλεμμένα έγγραφα τα οποία αν μοιάζει με την φωτογραφία του γνήσιου κατόχου ο μετανάστης μπορεί να το χρησιμοποιήσει με έναν σχετικό κίνδυνο ειδάλλως μπορεί να μπουν στην διαδικασία και πλαστογράφησης.

Τα υπηρεσιακά σημειώματα που ήταν από τα πιο φθηνά κυμαίνονταν από 20 ευρώ έως και 100 ευρώ. Δεν υπήρχε fix τιμή ήταν ανάλογα το πόσο πολύ τα ζητούσαν οι μετανάστες γιατί πολλοί ενώ ήξεραν ότι θα τα πάρουν από την αστυνομία βιάζονταν να μετακινηθούν οπότε έμπαιναν στη διαδικασία να προμηθευτούν πλαστά υπηρεσιακά σημειώματα.

Όσον αφορά τα διαβατήρια, όπως επισημαίνουν αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ., οι τιμές τους κυμαίνονται ανάλογα τη χώρα προέλευσης. Ένα διαβατήριο Βουλγαρίας κοστίζει περίπου 200-300 ευρώ, ένα διαβατήριο Ηνωμένου Βασιλείου γύρω στα 2.500-3.000 ευρώ, ένα διαβατήριο Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής μπορεί φθάσει και τα 6.000 ευρώ. Οι αιτήσεις ασύλου και αυτές κυμαίνονται μεταξύ 200-300 ευρώ.

Οι αστυνομικοί παρατηρούν ότι οι πλαστογράφοι που συνεργάζονται με δουλεμπόρους λειτουργούς υπό μορφή… free lance, του ελεύθερου συνεργάτη. Θα συνεργαστούν με το ένα κύκλωμα αλλά μπορούν να συνεργαστούν και με κάποιο άλλο, δεν είναι δηλαδή αποκλειστικοί συνεργάτες.

Πρόσφατα εντοπίστηκε «καλός» πλαστογράφος, ο οποίος είχε όλα τα σύνεργα για να φτιάξει εξ υπαρχής ένα πλαστό διαβατήριο. Είχε κλωστές ειδικές, ακόμα και για το ράψιμο του εξωφύλλου του διαβατηρίου με τα φύλλα του καινούργιου. Μπορούσε να σηκώσει τη γνήσια τη σφραγίδα από ένα έγγραφο και να την αποτυπώσει σε ένα άλλο έγγραφο.

Ακόμη και αυτά τα «καλά πλαστά» όμως είναι πολύ δύσκολο να περάσουν από τα μηχανήματα των αεροδρομίων, ωστόσο η μεγάλη ροή ταξιδιωτών ειδικά την περίοδο του καλοκαιριού, δεν καθιστά εφικτό τον εξονυχιστικό έλεγχο σε όλους τους επιβάτες και εκεί είναι το πρόβλημα που κάποιοι καταφέρνουν και περνούν.

Η πιο συνηθισμένη μέθοδος είναι η... look like, που σημαίνει κάποιος που μοιάζει με κάποιον άλλον προκειμένου να αποφύγουν και το έξτρα κόστος για την πλαστογράφηση ενός διαβατηρίου. Πολλά κυκλώματα συνεργάζονται με κλέφτες οι οποίοι μαζεύουν διαβατήρια ακόμη και από άλλες χώρες, και τα στέλνουν στην Ελλάδα, με ταχυδρομικές εταιρείες κατά κύριο λόγο. Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που και ταξιδιώτες από το εξωτερικό συνελήφθησαν γιατί είχαν στις αποσκευές τους κλεμμένα διαβατήρια. Είναι πολύ εύκολο να ξεγελάσουν και το μηχάνημα γιατί είναι γνήσιο το έγγραφο.

Μέσα στο 2015 εντοπίστηκαν 15 εργαστήρια κατάρτισης πλαστών εγγράφων στην περιοχή της Αττικής και συνολικά κατασχέθηκαν πάνω από 6.000 ταξιδιωτικά έγγραφα παντός τύπου, διαβατήρια, ταυτότητες Ε.Ε., άδειες διαμονής, έγγραφα ικανά δηλαδή για να μπορεί να ταξιδεύσει κάποιος εντός Σένγκεν.
http://www.thetoc.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για πες