Κυριακή 21 Φεβρουαρίου 2016

Κρίσιμη δίκη στο Ευρωδικαστήριο για τις ομαδικές απολύσεις μετά από προσφυγή της ΑΓΕΤ Ηρακλής


«Τρίζει» το προστατευτικό νομοθετικό πλαίσιο για τις ομαδικές απολύσεις που εφαρμόζεται επί 33 χρόνια στη χώρα μας, καθώς μπαίνει σε λίγες εβδομάδες στο «μικροσκόπιο» του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, ύστερα από σχετική προσφυγή της ΑΓΕΤ Ηρακλής που αμφισβητεί τη συμβατότητά του με το δίκαιο της ΕΕ.

Αν η προσφυγή γίνει δεκτή, το νομοθετικό πλαίσιο θα καταπέσει, θα «χαλαρώσει» το καθεστώς των ομαδικών απολύσεων και θα υποχωρήσει η προστασία για τους εργαζομένους.

Λόγω της σπουδαιότητας που παρουσιάζει το θέμα, η υπόθεση προσδιορίστηκε σε μείζονα σύνθεση (15μελή) του Ευρωδικαστηρίου για τις 25 Απριλίου, αναμένεται πολύ σύντομα η σχετική εισήγηση, ενώ στη δίκη αναμένεται να δοθεί «μάχη» από το ελληνικό Δημόσιο χωρίς να αποκλείονται παρεμβάσεις και άλλων χωρών εν όψει της κρίσιμης απόφασης που υπολογίζεται να εκδοθεί πιθανότατα τον Ιούνιο.

Το νομικό «αγκάθι» που έχει προκύψει και απειλεί την ελληνική νομοθεσία είναι το κατά πόσον συμβαδίζει ή όχι με το κοινοτικό (ενωσιακό) δίκαιο, η ρύθμιση του ν. 1387/83 που δίνει τον «τελευταίο λόγο» στον υπουργό Εργασίας για το αν θα επιτρέψει ή όχι τις ομαδικές απολύσεις (και πόσες), όταν η σχετική διαβούλευση ανάμεσα στον εργοδότη και στους εργαζομένους οδηγείται σε αδιέξοδο.

Για την εμπλοκή του Ευρωδικαστηρίου μεσολάβησε σχετική προδικαστική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, όπου προσέφυγε αρχικά η ΑΓΕΤ (υπό τον πολυεθνικό όμιλο Lafarge γαλλικών συμφερόντων) ζητώντας να ακυρωθεί η προ 3ετίας περίπου άρνηση του υπουργού Εργασίας να εγκρίνει τις ομαδικές απολύσεις, εν όψει του «λουκέτου» που έμπαινε στο εργοστάσιο τσιμέντων Χαλκίδας.

Επιχειρήματα
Κατά την ΑΓΕΤ, η ελληνική νομοθεσία παραβιάζει κοινοτικές οδηγίες και τη Συνθήκη Λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΣΛΕΕ) γιατί επιτρέπει στον υπουργό να εγκρίνει ή να «μπλοκάρει» ομαδικές απολύσεις, εκτιμώντας τις συνθήκες της αγοράς, την κατάσταση της επιχείρησης, το συμφέρον της εθνικής οικονομίας.

Πάντως, το ΣτΕ στην παραπεμπτική του απόφαση (πρόεδρος Ε. Σαρπ, εισηγητής Κ. Κουσούλης) εκτιμά ότι η ελληνική νομοθεσία για την παρέμβαση του υπουργού Εργασίας στις ομαδικές απολύσεις, μπορεί να στηριχτεί σε διάταξη της οδηγίας που επιτρέπει στα κράτη - μέλη να θεσπίζουν και ευνοϊκότερες διατάξεις για τους εργαζομένους.

Μάλιστα, σε περίπτωση που το Ευρωδικαστήριο (ΔΕΕ) στο Λουξεμβούργο, αποκρούσει την ελληνική νομοθεσία, το ΣτΕ το καλεί να αποφανθεί εάν μπορεί εντούτοις να θεωρηθεί συμβατή με το ενωσιακό δίκαιο, στην περίπτωση που συντρέχουν σοβαροί κοινωνικοί λόγοι, όπως η οξεία κοινωνική κρίση, η ιδιαίτερα αυξημένη ανεργία (συνθήκες που ταλανίζουν τα τελευταία χρόνια τη χώρα μας). Κατά το ΣτΕ, ο έλεγχος του υπουργού θα μπορούσε να δικαιολογηθεί υπό τέτοιες συνθήκες.

Ωστόσο, επισημαίνονται οι νομικές αμφιβολίες για το θέμα, αφού μπορεί να στηριχτεί και η αντίθετη άποψη (της ΑΓΕΤ) ότι η υπουργική παρέμβαση μπορεί να οδηγήσει σε αποκλίσεις μεταξύ των κρατών - μελών γύρω από τις ομαδικές απολύσεις, σε υποκατάσταση της διαβούλευσης, σε δυσανάλογο περιορισμό της ελευθερίας του εργοδότη για λόγους γενικού συμφέροντος, ενώ μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά και περιοριστικά στην ελευθερία εγκατάστασης και κίνησης κεφαλαίων, ιδίως για επενδυτές από άλλα κράτη - μέλη.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΥΛΩΝΙΤΗΣ
http://www.ethnos.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για πες