Προκαλούν οι νέες γενικού χαρακτήρα εκτιμήσεις του ΔΝΤ, που αποφάσισε την εκταμίευση των δόσεων € 3,41 δισ. που οφείλονταν από το 2013, για την ανάγκη λήψης και νέων μέτρων προσαρμογής μακροπρόθεσμου χαρακτήρα τόσο στο δημοσιονομικό τομέα όσο και στον τομέα των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, χωρίς ουσιαστική αναφορά στην τεράστια προσαρμογή που έχει σημειωθεί έως σήμερα στην Ελλάδα με τη λήψη πραγματικά δραστικών και επίπονων μέτρων και στα προβλήματα που έφερε αυτή η προσαρμογή στην εγχώρια οικονομία, αναφέρει η Alpha Bank στο εβδομαδιαίο δελτίο οικονομικών εξελίξεων.
Ταυτόχρονα, δεν γίνεται μνεία στην άμεση ανάγκη που υπάρχει σήμερα για λήψη μέτρων που θα διευκολύνουν περαιτέρω την ήδη σε εξέλιξη έγκαιρη ανάκαμψη της οικονομίας και την απολύτως αναγκαία αύξηση της απασχόλησης, που αποτελούν τους μόνους μηχανισμούς από εδώ και πέρα τόσο για την ολοκλήρωση της δημοσιονομικής προσαρμογής και των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, όσο και για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους.
Σημειώνεται ότι η προσαρμογή του (προσαρμοσμένου ως προς τον οικονομικό κύκλο) πρωτογενούς ισοζυγίου της γενικής κυβέρνησης (ΓΚ) στην Ελλάδα ανήλθε στις 16 ποσοστιαίες μονάδες (π.μ.) του ΑΕΠ το 2013, έναντι του 2009. Επιπλέον, με βάση τα στοιχεία εκτέλεσης του Π2014 στο 1ο 4μηνο 2014, είναι τώρα πολύ πιθανό ότι το πρωτογενές πλεόνασμα στη ΓΚ μπορεί να προσεγγίσει το 2,0% του ΑΕΠ το 2014, αυξάνοντας τη συνολική προσαρμογή από το 2009 στις 17,4 π.μ. του ΑΕΠ. Και όλα αυτά συνέβησαν παρά το ότι πολλοί παγκοσμίου κλάσης οικονομολόγοι προέβλεπαν το 2010 ότι ακόμη και μια προσαρμογή της τάξης των 10 π.μ. θα ήταν ουσιαστικά αδύνατη στην Ελλάδα και για το λόγο αυτό προέτρεπαν την Κυβέρνηση της χώρας να εγκαταλείψει τη Ζώνη του Ευρώ και να προχωρήσει σε άτακτη χρεοκοπία.
Το ΔΝΤ, υποεκτιμώντας την ανωτέρω πραγματικότητα και τα μακροχρόνιου χαρακτήρα μέτρα που έχουν ήδη ληφθεί για τη συνέχιση της δημοσιονομικής προσαρμογής όπως έχει σχεδιαστεί, κάνει αναφορά στην ανάγκη λήψης πρόσθετων μέτρων. Κάτι τέτοιο, όμως, όχι μόνο δεν συμβάλλει στην εξασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους και στην κοινωνική συνοχή που επικαλείται το ΔΝΤ, αλλά κινείται προς την ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση. Αυτό συμβαίνει για τους εξής λόγους:
Πρώτον, διότι η βιωσιμότητα του εκ βάθρων αναδιαρθρωμένου και δραστικά μειωμένου ελληνικού χρέους εξαρτάται από εδώ και πέρα αποκλειστικά από την ανάκαμψη και ανάπτυξη της οικονομίας και από την αποκατάσταση μιας φυσιολογικής ροής εσόδων στον κρατικό προϋπολογισμό. Η τελευταία αναμένεται να συμβεί με τη σταδιακή αύξηση της απασχόλησης και των εισοδημάτων και με την τελική έξοδο της χώρας από την κρίση. Η τυχόν επιβολή νέων μέτρων δημοσιονομικής προσαρμογής στην τρέχουσα συγκυρία, μετά την επίτευξη ήδη δημοσιονομικής προσαρμογής 17 ποσοστιαίων μονάδων του ΑΕΠ, θα έχει νέα εξαιρετικά αρνητικά αποτελέσματα τόσο στην προσπάθεια ανάκαμψης της οικονομίας όσο και στην προσπάθεια αποκατάστασης μιας ομαλής ροής εσόδων στον κρατικό προϋπολογισμό.
Δεύτερον, τα μέτρα για τη δημοσιονομική προσαρμογή και για την επίτευξη σημαντικών πρωτογενών πλεονασμάτων στην περίοδο 2015-2020 έχουν ήδη ληφθεί και η επίπτωσή τους στη μείωση του δημοσίου χρέους της χώρας θα λάβει μεγαλύτερες διαστάσεις μόλις αποκατασταθεί μια ομαλή πορεία ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας. Μάλιστα, βρισκόμαστε σήμερα σε μια κατάσταση στην οποία η σταδιακή εκλογίκευση της φορολογικής επιβάρυνσης των συνεπών φορολογουμένων, που ήδη σχεδιάζεται από την Κυβέρνηση σε συνεργασία με την Τρόικα, μπορεί να έχει αξιοσημείωτη θετική επίπτωση στην επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων διότι θα συμβάλλει αφενός στην αύξηση της φοροδοτικής ικανότητας και, αφετέρου, στη σημαντική μείωση της φοροδιαφυγής και, ιδιαίτερα, των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων των ιδιωτών και των επιχειρήσεων προς το κράτος.
Τρίτον, σημειώνεται ότι πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα ζητούσε το ΔΝΤ για να επιτευχθεί ο στόχος για μηδενικό πρωτογενές ισοζύγιο στη ΓΚ και το 2013. Ωστόσο, το περασμένο έτος επιτεύχθηκε πρωτογενές πλεόνασμα ύψους € 1,5 δις χωρίς τη λήψη πρόσθετων μέτρων και με επιπλέον μεταφορά εσόδων ύψους άνω των € 1,5 δις στο 2014 από το 2013 και δαπανών άνω των € 500 εκατ. από το 2014 στο 2013. Για παράδειγμα, ήδη έχουν εισπραχθεί € 963 εκατ. από τους φόρους περιουσίας στο 1ο 4μηνο.2014, παρά το ότι δεν έχουν ακόμη σταλεί τα εκκαθαριστικά για τον ΕΝΦΙΑ + ΦΑΠ του 2014.
Όσον αφορά στην πρόοδο που έχει επιτευχθεί στον τομέα της προώθησης των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και της αποκατάστασης της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας, σημειώνονται τα ακόλουθα:
Διαβάστε ολόκληρο το εβδομαδιαίο δελτίο οικονομικών εξελίξεων της Alpha Bank ΕΔΩ
Ταυτόχρονα, δεν γίνεται μνεία στην άμεση ανάγκη που υπάρχει σήμερα για λήψη μέτρων που θα διευκολύνουν περαιτέρω την ήδη σε εξέλιξη έγκαιρη ανάκαμψη της οικονομίας και την απολύτως αναγκαία αύξηση της απασχόλησης, που αποτελούν τους μόνους μηχανισμούς από εδώ και πέρα τόσο για την ολοκλήρωση της δημοσιονομικής προσαρμογής και των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, όσο και για την εξασφάλιση της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους.
Σημειώνεται ότι η προσαρμογή του (προσαρμοσμένου ως προς τον οικονομικό κύκλο) πρωτογενούς ισοζυγίου της γενικής κυβέρνησης (ΓΚ) στην Ελλάδα ανήλθε στις 16 ποσοστιαίες μονάδες (π.μ.) του ΑΕΠ το 2013, έναντι του 2009. Επιπλέον, με βάση τα στοιχεία εκτέλεσης του Π2014 στο 1ο 4μηνο 2014, είναι τώρα πολύ πιθανό ότι το πρωτογενές πλεόνασμα στη ΓΚ μπορεί να προσεγγίσει το 2,0% του ΑΕΠ το 2014, αυξάνοντας τη συνολική προσαρμογή από το 2009 στις 17,4 π.μ. του ΑΕΠ. Και όλα αυτά συνέβησαν παρά το ότι πολλοί παγκοσμίου κλάσης οικονομολόγοι προέβλεπαν το 2010 ότι ακόμη και μια προσαρμογή της τάξης των 10 π.μ. θα ήταν ουσιαστικά αδύνατη στην Ελλάδα και για το λόγο αυτό προέτρεπαν την Κυβέρνηση της χώρας να εγκαταλείψει τη Ζώνη του Ευρώ και να προχωρήσει σε άτακτη χρεοκοπία.
Το ΔΝΤ, υποεκτιμώντας την ανωτέρω πραγματικότητα και τα μακροχρόνιου χαρακτήρα μέτρα που έχουν ήδη ληφθεί για τη συνέχιση της δημοσιονομικής προσαρμογής όπως έχει σχεδιαστεί, κάνει αναφορά στην ανάγκη λήψης πρόσθετων μέτρων. Κάτι τέτοιο, όμως, όχι μόνο δεν συμβάλλει στην εξασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους και στην κοινωνική συνοχή που επικαλείται το ΔΝΤ, αλλά κινείται προς την ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση. Αυτό συμβαίνει για τους εξής λόγους:
Πρώτον, διότι η βιωσιμότητα του εκ βάθρων αναδιαρθρωμένου και δραστικά μειωμένου ελληνικού χρέους εξαρτάται από εδώ και πέρα αποκλειστικά από την ανάκαμψη και ανάπτυξη της οικονομίας και από την αποκατάσταση μιας φυσιολογικής ροής εσόδων στον κρατικό προϋπολογισμό. Η τελευταία αναμένεται να συμβεί με τη σταδιακή αύξηση της απασχόλησης και των εισοδημάτων και με την τελική έξοδο της χώρας από την κρίση. Η τυχόν επιβολή νέων μέτρων δημοσιονομικής προσαρμογής στην τρέχουσα συγκυρία, μετά την επίτευξη ήδη δημοσιονομικής προσαρμογής 17 ποσοστιαίων μονάδων του ΑΕΠ, θα έχει νέα εξαιρετικά αρνητικά αποτελέσματα τόσο στην προσπάθεια ανάκαμψης της οικονομίας όσο και στην προσπάθεια αποκατάστασης μιας ομαλής ροής εσόδων στον κρατικό προϋπολογισμό.
Δεύτερον, τα μέτρα για τη δημοσιονομική προσαρμογή και για την επίτευξη σημαντικών πρωτογενών πλεονασμάτων στην περίοδο 2015-2020 έχουν ήδη ληφθεί και η επίπτωσή τους στη μείωση του δημοσίου χρέους της χώρας θα λάβει μεγαλύτερες διαστάσεις μόλις αποκατασταθεί μια ομαλή πορεία ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας. Μάλιστα, βρισκόμαστε σήμερα σε μια κατάσταση στην οποία η σταδιακή εκλογίκευση της φορολογικής επιβάρυνσης των συνεπών φορολογουμένων, που ήδη σχεδιάζεται από την Κυβέρνηση σε συνεργασία με την Τρόικα, μπορεί να έχει αξιοσημείωτη θετική επίπτωση στην επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων διότι θα συμβάλλει αφενός στην αύξηση της φοροδοτικής ικανότητας και, αφετέρου, στη σημαντική μείωση της φοροδιαφυγής και, ιδιαίτερα, των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων των ιδιωτών και των επιχειρήσεων προς το κράτος.
Τρίτον, σημειώνεται ότι πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα ζητούσε το ΔΝΤ για να επιτευχθεί ο στόχος για μηδενικό πρωτογενές ισοζύγιο στη ΓΚ και το 2013. Ωστόσο, το περασμένο έτος επιτεύχθηκε πρωτογενές πλεόνασμα ύψους € 1,5 δις χωρίς τη λήψη πρόσθετων μέτρων και με επιπλέον μεταφορά εσόδων ύψους άνω των € 1,5 δις στο 2014 από το 2013 και δαπανών άνω των € 500 εκατ. από το 2014 στο 2013. Για παράδειγμα, ήδη έχουν εισπραχθεί € 963 εκατ. από τους φόρους περιουσίας στο 1ο 4μηνο.2014, παρά το ότι δεν έχουν ακόμη σταλεί τα εκκαθαριστικά για τον ΕΝΦΙΑ + ΦΑΠ του 2014.
Όσον αφορά στην πρόοδο που έχει επιτευχθεί στον τομέα της προώθησης των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και της αποκατάστασης της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας, σημειώνονται τα ακόλουθα:
Διαβάστε ολόκληρο το εβδομαδιαίο δελτίο οικονομικών εξελίξεων της Alpha Bank ΕΔΩ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για πες