Κυριακή 4 Αυγούστου 2013

Περί δημοσίων χώρων στην πόλη του Ζωγράφου και των χρήσεων τους από ιδιώτες

Ας ανοίξουμε κάποια στιγμή την συζήτηση αυτή

του Θανάση Δαβαλά

Μια κτισμένη και κατοικημένη περιοχή μπορεί να αποκαλείται πόλη ΜΟΝΟ όταν σε αυτή αναπτύσσονται αστικές σχέσεις, όταν δηλαδή αυτή παρέχει και εξασφαλίζει στέγη όχι μόνο στους κατοίκους της αλλά στις σχέσεις των ανθρώπων που την κατοικούν.

Έτσι, όταν μιλάμε για μια πόλη, δεν αναφερόμαστε μόνο στα κτίρια της, τους ιδιωτικούς και τους υπαίθριους και δημόσιους χώρους της-τις πλατείες, τους πεζόδρομους κ.α. αλλά και στις σχέσεις των ανθρώπων που αναπτύσσονται μέσα σε αυτήν, τη δράση των κατοίκων της, τη σχέση δημόσιου-ιδιωτικού, σε όλες τις πτυχές της αστικής ζωής.

Οι δημόσιοι χώροι είναι ο τόπος όπου είναι δυνατό να εμφανιστούν και να αναπτυχθούν αυτές οι σχέσεις των ανθρώπων. Είναι οι τόποι όπου κατ’ εξοχήν δεν μπορούν και δεν πρέπει να υπάρξουν οικονομικοί και κοινωνικοί αποκλεισμοί.

Κάθε οικονομική συναλλαγή που πραγματοποιείται σε έναν «δημόσιο» χώρο του αναιρεί το δικαίωμα να λέγεται δημόσιος, γιατί αυτομάτως δημιουργεί αποκλεισμό του χώρου από ομάδες
ατόμων που δεν θέλουν ή δεν έχουν τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν την «ιδιωτική» οικονομική συναλλαγή.

Κλασικό παραδείγμα στην πόλη μας είναι η Πλατεία Γαρδένια , της οποίας οι διοικήσεις των τελευταιών ετών στην πόλη μας κατάφεραν να της αλλάξουν τον χαρακτήρα της αλλά όχι και το όνομα της παρά τις έντονες προσπάθειες να την καθιερώσουν στην συνείδηση των Ζωγραφιωτών ως Πλατεία Αλεξανδρή.

Από την μια πλευρά μπορείτε να διακρίνετε τους συνδαιτημόνες της εκεί καφετέριας να απολαμβάνουν το καφεδάκι και το ποτό τους. Με ένα γυάλινο διαφανή τοίχο ύψους ούτε ενός μέτρου χωρίζονται αυτοί ,που κατά πάσα πιθανότητα, δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να απολαύσουν το καφεδάκι του από αυτούς που την έχουν.

Η αντιπαράθεση είναι αντιληπτή δια γυμνού οφθαλμού και ο τοίχος είναι γυάλινος και δεν εμποδίζει την όραση για όσους τουλάχιστον μπορούν να βλέπουν με το τρίτο μάτι αυτό της ψυχής τους. Ακόμα όμως και αυτοί που το συντηρούν σε ύπνωση μπορούν να δουν κάποιες άλλες “συγκρούσεις συμφερόντων”. Κάποια μικρά παραδείγματα.

Πελάτες της καφετέριας που με την μηχανή τους διεισδύουν στον χώρο της πλατείας και αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν τον παρακείμενο πεζόδρομο κατά τα άλλα για να σταθμεύσουν τα αυτοκίνητα τους συνωστίζονται ανάμεσα σε ένα πλήθος πιτσιρικάδων που παίζουν,γερόντων που συνομιλούν μεταξύ τους και γονιών που επιβλέπουν τα παιδιά τους.

Νομίζω ότι είναι σαφέστατο ότι η λειτουργία αυτού του δημόσιου χώρου χάνει ένα κρίσιμο χαρακτηριστικό της. Δεν λειτουργεί πλέον ως χώρος-τόπος συνάντησης ανθρώπων από διαφορετικά κοινωνικά στρώματα.

Οι πραγματικοί δημόσιοι χώροι είναι αυτοί όπου εκεί συναντιούνται με φυσικό τρόπο διαφορετικές κοινωνικές ομάδες, διαφορετικές ηλικίες. Οι δημόσιοι χώροι πρέπει να αποπνέουν το αίσθημα ότι ανήκουν στους ίδιους τους χρήστες, τους κατοίκους της πόλης.

Στην Πλατεία Γαρδένια στην μια πλευρά βρίσκονται οι έχοντες και στην άλλη οι μη έχοντες κατά κανόνα. Φυσικά και υπάρχουν εξαιρέσεις. Αυτές όμως από την φύση τους επιβεβαιώνουν τον κανόνα.

Ένας δημόσιος χώρος , έστω ένα κομμάτι αυτού, μετατράπηκε σε σε χώρο κατανάλωσης και αυτό έχει εντυπωθεί στις νέες γενιές. Έτσι λοιπόν, εκλείπει από την μνήμη τους, η διαβίωση σε δημόσιους χώρους, η χρήση τους ως τόπων ελεύθερης συνάντησης.

Παχιά λόγια; Μπορεί αν εσείς που διαβάζετε αυτές τις γραμμές δεν είχατε την τύχη να παίξετε στα χώματα της Πλατείας Γαρδένιας όπως έπαιξα εγώ την δεκαετία του 80. Όλα τα παιδιά της εποχής μου ανεξαρτήτως κοινωνικής και οικονομικής κατάστασης. Μάλιστα ο τίτλος Πλατεία Γαρδένια χαρακτήριζε όλους τους πιτσιρικάδες που συναθροιζόμασταν εκεί.

Το παράδοξο είναι ότι η κοινωνία μας έχει μετατραπεί σε «κοινωνία της επιδεικτικής κατανάλωσης» και θεωρείται πλέον αυτονόητο ότι μια πλατεία για να λειτουργήσει χρειάζεται εμπορικές χρήσεις.Πολλοί συνηγορούν υπέρ της χρήσεως των κοινόχρηστων χώρων προτάσσοντας το λογικό σε πρώτο άκουσμα του επιχειρήματος της διαφύλαξης και συντήρησης του χώρου.

Αν όμως χρειαζόμαστε τον ιδιώτη για να φωτίσει μια πλατεία , να την περιφρουρήσει ή να την συντηρήσει ποιά ανάγκη έχουμε τον Δήμο τον οποίο πληρώνουμε όλοι μας; Μην συγκρίνετε καν τα όποια έσοδα λαμβάνει ο δήμος από τους ιδιώτες για την χρήση των δημοσιών χώρων μας από αυτά που λαμβάνει από όλους εμάς τους δημότες Ζωγράφου. Μιλάμε για ψίχουλα κυριολεκτικά απαντώντας σε όσους επιμένουν να δραχμοποιούν τις κοινωνικές σχέσεις σε μια πόλη.

Με τη διείσδυση σε πολλούς τομείς της εμπορευματικής και καταναλωτικής λογικής οι δημόσιοι χώροι μετατρέπονται σε ημι-ιδιωτικές ζώνες ή σε κάποιες ακραίες περιπτώσεις σε αμιγώς ιδιωτικές.
Φυσικά η εκμετάλλευση του δημόσιου χώρου συνδέεται με δύο τουλάχιστον στοιχεία. Με την αύξηση των τακτικών εσόδων του δήμου και με την μέσω των χρόνιων καταλήψεων δημιουργίας κάποιου τύπου «δουλείας» και κατοχύρωσης του δικαιώματος της κατάληψης.

Μια τέτοια περίπτωση έχουμε και στην Πλατεία Μάχης της Κρήτης όπου τα καθίσματα ενός σουβλατζίδικου καλύπτουν ένα σημαντικό κομμάτι της πλατείας.Τα ίδια φαινόμενα ακριβώς που αναφέραμε στο παράδειγμα της Πλατείας Γαρδένιας παρατηρούνται και εκεί.

Βάση του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων o κάθε δήμος είναι υπεύθυνος για τους δημόσιους χώρους οι οποίοι εντάσσονται χωρικά σε αυτόν. Ο δήμος, δηλαδή, είναι ο αρμόδιος που θα ασχοληθεί με τη μορφή, την έκταση, τις χρήσεις και την εκμετάλλευση του συγκεκριμένου χώρου, προσπαθώντας ταυτόχρονα, θεωρητικά, να διαφυλάξει τον δημόσιο και κοινόχρηστο χαρακτήρα του.

Η νομοθεσία δίνει τη δυνατότητα στους δήμους να μισθώνουν μέρος των δημόσιων χώρων σε ιδιώτες για εκμετάλλευση αυτών. Σύμφωνα με τον νόμο για τα τέλη χρήσεων πεζοδρομίων, πλατειών και λοιπών κοινόχρηστων χώρων9 ο δήμος μπορεί να παραχωρήσει με ενοίκιο τους ανωτέρω χώρους σε καταστήματα που έχουν πρόσοψη σε αυτούς.

Βάσει αυτής της νομοθεσίας πολλοί δημόσιοι χώροι της πόλης μας εκμισθώνονται σε ιδιώτες. Σας καλώ όλους λοιπόν να αναρωτηθούμε τα ακόλουθα.

Μπορούμε να θυσιάζουμε τον κοινωνικό χαρακτήρα των πλατειών και των άλλων κοινόχρηστων χώρων υπέρ του κέρδους του όποιου ιδιώτη;

Τα κέρδη του Δήμου Ζωγράφου από την εκμετάλευση είναι τέτοια που να δικαιολογούν την εμπορική εκμετάλευση αυτή ακόμα και για όσους συμφωνούν με την επιχειρηματική αντίληψη ενός Δήμου; Ρητορική η ερώτηση γιατί μιλάμε κυριολεκτικά για ψίχουλα σε σχέση με τον δημοτικό προυπολογισμό που ΟΛΟΙ ΕΜΕΙΣ συνεισφέρουμε σε αυτόν.

Αν ο Δήμος και η όποια διοίκηση του αδυνατούν να συντηρήσουν εύρυθμα και ικανοποιητικά μια πλατεία την παραδίνουμε στον ιδιώτη ή απλά αλλάζουμε την όποια μη ικανή δημοτική διοίκηση;

από το Zografou.Net

Ο Δήμαρχος Ζωγράφου απάντησε στο Facebook του Zografounet

  • ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΛΛΙΡΗΣ Γειά σου Θανάση!Ωραία, ενδιιαφέρουσα και γλαφυρά διατυπωμένη η προσέγγιση στο υπαρκτό πρόβλημα. Δεν θα κρυφτώ πίσω από τη βολική για εμένα δικαιολογία "αυτά παρέλαβα". Θα ζητήσω τη συμβολή σου σε ένα δημόσιο διάλογο, όπου θα κατατεθούν συγκεκριμένες και ρεαλιστικές προτάσεις και όχι αφορισμοί και ισοπεδωτικές γενικεύσεις. Σήμερα, το δίλημμα δεν μπορεί να είναι πχ "έρημοι δημόσιοι χώροι χωρίς ίχνος εμπορικής δραστηριότητας, χωρίς ασφάλεια ή πολύβουοι και απρόσωποι δημόσιοι χώροι με ανεξέλεγκτο εμπορικό παροξυσμό".Μέτρον άριστον , Θανάση μου, μας συνεβούλευαν οι αρχαίοι μας πρόγονοι. Είμαι λοιπόν στη διάθεσή σου για να αναζητήσουμε " το μέτρο", με διάλογο, προτάσεις και φαντασία, χωρίς δογματισμούς και ισχυρογνωμοσύνη.Ευχαριστώ.


    Στην ίδια σελίδα αφήσαμε και μεις το παρακάτω σχόλιο:


    Δημήτρης Τσούκας Eπειδή συμβαίνει να ζούμε στην πόλη του Ζωγράφου κοντά 40 χρόνια τώρα, θα θέλαμε να πούμε και μεις κάποια πράγματα (λίγο εκτός θέματος!) από τη σκοπιά του διαβάτη,του περιπατητή,του παππού που τη διασχίζει καθημερινά απ' άκρου σ' άκρη και με το καροτσάκι του μωρού μάλιστα,αλλά και των ΑμεΑ που θα επιχειρήσουν να μετακινηθούν στην πόλη μας!

    Εν πρώτοις να σημειώσουμε ότι συμφωνούμε απόλυτα με τις παρατηρήσεις και τις υποδείξεις του άρθρου του κυρίου Δαβαλά.

    Πάμε τώρα στα δικά μας:
    Α)Πεζοδρόμια:Πλην αυτών των δύο κεντρικών δρόμων (Παπάγου και Αυξεντίου και εν μέρει της Κουσίδη) όλα τ' άλλα είναι αδιάβατα είτε γιατί είναι στενά,είτε γιατί έχουν δέντρα στη μέση ακόμα και σκαλοπάτια σπιτιών και το συνηθέστερο παρκαρισμένα οχήματα.Επίσης πολύ καλή η δημιουργία ράμπας και η σήμανσή της στα κεντρικά πεζοδρόμια,πλην όμως κανένας οδηγός δεν τις σέβεται.Αν τύχει δε και περάσετε πρωινές ώρες μπροστά από γνωστό σουπερμάρκετ της Κουσίδη θα βρεθείτε εγκλωβισμένοι από Ι.Χ. και φορτηγά προμηθευτών σε καθημερινή βάση,οπότε μόνη διέξοδος η λεωφόρος.
    Αλλη μια παγίδα σε πολλά πεζοδρόμια οι τρύπες στα ρολόγια της ΕΥΔΑΠ και τα περιττώματα των σκύλων.Ειδικά το πεζοδρόμιο της Ηρώων Πολυτεχνείου από την μεριά της Πολυτεχνειούπολης δεν περπατιέται.
    Β)Παιδικές χαρές:Είναι απαράδεκτο μια τεράστια περιοχή του Δήμου μας,από τη Γαλήνης και πάνω να διαθέτει μία και μόνη παιδική χαρά στο τέρμα της Καζαντζάκη!Θα μπορούσε κάλλιστα με ελάχιστα χρήματα και φαντασία,που λέει κι ο Δήμαρχος,να αξιοποιηθούν χώροι,όπως για παράδειγμα η απέραντη τσιμεντένια πλατεία του Αγίου Γεωργίου,πάνω από τον πάρκινγκ,όπως και μέσα στο πάρκο της Βίλας εκεί που σήμερα υπάρχουν δύο κατεστραμμένες και άκρως επικίνδυνες κούνιες και μία προπολεμική,επίσης επικίνδυνη,τσουλήθρα!
    Εδώ θα θέλαμε να επισημάνουμε την επικινδυνότητα της πρόσφατα ανακατασκευασμένης παιδικής χαράς της Γαλήνης.Ποιος είχε τη φαεινή ιδέα να τη γεμίσει μέχρι αηδίας χαλίκια και να φτιάξει του κόσμου τις τσιμεντένιες παγίδες;Σε αντιδιαστολή συγχαρητήρια για την υπέροχη καινούργια παιδική χαρά του Αγίου Γερασίμου. 
    Γ)Χρόνια απορία μας με το πλήθος των νεραντζιών στους δρόμους του Ζωγράφου:Ολα αυτά τα δέντρα δεν υπάρχει τρόπος να μπολιαστούν;Να γίνουν λεμονιές και πορτοκαλιές,ώστε πέρα από το πράσινο να έχουν και άλλη μια πρακτική χρησιμότητα για τους δημότες,αντί να καταλήγουν στο τέλος σκουπίδια στους υπονόμους;

    Τέλος και παρεμπιπτόντως,μιας και το 'φερε η κουβέντα:Τι ακριβώς "παίζουν" ένα μάτσο ενήλικες γύρο από έναν αυτοσχέδιο πάγκο κάθε μέρα από νωρίς το πρωί ως το βράδυ στο πάνω μέρος της κεντρικής πλατείας Γαρδένιας,στην πλευρά του πεζόδρομου;http://zeidoron.blogspot.gr/2013/08/blog-post_9828.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για πες