ΤΑ ΠΕΤΡΟΔΟΛΑΡΑ ΤΟΥ ΚΑΤΑΡ «ΚΟΛΛΗΣΑΝ» ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ΛΟΓΩ ΔΙΑΦΩΝΙΑΣ
Θεωρήθηκε η «απάντηση στο φάντασμα της ύφεσης» και διαφημίστηκε ως η σπουδαιότερη «πράσινη επένδυση» της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. Η επένδυση στον Αστακό με τα πετροδόλαρα του Κατάρ προέβλεπε τη δημιουργία θερμοηλεκτρικού σταθμού ισχύος 1.100 MW, στον οποίο θα
χρησιμοποιούνταν ως καύσιμο υγροποιημένο αέριο LPG.
Θεωρήθηκε η «απάντηση στο φάντασμα της ύφεσης» και διαφημίστηκε ως η σπουδαιότερη «πράσινη επένδυση» της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. Η επένδυση στον Αστακό με τα πετροδόλαρα του Κατάρ προέβλεπε τη δημιουργία θερμοηλεκτρικού σταθμού ισχύος 1.100 MW, στον οποίο θα
χρησιμοποιούνταν ως καύσιμο υγροποιημένο αέριο LPG.
Σύμφωνα με έγκριτους ακαδημαϊκούς και περιβαλλοντολόγους, επρόκειτο μάλλον για την πιο μαύρη επένδυση που θα πραγματοποιούνταν στη χώρα μας. Το άδοξο τέλος της, όμως, δεν οφείλεται στον περιβαλλοντοκτόνο χαρακτήρα της. Οι Αραβες απέσυραν τον ενδιαφέρον τους επικαλούμενοι την πλήρη διαφωνία των εταιρειών που συνέθεταν την κοινοπραξία για την υλοποίηση του έργου.
Επρόκειτο για την Qatar Petroleum International και τη Shabbagh & Khoury SAL του κατασκευαστικού κολοσσού CCC, από αραβικής πλευράς, αμφότερες με διεθνή φήμη, και τη Rosebud Energie Deutschland, μια άγνωστη μέχρι τότε εταιρεία που εκπροσωπούνταν από τον Ιωάννη Σπορίδη-Αντωνιάδη. Η πολυδιαφημιζόμενη επένδυση, όμως, δεν ήταν η μόνη. Η Ναυτική Βιομηχανική Περιοχή Αστακού βρίθει επενδυτικών προσπαθειών, οι οποίες ουδέποτε ευοδώθηκαν. Ολα ξεκίνησαν το 1984, όταν ιδρύεται στην Ελλάδα η πρώτη Ναυτιλιακή Βιομηχανική Περιοχή (ΝΑΒΙΠΕ). Απαλλοτριώνονται γι' αυτόν το σκοπό 1.500 στρέμματα, στα οποία οριοθετείται η ΝΑΒΙΠΕ, ενώ η συνολική έκτασή της σήμερα είναι 1.910 στρέμματα.
Επρόκειτο για την Qatar Petroleum International και τη Shabbagh & Khoury SAL του κατασκευαστικού κολοσσού CCC, από αραβικής πλευράς, αμφότερες με διεθνή φήμη, και τη Rosebud Energie Deutschland, μια άγνωστη μέχρι τότε εταιρεία που εκπροσωπούνταν από τον Ιωάννη Σπορίδη-Αντωνιάδη. Η πολυδιαφημιζόμενη επένδυση, όμως, δεν ήταν η μόνη. Η Ναυτική Βιομηχανική Περιοχή Αστακού βρίθει επενδυτικών προσπαθειών, οι οποίες ουδέποτε ευοδώθηκαν. Ολα ξεκίνησαν το 1984, όταν ιδρύεται στην Ελλάδα η πρώτη Ναυτιλιακή Βιομηχανική Περιοχή (ΝΑΒΙΠΕ). Απαλλοτριώνονται γι' αυτόν το σκοπό 1.500 στρέμματα, στα οποία οριοθετείται η ΝΑΒΙΠΕ, ενώ η συνολική έκτασή της σήμερα είναι 1.910 στρέμματα.
Με ανύπαρκτες χωροταξικές μελέτες, κατασκευάζεται εκείνη την εποχή ένα λιμάνι-διαλυτήριο πλοίων σε μία ευαίσθητη θαλάσσια περιοχή. Φορέας υλοποίησης η Ελληνική Τράπεζα Βιομηχανικής Ανάπτυξης (ΕΤΒΑ), η οποία, σύμφωνα με τους γνωρίζοντες καλά την υπόθεση, «αφού είχε ήδη απορροφήσει 6,5 δισ. δραχμές, διαπίστωσε ότι δεν υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον και εγκατέλειψε το έργο, ψάχνοντας να το πουλήσει στην ντόπια και διεθνή αγορά». Παρελαύνουν διάφορες εταιρείες, όλες φέρουσες εξαιρετικά βρόμικες επενδύσεις, οι οποίες αποκλείονται μετά τις αντιδράσεις των κατοίκων.
Οι κινήσεις της ΕΤΒΑ είχαν εξοργίσει τους κατοίκους, οι οποίοι είχαν αιτήματα με συγκεκριμένη στόχευση. Ζητούσαν τη μετατροπή και λειτουργία της ΝΑΒΙΠΕ σε σύγχρονο εμπορικό λιμάνι, καθώς βάσει του προεδρικού διατάγματος 330 είχε μετατραπεί σε ελεύθερη ζώνη εμπορίου και βιομηχανίας, δημιουργώντας αυτή την προοπτική. Το 1996 θεσμοθετείται το πλαίσιο για την κατασκευή πρόσθετων λιμενικών έργων. Στόχος είναι να λειτουργήσει η ΝΑΒΙΠΕ ως διαμετακομιστικό λιμάνι. Προκηρύσσεται διαγωνισμός, ο οποίος κατακυρώνεται στην Κοινοπραξία Αστακός Τέρμιναλ Α.Ε. Πλην της εμπλοκής του Κατάρ, προηγήθηκε ακόμη ένα επενδυτικό εγχείρημα, το οποίο επίσης δέχθηκε σφοδρή κριτική από πολλές πλευρές. Ηταν το 2007, όταν η κοινοπραξία προχώρησε σε συμφωνία με την εταιρεία ιταλικών συμφερόντων Edison, με στόχο την κατασκευή μονάδας παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος, χρησιμοποιώντας ως καύσιμη ύλη το λιθάνθρακα, ένα καύσιμο που δεν προβλεπόταν στο ενεργειακό μείγμα της χώρας.
Σε κάθε περίπτωση, ο Αστακός βρίσκεται στο επίκεντρο επενδυτικών πρωτοβουλιών, πολλές εκ των οποίων έφεραν «πράσινο» μανδύα και υπόσχονταν ότι θα άλλαζαν τον ενεγειακό χάρτη της χώρας, αλλά και τη μοίρα των κατοίκων. Μέχρι στιγμής, τίποτα τέτοιο δεν έχει συμβεί...
Δείτε το υπόλοιπο εδώ
από newspressagrinio
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για πες