και "Καμπανάκι" για την άνοδο του ΣΥΡΙΖΑ
Της Δήμητρας Καδδά
Το χρέος είναι πολύ υψηλό στην Ελλάδα, και οι προβλέψεις του ΔΝΤ εμφανίζουν ότι θα παραμείνουν πολύ υψηλό χωρίς ελάφρυνση ή μακροπρόθεσμη χρηματοδότηση από τους Ευρωπαίους εταίρους, δήλωσε ο Thomsen σε συνέντευξη Τύπου που ακολούθησε τη δημοσιοποίηση της έκθεσης του ΔΝΤ για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους.
Το ΔΝΤ βλέπει πρόσθετα, μη προσδιορισμένα μέτρα 3,9 δισ. ευρώ, χρηματοδοτικό κενό 9,6 δισ. ευρώ για τη διετία 2015-2016. Ακόμη, ζητά στοχευμένες πωλήσεις και "προειδοποιεί" για την άνοδο του ΣΥΡΙΖΑ.
Ελληνικό χρέος
Οι εταίροι της Ελλάδας έχουν ήδη λάβει σειρά μέτρων για να οδηγηθεί το χρέος χαμηλότερα. Χρηματοδότησαν την επαναγορά του ελληνικού χρέους που ολοκληρώθηκε το Δεκέμβριο, και ήδη έχουν προχωρήσει σε αναδιάρθρωση μέρος των δικών τους δανείων. Αυτά τα μέτρα θα αρχίσουν να εμφανίζουν άμεσα οφέλη στη μείωση του χρέους, πρόσθεσε.
Συμπληρώνει ακόμη ότι ένα πλαίσιο έχει τεθεί τώρα για να επιτευχθεί μια βιώσιμη λύση για το πρόβλημα του ελληνικού χρέους. Οι Ευρωπαίοι εταίροι της Ελλάδας έχουν συμφωνήσει να λάβουν περαιτέρω μέτρα όσο διαρκεί το πρόγραμμα, ώστε να μειωθεί το ελληνικό χρέος σημαντικά χαμηλότερα του 110%/ΑΕΠ μέχρι το 2022, με την προϋπόθεση ότι η Ελλάδα θα επιτυγχάνει τους δημοσιονομικούς στόχους.
«Αυτές οι διαβεβαιώσεις στην ουσία αντανακλούν μια ρητή αναγνώριση –για πρώτη φορά από τότε που ξέσπασε η κρίση- ότι το χρέος της Ελλάδας δεν είναι βιώσιμο χωρίς ελάφρυνση ή μακροπρόθεσμη χρηματοδότηση», σημείωσε.
Ουσιαστικά ο κ. Τhomsen επιβεβαιώνει για πάλι μια φορά την στάση του ΔΝΤ ότι το ελληνικό χρέος θα γίνει βιώσιμο μόνο αν γίνει μια νέα απομείωσή του.
Εκθεση
Ακόμη, το ΔΝΤ κάνει λόγο για πρόσθετα, μη προσδιορισμένα μέτρα, 3,9 δισ. ευρώ αλλά και χρηματοδοτικό «κενό» 9,6 δισ. ευρώ για τη διετία 2015-2016 στην έκθεση προόδου του μνημονίου που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα.
Εκτιμά ύφεση 4,2% φέτος, υψηλότερη ανεργία 26,6%, ωστόσο βλέπει πλεονασματικό εμπορικό ισοζύγιο και επιστροφή στην ανάπτυξη το 2014. Ζητά στοχευμένες απολύσεις, μονιμοποίηση του έκτακτου τέλους αλληλεγγύης, ενώ αφήνει αιχμές για την πολιτική βούληση και προειδοποιεί για κινδύνους εάν δεν προωθηθούν άμεσα οι μεταρρυθμίσεις.
Αναλυτικότερα, στην έκθεσή του, το ΔΝΤ καταγράφει τη σημαντική πρόοδο που έχει επιτύχει η κυβέρνηση, κάνει όμως λόγο και για κινδύνους σε περίπτωση που η Ελλάδα δεν «τρέξει» να ολοκληρώσει άμεσα διαρθρωτικές μεταρρυθμιστείς που καθυστερούν ιδίως στην απελευθέρωση των αγορών, στον φοροεισπρακτικό μηχανισμό και στις αποκρατικοποιήσεις.
Το ΔΝΤ προσδιορίζει δύο πεδία που χρήζουν περαιτέρω εργασίας»: τα μη προσδιορισμένα μέτρα 3,9 δισ., ευρώ, τα οποία όπως αναφέρει το Ταμείο η κυβέρνηση θέλει να προέλθουν από τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και θα πρέπει να «κλειδώσουν» με τον προϋπολογισμό του 2014 αλλά και το σχέδιο μείωσης προσωπικού στο δημόσιο, όπου αναφέρει χαρακτηριστικά ότι: «οι στοχευμένες απολύσεις είναι απαραίτητες για να βοηθήσουν τις αρχές στο έργο τους».
Πρόσθετα μη προσδιορισμένα μέτρα
Το ΔΝΤ εκτιμά ότι το 2014, για να επιτευχθεί ο δημοσιονομικός στόχος, θα πρέπει να ληφθούν επιπλέον «μη προσδιορισμένα» μέτρα ύψους 1,7 δισ. ευρώ. Το ποσό αυτό αυξάνεται σε 2,8 δισ. ευρώ το 2015 και σωρευτικά σε 3,9 δισ. ευρώ το 2016.
Χρηματοδοτικό «κενό»
Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό, έως και το 2014 οι χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδος είναι καλυμμένες. Από το 2015 θα υπάρχει χρηματοδοτικό έλλειμμα 7,1 δισ. ευρώ και το 2016 έλλειμμα 2,5 δισ. ευρώ, δηλαδή συνολικά 9,6 δισ. ευρώ.
Χρέος - Ύφεση - Ανεργία
Το χρέος, από το 157,5% του ΑΕΠ το 2012, αναμένεται να αυξηθεί φέτος στο 178,5% και σταδιακά να υποχωρήσει στο 124% του ΑΕΠ το 2020.
Παράλληλα, το ΔΝΤ προβλέπει ύφεση 6% το 2012 4,2% φέτος και οριακή ανάκαμψη 0,6% το 2014. «Βλέπει» επίσης κορύφωση του ρυθμού ανάπτυξης το 2016 (3,7%) και εν συνεχεία εκτιμά επιβράδυνση του ΑΕΠ προς το 2,6% έως το 2020.
Το ΔΝΤ παραδέχεται ότι «έπεσε» έξω στις εκτιμήσεις του και τώρα αναμένει η ανάκαμψη την περίοδο 2014-2020 θα είναι 5% βραδύτερη από ότι ανέμενε προηγουμένως. Κάνει λόγο για σωρευτική μείωση του ΑΕΠ κατά 20% λόγω της κρίσης.
Στο μέτωπο της ανεργίας, το ΔΝΤ προβλέπει νέα αύξηση φέτος στο 26,6%, από το 24,4% το 2012 και αργή υποχώρηση στη συνέχεια: εκτιμά ότι θα υποχωρήσει κάτω από το 20% το 2017, ενώ το 2020 θα διαμορφώνεται στο 11,3%.
Λοιπά μεγέθη
Το ΔΝΤ παραδέχεται ότι έχει επιτευχθεί εντυπωσιακή «προσαρμογή» των μισθών οι οποίοι εκτιμά ότι υποχώρησαν κατά περίπου 20%, ασκώντας κριτική για το γεγονός ότι οι τιμές δεν έχουν αντιστοίχως προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα
Προβλέπει και νέα συρρίκνωση μισθών κατά 6,6% φέτος, οριακή μείωση του πληθωρισμού αλλά και νέα μείωση των επενδύσεων το 2013 κατά 3,3%, με ανάκαμψή του από το 2014 και μετά.
Προβλέπει όμως και πλεονασματικό εξωτερικό ισοζύγιο (τρεχουσών συναλλαγών) από το 2015 και μετά. Το εμπορικό ισοζύγιο αναμένεται να εμφανίσει πλεόνασμα από το 2014 (1,3% του ΑΕΠ).
Μικρές έως και μηδενικές αποκλίσεις ΔΝΤ-Κομισιόν
Οι προβλέψεις του ΔΝΤ συμπίπτουν εν πολλοίς με αυτές που δημοσιοποίησε πριν από λίγες εβδομάδες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή -τόσο όσον αφορά τη διατηρησιμότητα του χρέους όσο και ως προς το ρυθμό μεταβολής του ΑΕΠ και άλλους οικονομικούς δείκτες.
Οριακή απόκλιση εμφανίζεται στο ύψος των μη προσδιορισμένων μέτρων, τα οποία η Κομισιόν τοποθετεί στα 3,8 δισ. ευρώ, έναντι μέτρων ύψους 3,9 που προβλέπει το ΔΝΤ.
Διαθεσιμότητα
Στην έκθεσή του το ΔΝΤ επισημαίνει ότι μόνο 200 εργαζόμενοι τέθηκαν σε διαθεσιμότητα το 2012 έναντι κυβερνητικού στόχου για 15.000.
Αντικατάσταση της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ εάν δεν επιτευχθούν οι στόχοι
«Εξαιρετικά απογοητευτικά» χαρακτηρίζει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, προτείνοντας μάλιστα την αντικατάσταση της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ από ξένους τεχνοκράτες εάν διαπιστωθεί ότι δεν έχουν επιτευχθεί οι στόχοι κατά την εξαμηνιαία επιθεώρηση του προγράμματος.
Παράλληλα, το Ταμείο χαιρετίζει την πρόθεση της κυβέρνησης να επιταχύνει τις ιδιωτικοποιήσεις, παρότι, όπως επισημαίνει, δεν υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις μέχρι στιγμής για αυτό, καθώς η επανεκκίνηση του προγράμματος θα πάρει χρόνο.
18 δισ. ευρώ από αξιοποίηση ακινήτων
Η λίστα των αποκρατικοποιήσεων παρέμεινε η ίδια, αναφέρει το ΔΝΤ, αλλά η αξία των προς πώληση ακινήτων και ΔΕΚΟ αυξήθηκε μετά από στοιχεία που έδωσαν οι χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι. Συνολικά 10 δισ. ευρώ θα έρθουν από 3.150 ακίνητα, στα οποία θα μπει «πωλητήριο» τα επόμενα 2-3 χρόνια και επιπλέον 8 δισ. ευρώ αναμένονται από επιπλέον 10.000 ακίνητα τα οποία προετοιμάζονται για ιδιωτικοποίηση στη συνέχεια.
Εξάλλου, το ΔΝΤ κάνει λόγο για πολύ σκληρό πρόγραμμα 12 προκηρύξεων διαγωνισμών έως τον Ιούνιο του 2013 μέσω του ΤΑΙΠΕΔ αλλά και για πολιτικά προσκόμματα.
Το ΔΝΤ αναφέρει ότι σωρευτικά αναμένεται να φτάσουν στα ταμεία του δημοσίου 6 δισ. ευρώ στο τέλος του 2014, 10 δισ. ευρώ στο τέλος του 16 και 23,5 δισ. ευρώ έως το 2020.
Τα «φάουλ» της ελληνικής κυβέρνησης
Κριτική ασκείται για την αποτυχία στους στόχους αποκρατικοποιήσεων, καθώς τα 3,2 δισ. ευρώ του 2012 δεν ήρθαν ποτέ. Το ΔΝΤ αναφέρει ότι οι «πολιτικές αντιστάσεις παραμένουν ισχυρές» , ενώ το κοινοβούλιο πέρασε τροποποίηση στο Νόμο Περί Αποκρατικοποιήσεων που επιτρέπει στην επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων να κάνει συστάσεις πριν από κάθε συναλλαγή.
Κριτική ασκείται και στην αποτυχία του φοροεισπρακτικού μηχανισμού. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έκθεση «έγιναν μόνο λίγες προσπάθειες τους τελευταίους δέκα μήνες για να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα στο πεδίο των φορολογικών ελέγχων». Αυτό εν μέρει αντανακλά το «κενό ηγεσίας» (η θέση του Γενικού Γραμματέα Εσόδων παρέμεινε κενή τους τελευταίους 10 μήνες) γεγονός που σύμφωνα με το ΔΝΤ αντικατοπτρίζει το κενό ηγεσίας αλλά και τη βαθιά ριζωμένη γραφειοκρατική αντίσταση.
Κριτική ασκείται επίσης στις καθυστερήσεις στην απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων τα οποία θεωρούνται κομβικά γιατί επηρεάζουν την ανταγωνιστικότητα και το κόστος ζωής.
Το ΔΝΤ γίνεται επικριτικό και για τη μεταρρύθμιση του δικαστικού συστήματος, καθώς τα μέτρα για ακόμη μια φορά αναβλήθηκαν. Συγκεκριμένα τα ΔΝΤ αναφέρει ότι: «Στην Ελλάδα, η πρόοδος όσον αφορά την αντιμετώπιση των ανεκτέλεστων πτυχών (του προγράμματος), υπήρξε πολύ περιορισμένη εξαιτίας των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η δικαστική ανεξαρτησία (καθώς το πρόβλημα του ανεκτέλεστου βρίσκεται στην ίδια τη διαδικασία) και την έλλειψη πολιτικής δέσμευσης».
Ναι μεν, το πρόγραμμα προχωρά, αλλά…
Στην έκθεσή του το ΔΝΤ αναφέρει ότι «σε γενικές γραμμές το ελληνικό πρόγραμμα κινείται στη σωστή κατεύθυνση, αλλά οι προκλήσεις μπροστά παραμένουν τεράστιες. Το πρόγραμμα –επισημαίνει ο Οργανισμός- συνεχίζει να είναι η καλύτερη ευκαιρία της Ελλάδας για να ολοκληρώσει επιτυχώς τη δημοσιονομική της προσαρμογή εντός της Ευρωζώνης. Τούτου λεχθέντος, ακόμα και με μεγάλη ανακούφιση από το χρέος, η Ελλάδα δεν θα καταφέρει να αποκαταστήσει την ισχυρή ανάπτυξης όντας μέλος της Ευρωζώνης χωρίς τις βαθιές, διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις.
Με βάση τις δεσμεύσεις της κυβέρνησης και τη δέσμευση των Ευρωπαίων εταίρων της Ελλάδας για τη στήριξη της χώρας στη διάρκεια του προγράμματος και πέρα από αυτή, καθώς και με βαθιά ανακούφιση για την επίτευξη βιωσιμότητας του χρέους, το ΔΝΤ μπορεί να στηρίξει την ολοκλήρωση της πρώτης και δεύτερης αναθεώρησης και του αιτήματος των αρχών για τροποποίηση και παραίτηση από την εφαρμογή των κριτηρίων απόδοσης στο τέλος του 2012, τροποποίηση των κριτηρίων αυτών και εκ νέου κλιμάκωση των αγορών στο πλαίσιο της συμφωνίας.
Η σταδιακή προσέγγιση στην ανακούφιση του χρέους θα πρέπει να επανεξεταστεί εάν το υψηλό φορτίο χρέους συνεχίσει να επηρεάζει τις επενδύσεις. Η υπόθεση ότι το ΑΕΠ θα αρχίσει να ανακάμπτει το 2014 –όταν η δημοσιονομική ενοποίηση θα εξακολουθεί να ασκεί πιέσεις- βασίζεται στην προσδοκία ότι μια σταδιακή ανάκαμψη στην εμπιστοσύνη και στις επενδύσεις θα αρχίσει να λαμβάνει χώρα μέχρι τότε. Είναι σημαντικό από αυτή την άποψη, σύμφωνα με την εκτίμηση του ΔΝΤ, ότι τα πρόσφατα στοιχεία πως οι αρχές είναι αποφασισμένες να ακολουθήσουν το πρόγραμμα, παρά τη δύσκολη πολιτική κατάσταση, και ότι οι Ευρωπαίοι εταίροι συνεχίζουν να παρέχουν άνευ προηγουμένου στήριξη, θα πείσει τους επενδυτές σταδιακά ότι ο κίνδυνος εξόδου από το ευρώ διαχέεται, παρά τα υψηλά επίπεδα χρέους. Εάν καταστεί ξεκάθαρο ωστόσο, ότι η εμπιστοσύνη των επενδυτών παραμένει υποτονική εξαιτίας των ανησυχιών για το χρέος, παρά την ισχυρή εφαρμογή του προγράμματος από τις αρχές, θα πρέπει να εξεταστεί το ενδεχόμενο μιας πιο εμπροσθοβαρούς προσέγγισης στην ανακούφιση από το χρέος. Οι μακροοικονομικές προβλέψεις και οι εκτιμήσεις για το χρέος, θα πρέπει επομένως να αξιολογούνται προσεκτικά σε κάθε μελλοντική προσέγγιση.
Οι δυσκολίες στη χρηματοδότηση παραμένουν μια ανησυχία. Το πρόγραμμα είναι πλήρως χρηματοδοτούμενο σε 12μηνη μελλοντική βάση, και η πρόταση για μετακύλιση των ομολόγων που κρατούνται από τις κεντρικές τράπεζες της ευρωζώνης, θα μπορούσε να παράσχει επαρκείς χρηματοδοτικές διαβεβαιώσεις μέχρι το τέλος του 2013. Οι Ευρωπαίοι εταίροι της Ελλάδας θα πρέπει να δεσμευτούν σε νέα χρηματοδότηση σε αυτό το σημείο. Σε ένα σχετικό θέμα, οι χρηματοδοτικές δυσκολίες σημαίνουν ότι η κυβέρνηση δεν σχεδιάζει πλέον να μειώσει την έκδοση εντόκων κατά 9 δισ. ευρώ το 2013, σε αντίθεση με ό,τι προβλεπόταν στο πρόγραμμα. Χωρίς επεκτατική στάση από την πλευρά της ΕΚΤ, αυτό σημαίνει ότι οι συνθήκες ρευστότητας θα είναι αξιοσημείωτα πιο σφιχτές. Εάν αυτό κρίνεται ότι αποτελεί σημαντικό ρίσκο για το μακροοικονομικό πλαίσιο, το ΔΝΤ θα ανέμενε ότι τα κράτη-μέλη της ευρωζώνης θα παρείχαν επιπρόσθετη χρηματοδότηση το 2013 για να επιτρέψουν στην Ελλάδα να μειώσει τις εκδόσεις εντόκων όπως αρχικά είχε προγραμματιστεί, ή η ΕΚΤ να αυξήσει το όριό της σχετικά με την επιλεξιμότητα επαναγοράς των εντόκων».
Κίνδυνοι για την οικονομία
Σημαντικούς κινδύνους για το οικονομικό outlook, διαπιστώνει το ΔΝΤ. Η οικονομία παραμένει εξαιρετικά ευάλωτη στην κρίση εμπιστοσύνης, αν ληφθούν υπόψιν ο κίνδυνος στην εφαρμογή μεταρρυθμίσεων και το εύθραυστο πολιτικό σκηνικό. Οι σφικτές πιστωτικές συνθήκες ενέχουν μεγάλο ρίσκο, δεδομένης της σημαντικής εξάρτησης από τα έντοκα γραμμάτια δημοσίου που αντικαθιστούν την αύξηση της χρηματοδότησης από την Ευρωζώνη.
Εκτός Ελλάδας, η ανάπτυξη σε χώρες-εμπορικούς εταίρους θα μπορούσε να επιβραδυνθεί, γεγονός που, σε συνδυασμό με τις πιο σφικτές συνθήκες ρευστότητας, θα μπορούσε να αυξήσει στο μέλλον το μέγεθος των δημοσιονομικών πολλαπλασιαστών. Στα θετικά, το ΔΝΤ ξεχωρίζει την ταχεία μείωση του εργατικού κόστους που είναι πιθανό να διευκολύνει τη διαδικασία προσαρμογής μέσω των τιμών παρά των ποσοτήτων.
Επίσης το ΔΝΤ κάνει ειδική αναφορά στις νέες αιρεσιμότητες που υποχρεώνουν σε νέα περικοπή δαπανών για κάθε απόκλιση, είτε στο πεδίο των αποκρατικοποιήσεων, είτε στο δημοσιονομικό πεδίο.
Κίνδυνοι για το πρόγραμμα προσαρμογής - "Καμπανάκι" για την άνοδο του ΣΥΡΙΖΑ
Διατηρούνται οι κίνδυνοι καθοδικής απόκλισης του προγράμματος, προειδοποιεί το ΔΝΤ. Η Ελλάδα επιχειρεί να πετύχει μία άνευ προηγουμένου δημοσιονομική προσαρμογή αλλά και προσαρμογή των τρεχουσών συναλλαγών στη βάση σταθερής ισοτιμίας, με ένα υπέρογκο φορτίο χρέους και αδύναμη εμπιστοσύνη. Οι βασικοί κίνδυνοι για το πρόγραμμα της χώρας είναι:
1) Πολιτική αποτυχία. Βασικός κίνδυνος για το πρόγραμμα είναι ο περιορισμός της στήριξης των μεταρρυθμίσεων, ειδικά αν η Ελλάδα αναγκαστεί να υπομείνει άλλο ένα έτος ραγδαίας ύφεσης. Οι τελευταίες δημοσκοπήσεις δείχνουν πως η στήριξη προς τις δυνάμεις του κυβερνητικού συνασπισμού φθίνει, ενώ προς τον ΣΥΡΙΖΑ και άλλες αντιμνημονιακές δυνάμεις διογκώνεται. Αυτό μπορεί να έχει μεγαλύτερες προεκτάσεις από την καθυστέρηση στην εφαρμογή του προγράμματος, όπως το να οδηγήσει σε πολιτική κρίση και τελικά στη χρεοκοπία/έξοδο από το ευρώ.
2) Καθυστέρηση στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης. Ακόμη και χωρίς ολοκληρωτική πολιτική αποτυχία, η πολιτική αστάθεια και ο κίνδυνος άτακτης χρεοκοπίας/εξόδου από το ευρώ μπορεί να έχει ισχυρότερο αντίκτυπο στην εμπιστοσύνη και τις επενδύσεις από τον προβλεπόμενο.
3) Μηχανισμός μετάδοσης. Το πρόγραμμα υιοθετεί συντηρητική στάση για τους δημοσιονομικούς πολλαπλασιαστές, ωστόσο αυτοί δεν αποκλείεται να αυξηθούν πάνω από τα εκτιμώμενα επίπεδα, ειδικά στην περίπτωση επιδείνωσης του εξωτερικού περιβάλλοντος ή ταχύτερου του αναμενόμενου ρυθμού απομόχλευσης των τραπεζών.
Το εναλλακτικό ακραίο σενάριο
Αναφορικά με τα ρίσκα, η έκθεση του ΔΝΤ επισημαίνει ότι αν και το πρόγραμμα έχει στόχο την άμβλυνση των κινδύνων αυτών, είναι ξεκάθαρο ότι εάν συμβούν, θα χρειαστεί περαιτέρω ανακούφιση του χρέους και χρηματοδότηση από τους Ευρωπαίους εταίρους της Ελλάδας. Το πρόγραμμα στόχο έχει να περιορίσει τα ρίσκα μέσω εφαρμογής της πολιτικής, αυστηρότερων δημοσιονομικών κανόνων, προστασίας για τους πιο ευάλωτους και ενίσχυσης των προσπαθειών διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.
Εάν τα μακροοικονομικά ρίσκα υλοποιηθούν, τότε η Ελλάδα θα χρειαστεί περισσότερο χρόνο για τις προσαρμογές, στήριξη μέσω επιπρόσθετης ανακούφισης του χρέους και χρηματοδότηση από τους Ευρωπαίους εταίρους της Ελλάδας. Το εναλλακτικό σενάριο που εξετάστηκε στην Ανάλυση Βιωσιμότητας του Χρέους, δίνει κάποιες ενδείξεις των πιθανών αναγκών. Με βάση αυτό το σενάριο, η επιστροφή της Ελλάδας σε τροχιά θα απαιτήσει περίπου 3% του ελληνικού ΑΕΠ ετησίως (6 δισ. ευρώ) σε δημοσιονομικές μεταβιβάσεις στο διάστημα μεταξύ 2013-2020 (το οποίο θα μπορούσε να συμβεί μέσω διαφόρων διαύλων, μεταξύ των οποίων χαμηλότερα επιτόκια των δανείων του EFSF και των δανείων των κρατών προς την Ελλάδα).
Εναλλακτικά, θα απαιτούσε ένα haircut της τάξης του 25% στα τρέχοντα δάνεια του EFSF, των δανείων των κρατών της ευρωζώνης και των δανείων που έχει η ΕΚΤ μέσω του SMP.
Σημειώνεται ότι στο κείμενο του ΔΝΤ περιλαμβάνονται ως παραρτήματα τα κείμενα του μνημονίου μαζί με τις επιστολές προς την τρόικα, τα οποία είχε δημοσιεύσει πριν από λίγες εβδομάδες η Κομισιόν όταν ολοκλήρωσε τη δική της αξιολόγηση.
Πηγή:www.capital.gr
Της Δήμητρας Καδδά
Το χρέος είναι πολύ υψηλό στην Ελλάδα, και οι προβλέψεις του ΔΝΤ εμφανίζουν ότι θα παραμείνουν πολύ υψηλό χωρίς ελάφρυνση ή μακροπρόθεσμη χρηματοδότηση από τους Ευρωπαίους εταίρους, δήλωσε ο Thomsen σε συνέντευξη Τύπου που ακολούθησε τη δημοσιοποίηση της έκθεσης του ΔΝΤ για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους.
Το ΔΝΤ βλέπει πρόσθετα, μη προσδιορισμένα μέτρα 3,9 δισ. ευρώ, χρηματοδοτικό κενό 9,6 δισ. ευρώ για τη διετία 2015-2016. Ακόμη, ζητά στοχευμένες πωλήσεις και "προειδοποιεί" για την άνοδο του ΣΥΡΙΖΑ.
Ελληνικό χρέος
Οι εταίροι της Ελλάδας έχουν ήδη λάβει σειρά μέτρων για να οδηγηθεί το χρέος χαμηλότερα. Χρηματοδότησαν την επαναγορά του ελληνικού χρέους που ολοκληρώθηκε το Δεκέμβριο, και ήδη έχουν προχωρήσει σε αναδιάρθρωση μέρος των δικών τους δανείων. Αυτά τα μέτρα θα αρχίσουν να εμφανίζουν άμεσα οφέλη στη μείωση του χρέους, πρόσθεσε.
Συμπληρώνει ακόμη ότι ένα πλαίσιο έχει τεθεί τώρα για να επιτευχθεί μια βιώσιμη λύση για το πρόβλημα του ελληνικού χρέους. Οι Ευρωπαίοι εταίροι της Ελλάδας έχουν συμφωνήσει να λάβουν περαιτέρω μέτρα όσο διαρκεί το πρόγραμμα, ώστε να μειωθεί το ελληνικό χρέος σημαντικά χαμηλότερα του 110%/ΑΕΠ μέχρι το 2022, με την προϋπόθεση ότι η Ελλάδα θα επιτυγχάνει τους δημοσιονομικούς στόχους.
«Αυτές οι διαβεβαιώσεις στην ουσία αντανακλούν μια ρητή αναγνώριση –για πρώτη φορά από τότε που ξέσπασε η κρίση- ότι το χρέος της Ελλάδας δεν είναι βιώσιμο χωρίς ελάφρυνση ή μακροπρόθεσμη χρηματοδότηση», σημείωσε.
Ουσιαστικά ο κ. Τhomsen επιβεβαιώνει για πάλι μια φορά την στάση του ΔΝΤ ότι το ελληνικό χρέος θα γίνει βιώσιμο μόνο αν γίνει μια νέα απομείωσή του.
Εκθεση
Ακόμη, το ΔΝΤ κάνει λόγο για πρόσθετα, μη προσδιορισμένα μέτρα, 3,9 δισ. ευρώ αλλά και χρηματοδοτικό «κενό» 9,6 δισ. ευρώ για τη διετία 2015-2016 στην έκθεση προόδου του μνημονίου που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα.
Εκτιμά ύφεση 4,2% φέτος, υψηλότερη ανεργία 26,6%, ωστόσο βλέπει πλεονασματικό εμπορικό ισοζύγιο και επιστροφή στην ανάπτυξη το 2014. Ζητά στοχευμένες απολύσεις, μονιμοποίηση του έκτακτου τέλους αλληλεγγύης, ενώ αφήνει αιχμές για την πολιτική βούληση και προειδοποιεί για κινδύνους εάν δεν προωθηθούν άμεσα οι μεταρρυθμίσεις.
Αναλυτικότερα, στην έκθεσή του, το ΔΝΤ καταγράφει τη σημαντική πρόοδο που έχει επιτύχει η κυβέρνηση, κάνει όμως λόγο και για κινδύνους σε περίπτωση που η Ελλάδα δεν «τρέξει» να ολοκληρώσει άμεσα διαρθρωτικές μεταρρυθμιστείς που καθυστερούν ιδίως στην απελευθέρωση των αγορών, στον φοροεισπρακτικό μηχανισμό και στις αποκρατικοποιήσεις.
Το ΔΝΤ προσδιορίζει δύο πεδία που χρήζουν περαιτέρω εργασίας»: τα μη προσδιορισμένα μέτρα 3,9 δισ., ευρώ, τα οποία όπως αναφέρει το Ταμείο η κυβέρνηση θέλει να προέλθουν από τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και θα πρέπει να «κλειδώσουν» με τον προϋπολογισμό του 2014 αλλά και το σχέδιο μείωσης προσωπικού στο δημόσιο, όπου αναφέρει χαρακτηριστικά ότι: «οι στοχευμένες απολύσεις είναι απαραίτητες για να βοηθήσουν τις αρχές στο έργο τους».
Πρόσθετα μη προσδιορισμένα μέτρα
Το ΔΝΤ εκτιμά ότι το 2014, για να επιτευχθεί ο δημοσιονομικός στόχος, θα πρέπει να ληφθούν επιπλέον «μη προσδιορισμένα» μέτρα ύψους 1,7 δισ. ευρώ. Το ποσό αυτό αυξάνεται σε 2,8 δισ. ευρώ το 2015 και σωρευτικά σε 3,9 δισ. ευρώ το 2016.
Χρηματοδοτικό «κενό»
Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό, έως και το 2014 οι χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδος είναι καλυμμένες. Από το 2015 θα υπάρχει χρηματοδοτικό έλλειμμα 7,1 δισ. ευρώ και το 2016 έλλειμμα 2,5 δισ. ευρώ, δηλαδή συνολικά 9,6 δισ. ευρώ.
Χρέος - Ύφεση - Ανεργία
Το χρέος, από το 157,5% του ΑΕΠ το 2012, αναμένεται να αυξηθεί φέτος στο 178,5% και σταδιακά να υποχωρήσει στο 124% του ΑΕΠ το 2020.
Παράλληλα, το ΔΝΤ προβλέπει ύφεση 6% το 2012 4,2% φέτος και οριακή ανάκαμψη 0,6% το 2014. «Βλέπει» επίσης κορύφωση του ρυθμού ανάπτυξης το 2016 (3,7%) και εν συνεχεία εκτιμά επιβράδυνση του ΑΕΠ προς το 2,6% έως το 2020.
Το ΔΝΤ παραδέχεται ότι «έπεσε» έξω στις εκτιμήσεις του και τώρα αναμένει η ανάκαμψη την περίοδο 2014-2020 θα είναι 5% βραδύτερη από ότι ανέμενε προηγουμένως. Κάνει λόγο για σωρευτική μείωση του ΑΕΠ κατά 20% λόγω της κρίσης.
Στο μέτωπο της ανεργίας, το ΔΝΤ προβλέπει νέα αύξηση φέτος στο 26,6%, από το 24,4% το 2012 και αργή υποχώρηση στη συνέχεια: εκτιμά ότι θα υποχωρήσει κάτω από το 20% το 2017, ενώ το 2020 θα διαμορφώνεται στο 11,3%.
Λοιπά μεγέθη
Το ΔΝΤ παραδέχεται ότι έχει επιτευχθεί εντυπωσιακή «προσαρμογή» των μισθών οι οποίοι εκτιμά ότι υποχώρησαν κατά περίπου 20%, ασκώντας κριτική για το γεγονός ότι οι τιμές δεν έχουν αντιστοίχως προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα
Προβλέπει και νέα συρρίκνωση μισθών κατά 6,6% φέτος, οριακή μείωση του πληθωρισμού αλλά και νέα μείωση των επενδύσεων το 2013 κατά 3,3%, με ανάκαμψή του από το 2014 και μετά.
Προβλέπει όμως και πλεονασματικό εξωτερικό ισοζύγιο (τρεχουσών συναλλαγών) από το 2015 και μετά. Το εμπορικό ισοζύγιο αναμένεται να εμφανίσει πλεόνασμα από το 2014 (1,3% του ΑΕΠ).
Μικρές έως και μηδενικές αποκλίσεις ΔΝΤ-Κομισιόν
Οι προβλέψεις του ΔΝΤ συμπίπτουν εν πολλοίς με αυτές που δημοσιοποίησε πριν από λίγες εβδομάδες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή -τόσο όσον αφορά τη διατηρησιμότητα του χρέους όσο και ως προς το ρυθμό μεταβολής του ΑΕΠ και άλλους οικονομικούς δείκτες.
Οριακή απόκλιση εμφανίζεται στο ύψος των μη προσδιορισμένων μέτρων, τα οποία η Κομισιόν τοποθετεί στα 3,8 δισ. ευρώ, έναντι μέτρων ύψους 3,9 που προβλέπει το ΔΝΤ.
Διαθεσιμότητα
Στην έκθεσή του το ΔΝΤ επισημαίνει ότι μόνο 200 εργαζόμενοι τέθηκαν σε διαθεσιμότητα το 2012 έναντι κυβερνητικού στόχου για 15.000.
Αντικατάσταση της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ εάν δεν επιτευχθούν οι στόχοι
«Εξαιρετικά απογοητευτικά» χαρακτηρίζει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, προτείνοντας μάλιστα την αντικατάσταση της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ από ξένους τεχνοκράτες εάν διαπιστωθεί ότι δεν έχουν επιτευχθεί οι στόχοι κατά την εξαμηνιαία επιθεώρηση του προγράμματος.
Παράλληλα, το Ταμείο χαιρετίζει την πρόθεση της κυβέρνησης να επιταχύνει τις ιδιωτικοποιήσεις, παρότι, όπως επισημαίνει, δεν υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις μέχρι στιγμής για αυτό, καθώς η επανεκκίνηση του προγράμματος θα πάρει χρόνο.
18 δισ. ευρώ από αξιοποίηση ακινήτων
Η λίστα των αποκρατικοποιήσεων παρέμεινε η ίδια, αναφέρει το ΔΝΤ, αλλά η αξία των προς πώληση ακινήτων και ΔΕΚΟ αυξήθηκε μετά από στοιχεία που έδωσαν οι χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι. Συνολικά 10 δισ. ευρώ θα έρθουν από 3.150 ακίνητα, στα οποία θα μπει «πωλητήριο» τα επόμενα 2-3 χρόνια και επιπλέον 8 δισ. ευρώ αναμένονται από επιπλέον 10.000 ακίνητα τα οποία προετοιμάζονται για ιδιωτικοποίηση στη συνέχεια.
Εξάλλου, το ΔΝΤ κάνει λόγο για πολύ σκληρό πρόγραμμα 12 προκηρύξεων διαγωνισμών έως τον Ιούνιο του 2013 μέσω του ΤΑΙΠΕΔ αλλά και για πολιτικά προσκόμματα.
Το ΔΝΤ αναφέρει ότι σωρευτικά αναμένεται να φτάσουν στα ταμεία του δημοσίου 6 δισ. ευρώ στο τέλος του 2014, 10 δισ. ευρώ στο τέλος του 16 και 23,5 δισ. ευρώ έως το 2020.
Τα «φάουλ» της ελληνικής κυβέρνησης
Κριτική ασκείται για την αποτυχία στους στόχους αποκρατικοποιήσεων, καθώς τα 3,2 δισ. ευρώ του 2012 δεν ήρθαν ποτέ. Το ΔΝΤ αναφέρει ότι οι «πολιτικές αντιστάσεις παραμένουν ισχυρές» , ενώ το κοινοβούλιο πέρασε τροποποίηση στο Νόμο Περί Αποκρατικοποιήσεων που επιτρέπει στην επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων να κάνει συστάσεις πριν από κάθε συναλλαγή.
Κριτική ασκείται και στην αποτυχία του φοροεισπρακτικού μηχανισμού. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έκθεση «έγιναν μόνο λίγες προσπάθειες τους τελευταίους δέκα μήνες για να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα στο πεδίο των φορολογικών ελέγχων». Αυτό εν μέρει αντανακλά το «κενό ηγεσίας» (η θέση του Γενικού Γραμματέα Εσόδων παρέμεινε κενή τους τελευταίους 10 μήνες) γεγονός που σύμφωνα με το ΔΝΤ αντικατοπτρίζει το κενό ηγεσίας αλλά και τη βαθιά ριζωμένη γραφειοκρατική αντίσταση.
Κριτική ασκείται επίσης στις καθυστερήσεις στην απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων τα οποία θεωρούνται κομβικά γιατί επηρεάζουν την ανταγωνιστικότητα και το κόστος ζωής.
Το ΔΝΤ γίνεται επικριτικό και για τη μεταρρύθμιση του δικαστικού συστήματος, καθώς τα μέτρα για ακόμη μια φορά αναβλήθηκαν. Συγκεκριμένα τα ΔΝΤ αναφέρει ότι: «Στην Ελλάδα, η πρόοδος όσον αφορά την αντιμετώπιση των ανεκτέλεστων πτυχών (του προγράμματος), υπήρξε πολύ περιορισμένη εξαιτίας των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η δικαστική ανεξαρτησία (καθώς το πρόβλημα του ανεκτέλεστου βρίσκεται στην ίδια τη διαδικασία) και την έλλειψη πολιτικής δέσμευσης».
Ναι μεν, το πρόγραμμα προχωρά, αλλά…
Στην έκθεσή του το ΔΝΤ αναφέρει ότι «σε γενικές γραμμές το ελληνικό πρόγραμμα κινείται στη σωστή κατεύθυνση, αλλά οι προκλήσεις μπροστά παραμένουν τεράστιες. Το πρόγραμμα –επισημαίνει ο Οργανισμός- συνεχίζει να είναι η καλύτερη ευκαιρία της Ελλάδας για να ολοκληρώσει επιτυχώς τη δημοσιονομική της προσαρμογή εντός της Ευρωζώνης. Τούτου λεχθέντος, ακόμα και με μεγάλη ανακούφιση από το χρέος, η Ελλάδα δεν θα καταφέρει να αποκαταστήσει την ισχυρή ανάπτυξης όντας μέλος της Ευρωζώνης χωρίς τις βαθιές, διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις.
Με βάση τις δεσμεύσεις της κυβέρνησης και τη δέσμευση των Ευρωπαίων εταίρων της Ελλάδας για τη στήριξη της χώρας στη διάρκεια του προγράμματος και πέρα από αυτή, καθώς και με βαθιά ανακούφιση για την επίτευξη βιωσιμότητας του χρέους, το ΔΝΤ μπορεί να στηρίξει την ολοκλήρωση της πρώτης και δεύτερης αναθεώρησης και του αιτήματος των αρχών για τροποποίηση και παραίτηση από την εφαρμογή των κριτηρίων απόδοσης στο τέλος του 2012, τροποποίηση των κριτηρίων αυτών και εκ νέου κλιμάκωση των αγορών στο πλαίσιο της συμφωνίας.
Η σταδιακή προσέγγιση στην ανακούφιση του χρέους θα πρέπει να επανεξεταστεί εάν το υψηλό φορτίο χρέους συνεχίσει να επηρεάζει τις επενδύσεις. Η υπόθεση ότι το ΑΕΠ θα αρχίσει να ανακάμπτει το 2014 –όταν η δημοσιονομική ενοποίηση θα εξακολουθεί να ασκεί πιέσεις- βασίζεται στην προσδοκία ότι μια σταδιακή ανάκαμψη στην εμπιστοσύνη και στις επενδύσεις θα αρχίσει να λαμβάνει χώρα μέχρι τότε. Είναι σημαντικό από αυτή την άποψη, σύμφωνα με την εκτίμηση του ΔΝΤ, ότι τα πρόσφατα στοιχεία πως οι αρχές είναι αποφασισμένες να ακολουθήσουν το πρόγραμμα, παρά τη δύσκολη πολιτική κατάσταση, και ότι οι Ευρωπαίοι εταίροι συνεχίζουν να παρέχουν άνευ προηγουμένου στήριξη, θα πείσει τους επενδυτές σταδιακά ότι ο κίνδυνος εξόδου από το ευρώ διαχέεται, παρά τα υψηλά επίπεδα χρέους. Εάν καταστεί ξεκάθαρο ωστόσο, ότι η εμπιστοσύνη των επενδυτών παραμένει υποτονική εξαιτίας των ανησυχιών για το χρέος, παρά την ισχυρή εφαρμογή του προγράμματος από τις αρχές, θα πρέπει να εξεταστεί το ενδεχόμενο μιας πιο εμπροσθοβαρούς προσέγγισης στην ανακούφιση από το χρέος. Οι μακροοικονομικές προβλέψεις και οι εκτιμήσεις για το χρέος, θα πρέπει επομένως να αξιολογούνται προσεκτικά σε κάθε μελλοντική προσέγγιση.
Οι δυσκολίες στη χρηματοδότηση παραμένουν μια ανησυχία. Το πρόγραμμα είναι πλήρως χρηματοδοτούμενο σε 12μηνη μελλοντική βάση, και η πρόταση για μετακύλιση των ομολόγων που κρατούνται από τις κεντρικές τράπεζες της ευρωζώνης, θα μπορούσε να παράσχει επαρκείς χρηματοδοτικές διαβεβαιώσεις μέχρι το τέλος του 2013. Οι Ευρωπαίοι εταίροι της Ελλάδας θα πρέπει να δεσμευτούν σε νέα χρηματοδότηση σε αυτό το σημείο. Σε ένα σχετικό θέμα, οι χρηματοδοτικές δυσκολίες σημαίνουν ότι η κυβέρνηση δεν σχεδιάζει πλέον να μειώσει την έκδοση εντόκων κατά 9 δισ. ευρώ το 2013, σε αντίθεση με ό,τι προβλεπόταν στο πρόγραμμα. Χωρίς επεκτατική στάση από την πλευρά της ΕΚΤ, αυτό σημαίνει ότι οι συνθήκες ρευστότητας θα είναι αξιοσημείωτα πιο σφιχτές. Εάν αυτό κρίνεται ότι αποτελεί σημαντικό ρίσκο για το μακροοικονομικό πλαίσιο, το ΔΝΤ θα ανέμενε ότι τα κράτη-μέλη της ευρωζώνης θα παρείχαν επιπρόσθετη χρηματοδότηση το 2013 για να επιτρέψουν στην Ελλάδα να μειώσει τις εκδόσεις εντόκων όπως αρχικά είχε προγραμματιστεί, ή η ΕΚΤ να αυξήσει το όριό της σχετικά με την επιλεξιμότητα επαναγοράς των εντόκων».
Κίνδυνοι για την οικονομία
Σημαντικούς κινδύνους για το οικονομικό outlook, διαπιστώνει το ΔΝΤ. Η οικονομία παραμένει εξαιρετικά ευάλωτη στην κρίση εμπιστοσύνης, αν ληφθούν υπόψιν ο κίνδυνος στην εφαρμογή μεταρρυθμίσεων και το εύθραυστο πολιτικό σκηνικό. Οι σφικτές πιστωτικές συνθήκες ενέχουν μεγάλο ρίσκο, δεδομένης της σημαντικής εξάρτησης από τα έντοκα γραμμάτια δημοσίου που αντικαθιστούν την αύξηση της χρηματοδότησης από την Ευρωζώνη.
Εκτός Ελλάδας, η ανάπτυξη σε χώρες-εμπορικούς εταίρους θα μπορούσε να επιβραδυνθεί, γεγονός που, σε συνδυασμό με τις πιο σφικτές συνθήκες ρευστότητας, θα μπορούσε να αυξήσει στο μέλλον το μέγεθος των δημοσιονομικών πολλαπλασιαστών. Στα θετικά, το ΔΝΤ ξεχωρίζει την ταχεία μείωση του εργατικού κόστους που είναι πιθανό να διευκολύνει τη διαδικασία προσαρμογής μέσω των τιμών παρά των ποσοτήτων.
Επίσης το ΔΝΤ κάνει ειδική αναφορά στις νέες αιρεσιμότητες που υποχρεώνουν σε νέα περικοπή δαπανών για κάθε απόκλιση, είτε στο πεδίο των αποκρατικοποιήσεων, είτε στο δημοσιονομικό πεδίο.
Κίνδυνοι για το πρόγραμμα προσαρμογής - "Καμπανάκι" για την άνοδο του ΣΥΡΙΖΑ
Διατηρούνται οι κίνδυνοι καθοδικής απόκλισης του προγράμματος, προειδοποιεί το ΔΝΤ. Η Ελλάδα επιχειρεί να πετύχει μία άνευ προηγουμένου δημοσιονομική προσαρμογή αλλά και προσαρμογή των τρεχουσών συναλλαγών στη βάση σταθερής ισοτιμίας, με ένα υπέρογκο φορτίο χρέους και αδύναμη εμπιστοσύνη. Οι βασικοί κίνδυνοι για το πρόγραμμα της χώρας είναι:
1) Πολιτική αποτυχία. Βασικός κίνδυνος για το πρόγραμμα είναι ο περιορισμός της στήριξης των μεταρρυθμίσεων, ειδικά αν η Ελλάδα αναγκαστεί να υπομείνει άλλο ένα έτος ραγδαίας ύφεσης. Οι τελευταίες δημοσκοπήσεις δείχνουν πως η στήριξη προς τις δυνάμεις του κυβερνητικού συνασπισμού φθίνει, ενώ προς τον ΣΥΡΙΖΑ και άλλες αντιμνημονιακές δυνάμεις διογκώνεται. Αυτό μπορεί να έχει μεγαλύτερες προεκτάσεις από την καθυστέρηση στην εφαρμογή του προγράμματος, όπως το να οδηγήσει σε πολιτική κρίση και τελικά στη χρεοκοπία/έξοδο από το ευρώ.
2) Καθυστέρηση στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης. Ακόμη και χωρίς ολοκληρωτική πολιτική αποτυχία, η πολιτική αστάθεια και ο κίνδυνος άτακτης χρεοκοπίας/εξόδου από το ευρώ μπορεί να έχει ισχυρότερο αντίκτυπο στην εμπιστοσύνη και τις επενδύσεις από τον προβλεπόμενο.
3) Μηχανισμός μετάδοσης. Το πρόγραμμα υιοθετεί συντηρητική στάση για τους δημοσιονομικούς πολλαπλασιαστές, ωστόσο αυτοί δεν αποκλείεται να αυξηθούν πάνω από τα εκτιμώμενα επίπεδα, ειδικά στην περίπτωση επιδείνωσης του εξωτερικού περιβάλλοντος ή ταχύτερου του αναμενόμενου ρυθμού απομόχλευσης των τραπεζών.
Το εναλλακτικό ακραίο σενάριο
Αναφορικά με τα ρίσκα, η έκθεση του ΔΝΤ επισημαίνει ότι αν και το πρόγραμμα έχει στόχο την άμβλυνση των κινδύνων αυτών, είναι ξεκάθαρο ότι εάν συμβούν, θα χρειαστεί περαιτέρω ανακούφιση του χρέους και χρηματοδότηση από τους Ευρωπαίους εταίρους της Ελλάδας. Το πρόγραμμα στόχο έχει να περιορίσει τα ρίσκα μέσω εφαρμογής της πολιτικής, αυστηρότερων δημοσιονομικών κανόνων, προστασίας για τους πιο ευάλωτους και ενίσχυσης των προσπαθειών διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.
Εάν τα μακροοικονομικά ρίσκα υλοποιηθούν, τότε η Ελλάδα θα χρειαστεί περισσότερο χρόνο για τις προσαρμογές, στήριξη μέσω επιπρόσθετης ανακούφισης του χρέους και χρηματοδότηση από τους Ευρωπαίους εταίρους της Ελλάδας. Το εναλλακτικό σενάριο που εξετάστηκε στην Ανάλυση Βιωσιμότητας του Χρέους, δίνει κάποιες ενδείξεις των πιθανών αναγκών. Με βάση αυτό το σενάριο, η επιστροφή της Ελλάδας σε τροχιά θα απαιτήσει περίπου 3% του ελληνικού ΑΕΠ ετησίως (6 δισ. ευρώ) σε δημοσιονομικές μεταβιβάσεις στο διάστημα μεταξύ 2013-2020 (το οποίο θα μπορούσε να συμβεί μέσω διαφόρων διαύλων, μεταξύ των οποίων χαμηλότερα επιτόκια των δανείων του EFSF και των δανείων των κρατών προς την Ελλάδα).
Εναλλακτικά, θα απαιτούσε ένα haircut της τάξης του 25% στα τρέχοντα δάνεια του EFSF, των δανείων των κρατών της ευρωζώνης και των δανείων που έχει η ΕΚΤ μέσω του SMP.
Σημειώνεται ότι στο κείμενο του ΔΝΤ περιλαμβάνονται ως παραρτήματα τα κείμενα του μνημονίου μαζί με τις επιστολές προς την τρόικα, τα οποία είχε δημοσιεύσει πριν από λίγες εβδομάδες η Κομισιόν όταν ολοκλήρωσε τη δική της αξιολόγηση.
Πηγή:www.capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για πες