Δημιουργείται για κάθε πολίτη ατομικός φάκελος που θα περιέχει στοιχεία για καταναλωτικά και στεγαστικά δάνεια, καταθέσεις, επενδύσεις σε μετοχές, αμοιβαία κεφάλαια, χρυσό, αγορές μέσω πιστωτικών καρτών, δαπάνες για ηλεκτρικό ρεύμα, νερό, σταθερή και κινητή τηλεφωνία, ακόμη και έξοδα σε δημόσια νοσοκομεία και ιδιωτικές κλινικές.
Της Μαρίας Βουργάνα
Hλεκτρονικό «δίχτυ» για τον έλεγχο όλων των συναλλαγών των Ελλήνων απλώνει το υπουργείο Οικονομικών, με στόχο να εντοπίσει φορολογούμενους που αποκρύπτουν από την εφορία τα πραγματικά εισοδήματά τους ή πραγματοποιούν υψηλές δαπάνες ή έχουν αποκτήσει περιουσιακά στοιχεία χωρίς να δικαιολογούνται από τις φορολογικές δηλώσεις τους.
Το υπουργείο ακολουθώντας διεθνείς πρακτικές στήνει το «Μεγάλο Αδερφό» για να αντιμετωπίσει τη φοροδιαφυγή, να διαμορφώσει το περιουσιακό και καταναλωτικό προφίλ για κάθε φορολογούμενο και να παρακολουθεί όλες τις συναλλαγές. Για το σκοπό αυτό, δημιουργείται για κάθε πολίτη φάκελος που θα περιέχει στοιχεία για καταναλωτικά και στεγαστικά δάνεια, καταθέσεις, επενδύσεις σε μετοχές, αμοιβαία κεφάλαια, χρυσό, αγορές που πραγματοποιούνται μέσω πιστωτικών καρτών, δαπάνες για ηλεκτρικό ρεύμα, νερό, σταθερή και κινητή τηλεφωνία, ακόμη και στοιχεία από νοσοκομεία και ιδιωτικές κλινικές.
Δεδομένα
Με απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Π. Οικονόμου, τράπεζες, ασφαλιστικές εταιρείες, νοσοκομεία, το χρηματιστήριο, τα ασφαλιστικά ταμεία κύριας και επικουρικής ασφάλισης, εταιρείες σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, δημόσιες επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας (ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ κ.τ.λ.) υποχρεώνονται να στείλουν στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων αναλυτικά στοιχεία για όλους τους πελάτες τους. Η πρώτη αποστολή των στοιχείων θα πρέπει να γίνει έως τις 20 Αυγούστου 2012.
Με απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Π. Οικονόμου, τράπεζες, ασφαλιστικές εταιρείες, νοσοκομεία, το χρηματιστήριο, τα ασφαλιστικά ταμεία κύριας και επικουρικής ασφάλισης, εταιρείες σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, δημόσιες επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας (ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ κ.τ.λ.) υποχρεώνονται να στείλουν στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων αναλυτικά στοιχεία για όλους τους πελάτες τους. Η πρώτη αποστολή των στοιχείων θα πρέπει να γίνει έως τις 20 Αυγούστου 2012.
Πιο συγκεκριμένα:
1. Τράπεζες, Χρηματιστήριο Αθηνών Α.Ε. και επιχειρήσεις ιδιωτικής ασφάλισης. Πρέπει να αποστείλουν στοιχεία για:
Δάνεια προς νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Υπόλοιπο και κινήσεις λογαριασμών, ενεργών ή μη, που άνοιξαν ή έκλεισαν.
Κάθε άλλο στοιχείο αναγκαίο στις διαδικασίες βεβαίωσης και είσπραξης του φόρου, καθώς και στις διαδικασίες του ελέγχου και των διασταυρώσεων.
Για τα δάνεια προς πελάτες (ιδιώτες και επιχειρήσεις), διαβιβάζονται, μεταξύ άλλων:
ΑΦΜ του δανειολήπτη.
Αριθμός δελτίου Ταυτότητας ή αριθμός διαβατηρίου, ημερομηνία, τόπος γεννήσεως και διεύθυνση κατοικίας δανειολήπτη, εφόσον δεν υπάρχει ΑΦΜ.
Το είδος του δανείου (στεγαστικό, καταναλωτικό, επιχειρηματικό)
Ημερομηνία χορήγησης του δανείου.
Ένδειξη δανείου α΄ κατοικίας.
Για τα υπόλοιπα και τις κινήσεις των λογαριασμών, ενεργών ή μη, που άνοιξαν ή χρησιμοποιούνται ή έκλεισαν διαβιβάζονται:
Ονοματεπώνυμο πρώτου δικαιούχου και συνδικαιούχων του λογαριασμού.
Αριθμός και υπόλοιπο λογαριασμού.
Ονοματεπώνυμο τρίτου, σε σχέση με το δικαιούχο και τους συνδικαιούχους του λογαριασμού, πληρωτή ή δικαιούχου.
Ποσό συναλλαγής.
Επίσης διαβιβάζονται στοιχεία για:
Αμοιβαία κεφάλαια, μετοχές, παράγωγα, ομόλογα, προϊόντα εφάπαξ καταβολής, επενδύσεις σε χρυσό ή ασήμι.
Υπαρξη θυρίδων
Αγορά χρυσών λιρών και ράβδων χρυσού.
2. Ιδιωτικά θεραπευτήρια, δημόσια νοσοκομεία. Θα στείλουν, μεταξύ άλλων, το ΑΦΜ των ιατρών που εκτέλεσαν τις πράξεις.
3. Ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες και ταμεία κύριας και επικουρικής ασφάλισης: Οι ασφαλιστικές υποχρεούνται να παρέχουν σε ηλεκτρονική κατάσταση το περιεχόμενο των βεβαιώσεων που εκδίδουν και αποστέλλουν στους πελάτες τους για να τύχουν της ωφέλειας της μείωσης φόρου (ΑΦΜ υπόχρεου, αριθμός συμβολαίου, ποσό ασφαλίστρων). Τα ασφαλιστικά ταμεία πρέπει να διαβιβάζουν τις βεβαιώσεις που χορηγούν για τις εισφορές.
4. Εταιρείες τηλεφωνίας (σταθερής και κινητής), ηλεκτρικού ρεύματος και ύδρευσης: Από αυτές το υπουργείο Οικονομικών ζητά όλα τα στοιχεία που αφορούν αριθμούς παροχής, ετήσιο ύψος λογαριασμών, ποσά που καταβλήθηκαν από τους πελάτες τους, τον ΑΦΜ των πελατών, πάγια τέλη κ.τ.λ.
5. Εταιρείες πιστωτικών καρτών: Οφείλουν να δώσουν στοιχεία σχετικά με τις συναλλαγές καρτών που έχουν εκδοθεί τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό ( αριθμός κάρτας, ημερομηνία συναλλαγής, αξία συναλλαγών καρτών, ΑΦΜ επιχείρησης).
Επεξεργασία στοιχείων
Σε πρώτη φάση τα στοιχεία θα αφορούν τη χρήση του 2011 και θα διασταυρωθούν με τις δαπάνες και τα εισοδήματα που θα δηλώσουν οι φορολογούμενοι στις φετινές φορολογικές δηλώσεις.
Σε πρώτη φάση τα στοιχεία θα αφορούν τη χρήση του 2011 και θα διασταυρωθούν με τις δαπάνες και τα εισοδήματα που θα δηλώσουν οι φορολογούμενοι στις φετινές φορολογικές δηλώσεις.
Οπου υπάρχουν διαφορές, η εφορία θα προχωρεί στον καταλογισμό πρόσθετων φόρων και προστίμων.
Ειδικά για τις συναλλαγές που έχουν οι φορολογούμενοι με τράπεζες και συγκεκριμένα για στεγαστικά και καταναλωτικά δάνεια, κίνηση τραπεζικών λογαριασμών και πιστωτικών καρτών, το υπουργείο Οικονομικών μπορεί να ζητήσει στοιχεία από το 2010.
Ωστόσο η διαβίβαση των στοιχείων αυτών θα γίνει ύστερα από αίτημα της ΓΓΠΣ σε συνεργασία με τη Γενική Διεύθυνση Φορολογίας και τη Γενική Διεύθυνση Ελέγχων και Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για πες