Τετάρτη 19 Απριλίου 2017

Έκθεση - σοκ του ΔΝΤ: «Βλέπει» κενό 2,7 δισ. ευρώ το 2018 - Έρχονται κι άλλα μέτρα;


Κίνδυνος νέων μέτρων στον προϋπολογισμό του 2018 και απειλή να ενεργοποιηθεί από το 2019 το μαχαίρι στο αφορολόγητο - Στον «αέρα» τα θετικά αντίμετρα - «Πάγος» στο success story και στους πανηγυρισμούς για το «τέλος της λιτότητας»

Κενό 2,7 δισ. ευρώ, δηλαδή 1,5% του ΑΕΠ, το 2018 βλέπει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στην έκθεσή του για τα δημοσιονομικά (Fiscal Monitor) που παρουσιάστηκε σήμερα καθώς εκτιμά ότι το πρωτογενές πλεόνασμα της επόμενης χρονιάς θα είναι μόλις 2% του ΑΕΠ αντί για 3,5% του στόχου.

Σύμφωνα με πληροφορίες από την Ουάσιγκτον, το ΔΝΤ δεν ζητεί νέα μέτρα σε αυτή τη φάση για το 2018 ωστόσο η επιμονή ότι υπάρχει κενό -σε αντίθεση με τους Ευρωπαίους και την κυβέρνηση που λένε ότι δεν υπάρχει- σημαίνει ότι η αξιολόγηση του φθινοπώρου και η κατάρτιση του Προϋπολογισμού του 2018 «εγκυμονεί» τον κίνδυνο να ξανανοίξει το θέμα.

Ο κίνδυνος αυτός θα γίνει μεγαλύτερος αν συνεχιστούν οι υφεσιακές πιέσεις που πλήττουν την ελληνική οικονομία από το δ’ τρίμηνο του 2016.

Το ΔΝΤ υποβάθμισε ήδη την πρόβλεψή του για τη φετινή ανάπτυξη στο 2,2% από 2,8% που προέβλεπε το Φθινόπωρο.

Τα καλά νέα στην έκθεση, η οποία παρουσιάστηκε σήμερα στην Ουάσιγκτον είναι ότι «βλέπει» πρωτογενές πλεόνασμα 3,3% για το 2016, άρα επιβεβαιώνει την υπέρβαση του στόχου της περυσινής χρονιάς που ήταν μόλις 0,5%. Την Παρασκευή η ΕΛΣΤΑΤ αναμένεται να ανακοινώσει πρωτογενές πλεόνασμα 4% για το 2016 με τη «σφραγίδα» της Eurostat.

Τα καλά νέα όμως τελειώνουν εκεί, καθώς το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο εκτιμά ότι το πλεόνασμα του 2016 δεν είναι διατηρήσιμο ούτε φέτος ούτε τα επόμενα χρόνια. Συγκεκριμένα εκτιμά ότι το πλεόνασμα θα υποχωρήσει από το 3,3% το 2016 στο 1,8% το 2017 (οριακά πάνω από το φετινό μνημονιακό στόχο του 1,75%), θα αυξηθεί ελαφρώς στο 2% το 2018 και από εκεί και μετά και ως το 2022 θα παραμείνει κολλημένο στο 1,5%.

Το ΔΝΤ σημειώνει ότι οι υπολογισμοί του βασίζονται στα στοιχεία που έχει δώσει το ελληνικό υπουργείο Οικονομικών στις 15 Φεβρουαρίου και προσθέτει ότι σε περίπτωση που οι επίσημες ανακοινώσεις εκ μέρους της Eurostat –στις 21 Απριλίου- δεν είναι οι ίδιες, τότε θα υπάρξει αναπροσαρμογή των προβλέψεων.

Επίσης ξεκαθαρίζει ότι οι προβλέψεις στηρίζονται στα ψηφισμένα μέχρι τώρα μέτρα, άρα δεν περιλαμβάνουν την επίδραση που θα έχουν τα μέτρα για συντάξεις και αφορολόγητο τη διετία 2019-2020, τα οποία έχουν σχεδιαστεί για να τηρείται ο στόχος του 3,5%, αντί 1,5% που βλέπει χωρίς αυτά το Ταμείο στο Fiscal Monitor.

Παρά τις διευκρινίσεις αυτές πάντως, οι πληροφορίες από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού επιμένουν ότι η διαφορά εκτιμήσεων για το 2018 παραμένει. Εκτός από τον κίνδυνο νέων μέτρων στον Προϋπολογισμό του 2018, υπενθυμίζεται ότι με βάση τη συμφωνία της Μάλτας αν δεν πιαστεί ο στόχος του 2018 τότε η μείωση του αφορολόγητου θα «κατέβει» από το 2020 στο 2019 και τα θετικά αντίμετρα θα βρεθούν στον «άερα».

Η «παρηγοριά» για τον υπουργό Oικονομικών κ. Ευκλείδη Τσακαλώτο είναι ότι το Ταμείο έχει βελτιώσει σημαντικά τις προβλέψεις του για το 2016 και το 2017.

Συγκεκριμένα στο Fiscal Monitor του Οκτωβρίου του 2016 έβλεπε πλεόνασμα 0,1% για το 2016, στην έκθεση του άρθρου 4 τον Φεβρουάριο 0,9% ενώ τώρα ανεβάζει πολύ την εκτίμησή του στο 3,3%. Επίσης, το Ταμείο προέβλεπε τον Οκτώβριο πρωτογενές πλεόνασμα 0,7% για το 2017 ενώ τώρα βλέπει 1,8%. Πιο μικρή είναι η διαφορά για το 2018 (βλέπει 2% αντί 1,6% τον Οκτώβριο), ενώ για το 2019 και το 2020 η πρόβλεψή του είναι ελαφρώς χειρότερη (1,6% αντί 1,5% που εκτιμούσε στο Fiscal Monitor τον Οκτώβριο).

«Eκρηκτικό» χρέος

Διόλου ευοίωνες δεν είναι οι προβλέψεις των οικονομολόγων του διεθνούς οργανισμού και για το ελληνικό χρέος, το οποίο αναμένουν στο 181,3% του ΑΕΠ για το 2016 και σταδιακή μείωσή του στο 162,8% του ΑΕΠ έως το 2022, δηλαδή σε ένα επίπεδο που σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί ως βιώσιμο.

Εδώ, φυσικά, το… καμπανάκι αφορά περισσότερο τους Ευρωπαίους και τις πιέσεις που συνεχίζει να ασκεί το ΔΝΤ για αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους προκειμένου να συμμετάσχει κανονικά –μέσω χρηματοδότησης- στο πρόγραμμα και να μην παραμείνει στον ρόλο του «ειδικού συμβούλου».
http://www.protothema.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Read more: Go to TOP and Bottom