Δευτέρα 28 Νοεμβρίου 2016

Αφού τα 'καναν θάλασσα με τα θεάματα (κανάλια),τώρα βάζουν χέρι και στον άρτο (φούρνους)!


- Ποιες ρυθμίσεις για το ψωμί περιλαμβάνει το νομοσχέδιο για την ίδρυση επιχειρήσεων
- Τι θα θεωρείται από εδώ και πέρα “παραδοσιακός άρτος” και “παραδοσιακός φούρνος”
- Δεν θα μπορεί να ονομάζεται “αρτοποιείο” όποιο χρησιμοποιεί προψημένη ή κατεψυγμένη ζύμη

Έρχεται ο ...παραδοσιακός άρτος, το παραδοσιακό αρτοποιείο και ο παραδοσιακός φούρνος. Τη ρύθμιση αυτή περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το νομοσχέδιο για την απλοποίηση των διαδικασιών ίδρυσης επιχειρήσεων.

Στην ομιλία του (με τα σπαστά ελληνικά του) στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Δημήτρης Παπαδημητρίου επισήμανε ότι “η σημαντικότερη ρύθμιση που περιλαμβάνει το παρόν νομοσχέδιο, ως αποτέλεσμα αυτής της μελέτης, αφορά τους όρους“παραδοσιακός άρτος”, “παραδοσιακό αρτοποιείο” και “παραδοσιακός φούρνος”.

Στη συνέχεια διευκρίνισε ότι η αποδοχή της χρήσης του όρου “αρτοποιείο” από εκείνες τις επιχειρήσεις που πωλούν ψωμί το οποίο βασίζεται σε προψημένη ή κατεψυγμένη ζύμη – τα λεγόμενα bake off - είχε αρνητικές συνέπειες τόσο για την ενημέρωση των καταναλωτών, όσο και για την τήρηση των αρχών του υγιούς ανταγωνισμού.

Αυτή η πραγματικότητα αναγνωρίστηκε από την μελέτη του ΚΕΠΕ, η οποία μας οδήγησε στην εισαγωγή των όρων “παραδοσιακός άρτος”, “παραδοσιακό αρτοποιείο” και “παραδοσιακός φούρνος”, προκειμένου να επιτευχθούν τρεις βασικοί στόχοι:

Πρώτον, να διακρίνονται σαφώς οι επιχειρήσεις που παράγουν ψωμί από φρέσκια ζύμη στο πλαίσιο μιας ενιαίας διαδικασίας.

Δεύτερον, να δημιουργηθούν προϋποθέσεις για την ενίσχυση της αναγνωρισιμότητας και της εμπορικής αξίας του ελληνικού άρτου, ως μέρος της εθνικής μας παραγωγής. Και τρίτον, να μην διαταραχθεί η λειτουργία επιχειρήσεων bake off από νέες ρυθμίσεις.

Δείτε εδώ το σχέδιο νόμου
Κι εδώ την αιτιολογική έκθεση
Ολόκληρη η ομιλία του υπουργού Οικονομίας στη Βουλή

Το παρόν νομοσχέδιο αποτελεί μέρος της στρατηγικής της Κυβέρνησης για την βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας. Εντάσσεται σε μία σειρά παρεμβάσεων οι οποίες ξεκίνησαν με τους νόμους για τις δημόσιες συμβάσεις και τις ιδιωτικές επενδύσεις και θα ολοκληρωθούν με την ψήφιση των νομοσχεδίων για τις υπηρεσίες μιας στάσης και την αδειοδότηση επιχειρήσεων.

Το βασικό αντικείμενο του νομοσχεδίου που καταθέτουμε σήμερα είναι η περαιτέρω απλοποίηση των διαδικασιών σύστασης εταιριών μέσω των υπηρεσιών μιας στάσης.

Θεωρούμε ότι η ελαχιστοποίηση του διοικητικού βάρους που αντιμετωπίζει μια επιχείρηση στο στάδιο της σύστασής της αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ομαλή έναρξη της λειτουργίας της και την ταχεία ανάπτυξη των εργασιών της.

Ταυτόχρονα, η συγκεκριμένη διαδικασία συχνά αποτελεί την πρώτη επαφή νέων επιχειρηματιών με τη δημόσια διοίκηση και το ευρύτερο θεσμικό πλαίσιο που διέπει τη σύσταση εταιριών. Είναι απαραίτητο, επομένως, να αποδείξουμε έμπρακτα σε όσες και όσους ξεκινούν μια τέτοια προσπάθεια ότι η Πολιτεία είναι δίπλα τους ως συμπαραστάτης και όχι απέναντι τους, ως μια απρόσωπη γραφειοκρατία.

Η εφαρμογή του σχεδιασμού μας θα βασιστεί στις υφιστάμενες υπηρεσίες μιας στάσης, δηλαδή στα Επιμελητήρια για τις προσωπικές και τις ιδιωτικές κεφαλαιουχικές εταιρίες και τους συμβολαιογράφους για τις κεφαλαιουχικές.

Η λειτουργία αυτών των υπηρεσιών εδώ και περίπου έξι έτη αποτιμάται θετικά σε γενικές γραμμές.

Ωστόσο υπάρχουν σημαντικά περιθώρια βελτίωσης σε δύο επίπεδα: αφενός στην ηλεκτρονικοποίηση των διαδικασιών σύστασης και αφετέρου στην διεύρυνση των αρμοδιοτήτων των υπηρεσιών μιας στάσης ώστε να μειωθεί ο αριθμός των δημόσιων υπηρεσιών στις οποίες πρέπει να απευθυνθεί μια επιχείρηση.

Αυτές οι ανάγκες επιβεβαιώθηκαν και από δημόσια διαβούλευση που οργάνωσε το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης τον Απρίλιο του 2016, με αντικείμενο την μέτρηση της ικανοποίησης των χρηστών των υπηρεσιών μιας στάσης.

Προς αυτή την κατεύθυνση, θεσπίζεται μια πλήρως ηλεκτρονική διαδικασία σύστασης επιχειρήσεων. Κάθε ενδιαφερόμενος θα υποβάλλει ηλεκτρονικά όλα τα αναγκαία δικαιολογητικά και θα επιβεβαιώνει μέσω διαδικτύου τη σύσταση της εταιρίας του.

Η συγκεκριμένη διαδικασία δε θα είναι μόνο λιγότερο χρονοβόρα, αλλά και περισσότερο προσιτή οικονομικά – το γραμμάτιο κόστους σύστασης θα μειωθεί κατά 70%, ενώ κατά τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της διαδικτυακής πλατφόρμας που θα δημιουργηθεί για αυτό τον σκοπό, η συγκεκριμένη υπηρεσία θα διατίθεται δωρεάν.

Επιπλέον, στην πλατφόρμα θα αναρτηθούν πρότυπα καταστατικά, μέσω των οποίων η χρήση συμβολαιογραφικού εγγράφου για την ίδρυση ανώνυμης εταιρίας ή εταιρίας περιορισμένης ευθύνης θα καταστεί προαιρετική.

Με αυτή την ρύθμιση δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για σημαντική μείωση του κόστους σύστασης αυτών των νομικών μορφών.

Τα έσοδα από την ηλεκτρονική σύσταση εταιριών θα εγγράφονται στον κρατικό προϋπολογισμό και θα διατίθεται για την ενίσχυση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών που απευθύνονται στην επιχειρηματικότητα.

Αναφορικά με την ενίσχυση των αρμοδιοτήτων των υπηρεσιών μιας στάσης, το παρόν νομοσχέδιο προβλέπει την χορήγηση κλειδαρίθμων TAXIS στις νεοσυσταθείσες εταιρίες, καθώς και την διεκπεραίωση της διαδικασίας εγγραφής των ιδρυτών, όπου αυτό απαιτείται, στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης. Με αυτές τις ρυθμίσεις επιταχύνεται η πλήρης λειτουργία μιας επιχείρησης, χωρίς να απαιτείται ένας κύκλος υποβολής δικαιολογητικών σε διαφορετικές δημόσιες υπηρεσίες.

Επομένως, το κόστος σύστασης μιας εταιρίας μειώνεται όχι μόνο επειδή στην ηλεκτρονική διαδικασία τα τέλη θα είναι χαμηλότερα, αλλά και χάρη στις λιγότερες εργατοώρες που θα απαιτεί η διεκπεραίωση των παραπάνω διαδικασιών μετά την ανάθεσή τους στις υπηρεσίες μιας στάσης.

Η εφαρμογή αυτών των διαδικασιών θα βασιστεί στη συνεργασία μας με τα συναρμόδια Υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας. Στόχος μας είναι οι υπουργικές αποφάσεις που θα εξειδικεύουν τις διατάξεις του νομοσχεδίου να εκδοθούν άμεσα, ώστε η ηλεκτρονική πλατφόρμα σύστασης να τεθεί σε πιλοτική λειτουργία εντός του Μαρτίου του 2017.

Το δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου αφορά την υλοποίηση συστάσεων του Κέντρου Οικονομικών Ερευνών και Προγραμματισμού, το οποίο ολοκλήρωσε πρόσφατα μια μελέτη αξιολόγησης της εφαρμογής της εργαλειοθήκης Ι του ΟΟΣΑ, στους τομείς των εκπτώσεων και προσφορών και της λειτουργίας των αρτοποιείων.

Η συγκεκριμένη μελέτη, κατ' εφαρμογή της συμφωνίας του Ιουλίου 2015, εξέτασε ορισμένες μνημονιακές υποχρεώσεις που είχαν αναλάβει προηγούμενες κυβερνήσεις υπό το πρίσμα των αρχών της καλής νομοθέτησης και της επιστημονικής ανάλυσης, κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά από το 2010.

Η σημαντικότερη ρύθμιση που περιλαμβάνει το παρόν νομοσχέδιο, ως αποτέλεσμα αυτής της μελέτης, αφορά τους όρους “παραδοσιακός άρτος”, “παραδοσιακό αρτοποιείο” και “παραδοσιακός φούρνος”.

Η αποδοχή της χρήσης του όρου “αρτοποιείο” από εκείνες τις επιχειρήσεις που πωλούν ψωμί το οποίο βασίζεται σε προψημένη ή κατεψυγμένη ζύμη – τα λεγόμενα bake off - είχε αρνητικές συνέπειες τόσο για την ενημέρωση των καταναλωτών, όσο και για την τήρηση των αρχών του υγιούς ανταγωνισμού. Αυτή η πραγματικότητα αναγνωρίστηκε από την μελέτη του ΚΕΠΕ, η οποία μας οδήγησε στην εισαγωγή των όρων “παραδοσιακός άρτος”, “παραδοσιακό αρτοποιείο” και “παραδοσιακός φούρνος”, προκειμένου να επιτευχθούν τρεις βασικοί στόχοι:

Πρώτον, να διακρίνονται σαφώς οι επιχειρήσεις που παράγουν ψωμί από φρέσκια ζύμη στο πλαίσιο μιας ενιαίας διαδικασίας.

Δεύτερον, να δημιουργηθούν προϋποθέσεις για την ενίσχυση της αναγνωρισιμότητας και της εμπορικής αξίας του ελληνικού άρτου, ως μέρος της εθνικής μας παραγωγής.

Και τρίτον, να μην διαταραχθεί η λειτουργία επιχειρήσεων bake off από νέες ρυθμίσεις.

Επιπλέον, σύμφωνα με τις συστάσεις του ΚΕΠΕ, βελτιώνεται το καθεστώς λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων αναφορικά με τις προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες,πάντοτε με γνώμονα την προστασία του καταναλωτή, τις ανάγκες των μικρομεσαίων επιχειρήσεων του κλάδου και την αποτροπή αθέμιτων πρακτικών.

Θα ήθελα επίσης να τονίσω ότι το παρόν νομοσχέδιο υλοποιεί ορισμένες συστάσεις του ΟΟΣΑ σχετικά με τη βελτίωση του ανταγωνισμού στο χονδρικό εμπόριο.

Θα σταθώ στην θέσπιση δυνατότητας μετατροπής ομόρρυθμων σε ετερόρρυθμες εταιρίες. Η συγκεκριμένη ρύθμιση [είχε ήδη σχεδιαστεί από το Υπουργείο Οικονομίας, πριν ο ΟΟΣΑ υποβάλλει τη σχετική σύσταση και] αποτελεί πάγιο αίτημα φορέων της αγοράς και κυρίως των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Η δυνατότητα αυτή:

• ενισχύει την ευελιξία και την προσαρμοστικότητα των επιχειρηματιών,
• διευκολύνει την διεύρυνση των επιχειρηματικών σχημάτων και παράλληλα
• διασφαλίζει απόλυτα τρίτους που συναλλάσσονται με μια μετατρεπόμενη εταιρεία, καθώς η ευθύνη του ομόρρυθμου εταίρου που καθίσταται ετερόρρυθμος διατηρείται για πέντε έτη για όσες αξιώσεις έχουν δημιουργηθεί μέχρι τη μέρα μετατροπής, ακολουθώντας τον κανόνα παραγραφής εμπορικών απαιτήσεων,

Οι υπόλοιπες ρυθμίσεις, για θέματα συμβατικών σχέσεων μεταξύ εταιριών χονδρικής εμπορίας καυσίμων και πρατηριούχων ή μεταφορέων, καθώς και για την αποτίμηση της αξίας μεταποιημένων αγροδιατροφικών προϊόντων, ενισχύουν την συμβατική ελευθερία των μερών. Ειδικά στον τομέα των καυσίμων, ενισχύεται τόσο η ευελιξία όσο και οι διαπραγματευτικές δυνατότητες των πρατηριούχων, κυρίως όταν συνάπτουν αποκλειστικές συμφωνίες με εταιρίες χονδρικής πώλησης καυσίμων.

Με τις τροποποιήσεις επί των αναπτυξιακών νόμων επιχειρείται να αντιμετωπισθούν με ορθολογικότερο τρόπο ζητήματα που απασχολούν τόσο τη Δημόσια Διοίκηση όσο και τους επενδυτές.

Πρώτον, με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις διασαφηνίζονται τεχνικής φύσεως θέματα που αφορούν επιλέξιμες δαπάνες, είδη και εντάσεις ενίσχυσης του νέου Αναπτυξιακού Νόμου 4399/2016, τα οποία αναδείχθηκαν στο διάστημα από την ψήφισή του μέχρι την ενεργοποίηση των τεσσάρων πρώτων καθεστώτων του.

Οφείλουμε στο σημείο αυτό να τονίσουμε ότι παρά τις επανειλημμένες δυσοίωνες προβλέψεις και διαβεβαιώσεις της αντιπολίτευσης για την μη έγκαιρη ενεργοποίηση των καθεστώτων του νέου αναπτυξιακού, έχουν εκκινήσει οι υποβολές επενδυτικών σχεδίων σε τέσσερα καθεστώτα και το ενδιαφέρον των επενδυτών είναι πολύ μεγάλο και πολύ ενθαρρυντικό.

Ειδικότερα έχουν ήδη υποβληθεί 50 επενδυτικά σχέδια ενώ βρίσκονται σε διαδικασία υποβολής περίπου άλλα 1050.

Δεύτερον, αυστηροποιούμε τη διάταξη που αντιμετώπιζε τις περιπτώσεις χρήσης μη νόμιμων (εικονικών) φορολογικών στοιχείων από τους φορείς των ενισχυόμενων επενδύσεων στους Ν. 3299.2004 και 3908/2011, καθώς το υφιστάμενο προβλεπόμενο ποσοστό 25% μειώνεται στο 10%, ενώ σε κάθε περίπτωση η μη νόμιμη αξία των παραστατικών ως απόλυτος αριθμός δεν μπορεί να υπερβαίνει το ένα εκατομμύριο (1.000.000) ευρώ. Επιπλέον, επιβάλλεται κύρωση που συνίσταται στην αφαίρεση του διπλάσιου ποσού της ενίσχυσης που αντιστοιχεί στη μη νόμιμη αξία των παραστατικών από την συνολικά δικαιούμενη ενίσχυση.

Ταυτόχρονα, επιλύουμε το ζήτημα της ίδιας συμμετοχής των επιχειρήσεων τηρώντας την αρχή της αναλογικότητας, διασφαλίζοντας το δημόσιο συμφέρον και εισακούοντας τις πραγματικές ανάγκες του επιχειρηματικού κόσμου.

Υιοθετούμε επιεικέστερες λύσεις στο αυτό πνεύμα με το νέο αναπτυξιακό νόμο με την σε μεγάλο βαθμό εναρμόνιση των σχετικών διατάξεων των δύο προηγούμενων νόμων με αυτές του ν. 4399/2016, έχοντας ως βασικό στόχο τη διευκόλυνση του «επιχειρείν» σε μια εξαιρετικά δύσκολη οικονομικά περίοδο.

Τρίτον, επί ζητημάτων καταβολής επιχορήγησης ορίζεται ότι αιτήματα καταβολής της επιχορήγησης που αφορούν επενδυτικά σχέδια των οποίων η απόφαση ολοκλήρωσης και έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης είχε δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης πριν τη δημοσίευση του 4399/2016, δεν καταλαμβάνονται από τις ρυθμίσεις περί τμηματικής καταβολής της επιχορήγησης.

Αντιστοίχως, δε, προβλέπεται ότι η καταβολή της ενίσχυσης για επενδυτικά σχέδια τα οποία υλοποιούνται είτε στα νησιά με αυξημένες μεταναστευτικές ροές, είτε σε περιοχές που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές, θα πραγματοποιείται σε λιγότερες συνολικά δόσεις και μικρότερο χρονικό διάστημα.

Τέταρτον, παρέχεται η δυνατότητα αξιοποίησης της Μονάδας Οργάνωσης Διαχείρισης των Αναπτυξιακών Προγραμμάτων (Μ.Ο.Δ. Α.Ε.), σε συγκεκριμένες διαδικασίες διαχείρισης των επενδυτικών σχεδίων του νόμου 3299/2004 και του νόμου 3908/2011, όπως οι διοικητικοί έλεγχοι επενδυτικών σχεδίων και η σύνταξη εισηγήσεων για την ολοκλήρωση και έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας των επενδυτικών σχεδίων, ώστε να είναι δυνατή η ταχύτερη διεκπεραίωση του σχετικού φόρτου εργασίας της αρμόδιας υπηρεσίας εφαρμογής των αναπτυξιακών νόμων.

Με τη ρύθμιση αυτή σε συνδυασμό με την εν εξελίξει διεύρυνση των Εθνικών Μητρώων Πιστοποιημένων Αξιολογητών και Ελεγκτών, η οποία θα έχει ολοκληρωθεί εντός του επόμενου μήνα, πιστεύουμε ότι θα επιτευχθεί επιτέλους η αποσυμφόρηση των εκκρεμοτήτων των προηγούμενων αναπτυξιακών νόμων, προκειμένου να μπορούν να τηρούνται με συνέπεια οι προβλεπόμενες προθεσμίες και τα επιχειρηματικά πλάνα των ενισχυόμενων επενδυτών.

Το παρόν νομοσχέδιο περιλαμβάνει επίσης ρυθμίσεις για την Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων, ώστε να αντιμετωπιστούν θέματα που προκύπτουν λόγω της πρόσφατης μεταβολής του θεσμικού πλαισίου για τις δημόσιες συμβάσεις αλλά και για την ενίσχυση της εύρυθμης λειτουργίας της αρχής.

Ακολούθως, επιχειρείται η διόρθωση σειράς λαθών που διαπιστώθηκε ότι υπεισήλθαν στις διαδοχικές επεξεργασίες του ν. 4412/2016 (Α΄147) και οι οποίες για λόγους ασφαλείας δικαίου κρίνεται σκόπιμο να επιλυθούν δια της νομοθετικής οδού, ενώ αποσαφηνίζονται ερμηνευτικά ζητήματα που διαπιστώθηκε ότι γεννήθηκαν μετά τη θέσπιση του σχετικού νόμου.

Τέλος ας σημειωθεί ότι υπό το πρίσμα της καλής νομοθέτησης και της ασφάλειας δικαίου, συναρτήσει και των συστάσεων του ΟΟΣΑ, επιχειρείται με τις ρυθμίσεις του παρόντα νόμου η κατάργηση μιας σειράς διατάξεων, οι οποίες έχοντας καταστεί ανενεργές είναι άνευ αντικειμένου, είτε λόγω μεταγενέστερης διαφορετικής νομοθετικής ρύθμισης είτε λόγω μεταβολής των πραγματικών συνθηκών, που επέβαλαν και δικαιολογούσαν την τότε νομοθέτησή τους.

Καταλήγοντας, θεωρούμε ότι συνολικά το νομοσχέδιο θα συμβάλλει στην καλύτερη λειτουργία της αγοράς, στην άρση αδικαιολόγητων εμποδίων στον ανταγωνισμό και στη μείωση των διοικητικών βαρών, ιδίως για μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Read more: Go to TOP and Bottom